گزارش بازار امروز دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹

بوی پول نو ؟!

امروز دوشنبه بازار سرمایه را در حالی آغاز کردیم که حرکات این روزها بازار شبیه این ماشین هایی شده است که معمولا یک خانم راننده آن است و وسط خیابان بنزین تمام کرده و قاعدتا اقایان هم مجبور و تا حدودی علاقه مند به کمک و هل دادن … منتهی هل میدهند یک نیم استارتی هم میخورد ولی فایده ندارد ! دولت محترم پشت فرمان این ماشین نشسته و به بقیه میگوید هل بدهند .خودش پول بنزین ندارد و بقیه را تشویق به خرید بنزین برای این باک خالی میکند .

ببنید موضوع الزام صندوق های فیکس به خرید ان هم در این قیمت ها با وجود ریسک هایی که مطرح می شود الزاما اتفاق بدی نیست

ولی یک دست صدا ندارد و باید راه های بهتر و بیشتری برای کمک به بازار سرمایه دیده شود. ولی به طور کلی به نظر میرسد ۳ روی داد میتواند در شرایط فعلی کمی وضعیت بازار سرمایه را بهبو د بخشد و البته برطرف و یا روشن شدن برخی ریسک ها نظیر ریسک بودجه و موارد دیگر شرایط می تواند کمی بهتر شود امروز در مورد ۳ عامل که میتواند کمی به بازار کم کند صحبت میکنیم البته فکر میکنیم ان چیزی که به طور واضح به بازار کمک خواهد کرد اول جریان پول و بعد گذر زمان است ولی در هر صورت ۳ رویداد مهم بازار است …

با این دیدگاه که اصلا آیا این اتفاق برای صندوق ها اتفاق مثبتی یا منفی است کاری نداریم و حتی با اینکه این رویداد در بلند مدت چه اثراتی در بازار دارد هم فعلاً کاری نداریم چرا که معتقدیم همان طور که در دوران رونق درصد این صندوق‌ها کاهش می یافت و انها از بازار سرمایه سود می بردند بخصوص در سهام حالا نیز می توانند به عنوان یک ابزار افزایش یافته و یا حتی دوباره تغییر کند اما در حال حاضر بازار به شدت به این شوک نقدینگی احتیاج دارد و به نظر این آخرین تیر های خشاب کمک به بازار است که بتواند شرایط بهترین راه برای بازار ترسیم کند .

اعداد مختلفی برای این موضوع ذکر می‌شود

از ۹ هزار تا ۱۵ هزار اما به نظر می رسد همان چیزی که چند روز قبل در همین گزارش بازار عنوان کردیم تا حدودی درست باشد که صندوق ها حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان طی چند ماه آتی یا بهتر است بگوییم که طی چهار ماه آتی به بازار تزریق خواهند کرد که این می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط بازار داشته باشد . دقت کنید این پول درست در زمانی تزریق میشود که قیمت‌ها به نقاطی رسیدند که برای برگشت نیاز به یک جرقه دارند امروز هم این موضوع به خوبی روشن بود .

البته اینکه این صندوق ها چه میکنند بماند ولی به نظر می‌رسد آنها سراغ گزینه‌های سود محور خواهند رفتار حداقل جبران بخشی از جریان درآمدی از دست رفته اوراق را داشته باشند باز هم می‌گویم شک نکنید خریداران امروز بازار قطعاً با سود بسیار مناسب را تجربه میکنند . انها دارایی گرانی را نمیخرند ..

در کنار این موضوع نکته بسیار مهم دیگر این است که…

تحولات سیاسی این چند روز به خصوص امروز نشان می‌دهد برخلاف گفته بسیاری از سیاستمداران جریان رفع تحریم و سایر تنش های سیاسی به این راحتی ها نیز جوش نخواهد خورد و طرف مقابل مدتها تلاش کرده ما را در چنین شرایطی قرار دهد و به نظر با آسانی با ما کنار نخواهد آمد این چیزی است که در حال حاضر در رویدادها شاهدیم و حتی خبر دیروز که تا حدودی ایران پیشنهاد اروپا را برای مذاکره رد می کرد شامل همین مطلب است .

ظریف هم امروز همینز را میگفت البته ما معتقدیم توافق حاصل می شود اما این توافق آنقدر همه جانبه و همه چیز شمول نیست که بتواند گشایش های عجیب و غریب ایجاد نماید طرف مقابل برای رفع تحریم ها امتیازات عجیبی می خواهد که به نظر در شرایط حال حاضر کشور آماده اعطای امتیازات نیست از همین رو احتمالاً و با آغاز سال جدید نرخ دلار نیز به یک ثبات نسبی خواهد رسید و با ثبات نرخ ارز برنامه ریزی بازار برای پیش بینی سود ها و جریان درآمدی شرکت ها شفاف تر می شود . اگر ریسک سیاسی را تحلیل میکنیم بی شک برای رسیدن به نقطه مهم جریان ارز است وگرنه کسی ازاین دنیای کثیف سیاست خوشش نمی اید .

عامل سوم که امروز به بازار هم کمک کرد جریان بازارهای جهانی است

افت هفته قبل بازار جهانی کمی برخی را نگران کرده بود که همه آنچه رشد کرده را احتمالاً پس بگیرد اما مثبت این روزها نشان می دهد روزهای منفی بازار های جهانی نیز تا حدودی به پایان رسیده و اکسل ها باید با اعداد جدیدی به روز شوند اعدادی که می تواند اتفاقات مهمی برای بازار باشد و نکته مهم تر این که این رشد به هیچ وجه در هیچ کجای بازار دیده نشده و اثرات آن تازه از ماه اسفند می تواند خود را بیشتر نشان دهد . بخش عمده ای از فهم بازار همین است که بازار هنوز به اعدا دقطعی نرسیده وگرنه نرخ ارز و جهانی و نرخ های دیگر اگر قابل تکرار باشد قطعا فضای بازار به این شکل باقی نخواهد ماند .

به هر حال هر چه که هست فضای بازار فضای بهتری در مقایسه با روز قبل بود بازار داشت امروز کمی ریسک ها و فرصت ها را کنار هم میگذاشت وتصمیم میگرفت و شاید این موارد کمک کند هر چه جلوتر برویم بازار جذابیت های بیشتری را دیده و فضا کمی تغییر کند . به نظر بازار برای لحظه لحظه روزهای خود باید بجنگد و برنامه ریزی کند و از همین رو احساس میکنیم روزهای بعد بازار اگر بتواند خود را در این سطوح حفظ کرده و از صفوف فروش رها شود دست به کار بزرگی زده و اولین جرقه های یک تغییر مسیر را نشان داده است.

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *