گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹

باید بیدار بمونی !

هوا کم کم گرم می شود شکوفه های بهاری هم ارام ارام بیرون میزنند ولی هنوز هیچ امیدی به بازار سرمایه نیست و انگار شکوفه های بازار یخ زده و هوا سرد و برف و یخبندان است انگار نه انگار نزدیک به ۷ ماه از خون و خونریزی بازار میگذرد. حکایت بازار سرمایه درست شبیه این فیلم هایی شده بود که در برف و کولاک گیر می کنند و طرف میگوید تو نباید بخوابی .

حکایت بازار سرمایه ما هم همین شده ، همه دست اندرکاران در این ۱۰ روز خاص باقی مانده هر روز به یک بهانه و یک اتفاق هر طور شده و به هر قیمتی نمیخواهند بازار بخوابد و سعی میکنند با این شوک ها او را بیدار نگه دارند ولی غافل ازاین که این حس بی اعتمادی چشمان بازار را بسته و فرمان تحلیل و فکر را به مغز صادر نمیکند

ولی به طور کلی همه همسایه ها دارند یاری میکنند تا ما بازارداری کنیم ولی نمی شود که نمی شود که نمی شود !

آن حس خوب و قشنگ عاشقانه قبل از بین رفته . قبل ترها چشمانش سگ داشت ولی سگش مهربان بود و حالا
در نگاهش یک سگ وحشی رها کرده و این ، جنگ بین ما دو تا را نابرابر میکند !

در حال حاضر سلسله رویدادهایی که در حال وقوع است نشان دهنده یک چیز است در عین بی رمقی و ترس ، مهمترین اتفاق ان طرف قضیه این است که بازار در نقطه ای قرار گرفته که مسئولین و تصمیم‌گیران حاضرند تضمین هایی را بدهند که حداقل شرایط بدتر از این نباشد و در واقع یک سیگنال مهم برای بازار سرمایه است که ریسک خرید در این نقاط را به حداقل ممکن خود رسانده تصمیماتی که از این دست گرفته می‌شود مانند تصمیم اخیر تضمین پرتفوی زیر ۱۰ میلیون نشان می‌دهد که بازار می‌تواند در این نقاط حمایت شده و نقاط جالبی برای کف سازی باشد به واقع نهاد ناظر و تصمیم‌گیران نیز به این نتیجه رسیدند که این ۱۰ روز هر طور شده باید حفظ شود تا فشار فروش کمی افت کرده و کم کم با هوای جدید و سال جدید و اخبارجدید اوضاع بهتر شود

همان که از مدت ها قبل گفتیم زمین میدهیم و زمان میخریم …

نقد شوندگی بازار را میدهیم و سرعت ریزش موقت کم می شود . این استراتژی عزیزان است و البته در مورد درست یا غلط بودن ان صحبت نمیکنیم .

یک نکته در مورد بازار این است که اتفاقات اخیر را باید در قالب یک سلسله اتفاقات خاص مرور کرد که میتواند به جمع تر شدن پتانسیل بازار و فنر ارزندگی و سپس بهبود اوضاع پیش برود ببینید در مورد اتفاقات اخیر شما نگاه کنید که چه رویدادهایی رخ داد ولی بازار آن را لحاظ نکرد از بازارهای جهانی گرفته تا گزارش های ماهانه و میان دوره ای .

به این دقت کنید که در حال حاضر

سود خوبی در دل شرکت‌ها وجود دارد و انگار برخی از آنها درختی هستند که دیگر جوانه ندارند میوه دارند ولی به هر حال این موضوع در قیمت لحاظ نشده ،ثبات نرخ ارز نرخ نیما طی ماه‌های گذشته نیز در بازار لحاظ نشده ، برچیده شدن برخی ریسک سیاسی و اقتصادی و بودجه ای که بازار مدت ها منتظر آن بود نیز به نظر در بازارلحاظ نشده حتی خود افت قیمت ها قیمت هایی که ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده آنها نیز به هیچ وجه منطقی نیسن و نشان می‌دهد که انگیزه‌ای برای حرکت بازار میتواند باشد.

در مجموع همه این عوامل دست در دست هم باعث بروز این چالش ها و بی تفاوتی ها و بی اعتمادی ها به بازار شده است و شک نداریم در مقطعی که بازار بتواند این نیمچه اعتماد را بازسازی کند همه این موارد به کمک او خواهد آمد … مشکل این نخ اول است که فعلا نمیگیرد و از دور نظاره میکند …

امروز در کنار همه این خبرها یک نکنه دیگر هم مطرح است

زیرپوست خبرهای بازار زمزمه برخی رویدادها شنیده می شود که می تواند اثرات مثبت خوبی در بازار بگذارد و آن کاهش نرخ سود بانکی است هر بار این اتفاق رخ داده و نرخ سود معقول و منطقی شده است بازار هم چراغ سبز خوبی را به این تصمیم نشان داده از همین رو به واقع شرایط فعلی اگر اثرات کاهش نرخ سود را از نظر روانی لحاظ کند می تواند یک محرک قوی دیگر برای بازار و البته بهبود کلی اوضاع باشد.

به هر حال هر چه بود امروز شانس با بازار یارنبود و باردیگر اخر هفته را با رنگ و روی زرد بازار به پایان بردیم تا ببی نیم در خبرها چه میکنند . چهارشنبه سوری ها همه میخوانند زردی من از تو، سرخی تو از من ولی این وسط کسی پیدا نمی شود چهارشنبه سوری بازار شده و زردی قیافه ما و رنگ روی سهامداران و رنگ سرخ پرتفوی ها را گرفته و چال کند ! نمیدانیم چه بگوییم ننه سرما که خیر سرش میتوانست نقش مادر مهربان بازار را در این فصل سرد بهتر ایفا کند بیشتر شبیه داماد بازار بود تا مادربازار ..

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *