گزارش بازار امروز سه شنبه ۱۲ اسفند ۹

تاتی تاتی …

امروز بازار سرمایه خوب آغاز کرد ولی نمیدانیم چرا بنزین او نیمه راه تمام شد و در ادامه نتوانست موتور خود را به قدرت دقایق اولیه روشن نگه دارد. امیدواریم از این حرف پشیمان نشویم ولی بازار میتواند در مسیر ثبات گام بردارد و معاملات این روزها تاتی تاتی های این مسیر اولیه هستند و درست شبیه بچه ای که میخواهد راه برود باید این روزهای ابتدایی حسابی زیر بال و پر او را گرفت .

به نظر نباید عجله کرد و باید ارام و آهسته این گام ها را برداشت و مسیر را به پیش برد فضای فعلی بازار نیاز به کمی زمان و البته شفافیت دارد و فکر میکنیم گذر زمان هر چه جلوتر برود به سود بازار تمام خواهد شد .

البته در مورد بازار این چند روز ذکر این نکته ضروری است که …

به وضوح مشخص است تحولات چند شرکت حسابی بازار را تحت تاثیر خود قرار میدهد مثلا خساپا تجارت شستا و یا چند نماد دیگر ناگهان با تغییرات خاص خود کل بازار را با چالش مواجه میکنند .

کم کم سهامداران باید این نوع رفتارها را نیز تعدیل کنند و هر چه می شود منطقی تر حرکت کنند که صد البته با حرکت انها بازار هم منطقی تر خواهد بود . اصل اول حرکت منطقی پرهیز از هیجانات است چیزی که هنوز رگه هایی از ان در بازار دیده می شود …رگه که چه عرض شود کمی بیشتر از رگه است !

و اما یک موضوع مهم …

دیروز و امروز خبرهایی منتشر شده که کمی ذهن بازار را درگیر کرده است به خصوص فعالان اصلی و حرفه‌ای بازار و ان هم دستورالعمل منتشر شده است که مبانی و مولفه های دستکاری قیمت و شرایطی از این دست را نشان می دهد و برای آن مصداق ذکر شده .

قبل از بیان چنین مطالبی یک نکته را عرض کنیم

هیچکس تاکید میکنم هیچکس با فساد موافق نیست کثافت کاری و پروژه بازی شاید امروز ادبیات عادی در بازار سرمایه شده باشد اما همه معتقدیم در بازار سرمایه یک نقطه ضعف بزرگ است و در هر حالتی در ادبیات بازار جایی ندارد .

از همین رو هیچکس از این نوع تخلفات دفاع نمیکند این روشن است اما چیزی که نوشته شده شاید به ظاهر برای جلوگیری از این موارد باشد اما در واقع بسیاری از آنها عملیات روتین روزانه معاملاتی است که در حال انجام است و فعالان بازار آن را ممکن است در طول روز بارها انجام دهند و در واقع با ابلاغ این قانون ما با جمعی از متخلفین مواجه خواهیم بود که تخلفات دستکاری قیمت را دارند .

حقیقت امر یک بخش از نگرانی است ولی بخش عمده نگرانی ما این است که موضوع سلیقه ای باشد و زبانم لال خدایی نکرده این اتفاقات ابزاری شود برای برخورد با اشخاص …

البته در این میان چه کسی آسیب می بیند به نظرم اولین آسیب را خود بازار می بینند و بازارسرمایه این آسیب را لمس میکند چرا ؟!

چون امنیت سرمایه گذاری تا حدودی به مخاطره افتاده و این باعث افت حجم معاملات و فراری شدن برخی از بازار و تحولات دیگر خواهد شد قطعا این مورد پسند هیچکس قرار نمی گیرد و به نظر لازم است در مورد این موضوع به طور جدی بازنگری های خاص صورت گیرد .

البته امروز زمزمه های این موضوع و حتی یک نامه وجود داشت ولی واقعا بهتر است در مورد این موضوع کار کمی با کاردان های این بحث مطرح و چکش کاری شود و بازهم تاکید میکنیم هیچ کس پروژه بازی و کثیف کاری های برخی را تایید نمیکند فقط باید هر چه میتوانیم از رفتارهای سلیقه ای پرهیز کرد . باید این را پذیرفت که اگر موضوع سلیقه شود داستان جور دیگری پیش خواهد رفت و سنگ روی سنگ بازار بند نمی شود…

آدم سیاسی نیستیم اما چند وقت پیش کلیپی را می دیدیم در مورد موضوع شکنجه … زمان کلیپ به ابتدای انقلاب برمیگشت .

جلسه‌ای که گویا جلسه قانونگذاری خبرگان نظام بود و در حال تهیه قانون بودند … یکی از بزرگان تاکید می کرد که آقاجان اگر ما کسی را گرفتیم و می‌دانیم چهار تا سیلی به او بزنیم جان چند مسلمان را نجات خواهیم داد و یا می ‌توانیم جلوی مفسده بزرگی را بگیریم به نظرم اینجا شکنجه ایراد ندارد…

شهید بهشتی حرف جالبی زد … او که به شدت با وارد کردن چنین بحث هایی داخل قانون مخالف بود گفت این موضوع باعث می شود سلیقه ای رفتار شود و مجوز زدن به هر کسی داده شده و بعد برای آن دلایل قانونی و توجیه قانونی بیاورد …

عزیزان این حس را همین جا بکشید و خدایی نکرده کاری نکنیم این موضوع به ابزاری تبدیل شده برای بستن دهان کسانی که حرف می زنند و از ترس این اتفاقات مجبور به سکوت خواهند شد و یا موارد دیگر …

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم…

که از چند جهت تحت فشار بود و میخواست هر طور شده نوار پیروزی روز قبل را پاره نکند ابتدا هم بسیار خوب اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت کمی فشار فروش بیشتر شد به اصطلاح خودمان بازار از اب و گل درامده ولی هنوز تردید های بسیاری در مورد بازار وجود دارد که میتواند در این چند روز تا حدودی کمرنگ تر شود و در بهود روند موثر باشد .

بازهم میگوییم برای پیشبرد بهتر امور ، همه چیزها باید کنار هم قرار گیرد و البته گذر زمان قطعا به بازار کمک خواهد کرد ما هر چه به پایان سال نزدیک تر شویم فشار عرضه روی سر بازار کمتر می شود البته امیدواریم این طور باشد و با داستان های جدیدی نظیر فشار کارگزاری ها و مواردی از این دست دوباره بازی بهم نپیچد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *