من همونم که یه روز ،میخواستم دریا بشم…

هر روز بدتر از دیروز … امرو حجم در بی سابقه ترین عدد خود قرار گرفت تا اوج رکود و شرایط سخت بازار سرمایه را ببنیم … بازار شبیه این راننده تاکسی ها شده که همه روزی پولدار و صاحب ملک و املاک بودند ! و امروز … روزی روزگاری این بازار میخواست خورشید و با دست بگیره اما امروز شهر شب و بی رمقی خانه اش شده و در حال مردن بیصداست …

نمیدانیم واقعا دیگر چه بنویسیم ما هم ناامید شدیم . حجم و داد و ستد امروز نشان میداد همه دست ها بالاست و تسلیم شدند . امروز بدتر از دیروز بود و ان نیمچه امیدواری که دیروز کمی در چهره بازار سرمایه دیده میشد امروز همان هم دیده نشد و بازار منفی اغاز کرد منفی پیش رفت و منفی هم تمام کرد .

یک نکته در مورد بازار عرض کنیم .

امروز بسیاری متفق القول می گفتند که وضعیت فروش اوراق باعث منفی شدن بازار شده است این که دلیلش این هست یا نیست واقعا تشخصیش سخت است ولی امیدواریم این موضوع هم مثل بقیه موارد نباشد و با منتفی شدن ان هیچ چیز تغییر نکند ولی یک چیز روشن است این اوراق عمدتا توسط دولت منتشر و توسط صندوق های درامد ثابت و بانک ها خریداری می شود و قطعا بخش عمده ای از نقدینگی انها را در برمیگیرد این بحث مطرح است که باید کمی هم از این سیل به سمت به بازار گرایش داشته باشد ولی چیزی که بازار میرسد فعلا فقط تماشاست !

و انصافا قبول کنید در این شریط بیخ گوش بازار ان هم در بازاری که این حجم ضعیف را دارد این طور اوراق فروختن نمک روی زخم بازار پاشیدن است .

در واقع یکی از مشکلات و یا بهانه های عمده بازار سرمایه این روزها در چشم بودن فروش اوراق است ای کاش میشد کمی شفاف سازی کرد که در این فضای فعلی که بازار تشنه نقدینگی است و برای چند قطره آن له له میزند اینطور فروش اوراق و نرخ های جذاب پول ها را به سمت خود صدا می زند به نظر باید برای کمک به بازار کمی هم روی این موضوع منطقی تر رفتار کرد .

این را هم بگوییم شنیده هایی داریم که روزهای گذشته رایزنی‌هایی برای فروش اوراق و منطقی شدن نرخ انجام شده

ولی اینکه رور ما به بانک مرکزی و بی پولی دولت می رسد یا خیر نمی دانیم . ولی این فروش اوراق خود بیانگر یک نکته است ! سال های آتی نرخ ارز و یا ترسی که برخی از رکود و افت تورم و مواردی ازاین دست دارند با این شیرین کاری ها بهبود نخواهد داشت … مراقب باشید چه می فروشید و چه به دست می آورید … زیر اوار خوش بینی له نشوید ..

حرف اخر

مدتهاست قیمت ها در نقاطی که برای هر کسی نشان از ارزندگی است و جذابیت دارد قرار گرفته اما دست تقاضای وجود ندارد که آن را بخرد و در حال حاضر این همان بزرگترین مشکل بازار است که با آن مواجه ایم و در شرایطی قرار داریم که به نظر می‌رسد ساز بی تفاوتی هم کم کم به آن اضافه می‌شود و تنها امیدواری بازار نیز به هفته های آخر اسفند است که مثلاً بازار با خود اینطور فکر کند که در در روزهای پایانی اسفند و بخصوص از تقریباً ۱۵ اسفند به بعد فروشنده ها کم می شود و فشار فروش در سطح این روزها نیست که بخواهد بازار را آزار دهد البته اگر بهانه جدیدی تا آن مقطع رونمایی نشود و بهانه‌های تسویه اعتبار کارگزاری ها و مواردی از این دست یقه بازار را نگیرد …

در بازار فعلی به نظر باید آنچه هرچه سریعتر باید خود را به بازار برساند جریان پول است از برخی منابع شنیدیم که در جلساتی با حضور صندوق ها و یا حقوقی ها و درآمد ثابت ها برای تزریق ۱۵ هزار میلیارد تومان به بازار برنامه ریزی شده است اما مشخص نیست که این ۱۵ هزار چه زمانی و در چه قیمتی و با چه شرایطی قصد ورود به بازار را دارند ولی یک نکته را در ذهن داشته باشید هر چه این موضوع بیشتر زمان ببرد این بیمار بی حال تر می شود . برای پی بردن به این مدعا حال امروز و دیروز و هفته های قبل بازار را مقایسه کنید … این مریض اورژانسی است و نیازمند مراقبت های فوری و ویژه دارد نه گفتار درمانی و امپول تقویتی …

شاید دیروز فکر میکردیم کمی از بازار هم بگوییم امروز حداقل با این شرایط تقریبا بازار هیچ حرفی برای گفتن ندارد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *