گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹

پرسون پرسون؛ لرزون لرزون …

امروز بازار سرمایه به قول شاعر پرسون پرسون لرزون و ترسون در خانه مثبت ها امد و دق البابی کرد و دختری خوش رو و خوش سیما در را گشود ولی هنوز وارد خانه نشده فعلا در زده و صدایی شنیده و نیم لت در باز شده . هنوز خیلی مانده در باغ سبز بازار به روی سهامداران گشوده شود ولی همچنان باید امید داشت و امیدوار بود . روزهای قبل هم این اتفاق رخ داده بود و به سرانجام نرسیده بود ولی این بار انگار ته دل بازار سرمایه امیدوار تر است … به هر حال، هوا و نزدیکی حس بهار باید تفاوتی با بقیه روزها داشته باشد .

امروز بازار سرمایه را در حالی آغاز کردیم که یکی از مهم ترین اتفاقات بازار و وجه تمایز امروز نسبت به روزهای قبل این بود که دست تقاضا قوی تر بود البته نه این که خیلی زیاد شده باشد خیر ولی فروشنده ها و عرضه کننده ها امروز کمی خسته شده بودند و نفس می کشیدند و این تقاضا بود که فضای بهتری را داشت و همین شرایط باعث شده بود تعداد مثبت های بازار قوی ترو بیشتر به نظر برسد . برای این روزها انچه مهم است این است که این موج تقاضا بتواند چند راند پی در پی را در بازار برنده باشد .وگرنه روزها و هفته های قبل هم بوده که بازار در میان هفته یک روز مثبت و دوباره چند روز منفی شده است .

به نظر این بارباید کمی متفاوت باشد و ای کاش کمی عزیزان و فعالان تلاش بیشتری برای فهم و تحلیل بازار سرمایه میکردند .بهانه برای نخریدن زیاد است و دل و جرات خرید در این قیمت ها کم است .باید این دل و جرات روز به روز تقویت شود وگرنه این مثبت ها موقتی می شود .

یک نکته برای انها که دنبال تحلیل هستند .

کمی به شرایط پیش رو با دقت بیشتری نگاه کنید امروز همتی یک پست گذاشت و نسبت به تورم و چاپ پول هشدار داد در سوی دیگر هنوز هیچ اتفاقی در فروش نفت و دلار ها رخ نداده و این نشان میدهد کمی باید در تحلیل ها حالت های مختلفی را در نظر گرفت . اینده را کمی با فضای خاص تر تحلیل کنید . نمیدانیم چرا بچه های بازار سرمایه انقدر کوتاه مدتی شده اند ای کاش کمی بودجه را بیشتر بررسی میکردند به هزینه ها توجه میکردند . به فروش نفت … فروشی که ان طرفش خیلی دیده نمی شود . از اول سال ۱۴۰۰ هر روزی که بدون فروش نفت و با تحریم ها پیش برویم قرضی است که احتمالا به نرخ ارز خواهیم داشت و بعدتر میپردازیم …

و قول میدهیم این حرف اخر مقدمه بخش اول باشد …

مرز بین امید و ناامیدی یک مو کمتر است . دیروز این حجم از ناامیدی و امروز دوباره جوانه های امید … ممکن است فردا دوباره وضعیت جور دیگری باشد ولی سعی کنید خود را اسیر این بازی های روزمره و جریانات کوتاه مدت نکنید … دارایی و سهم خوب راه خود را پیدا خواهد کرد .

مطابق قولی که دادیم امروز به سراغ اردیبهشت سال ۹۹ میرویم و مروری بر رویداد های این ماه خواهیم داشت و البته قبل از هر چیز از شما بابت طولانی شدن مقدمه این گزارش بازار عذر خواهی میکنیم ولی بازهم میگوییم احساس میکنیم مطالعه روند انچه بر بازار سرمایه گذشته میتواند بسیار راهگشا باشد .

ابتدای اردیبهشت را با فتح ۷۰۰ هزار جشن گرفتیم

و تقریبا پول داغ در ان مقطع به دل بازار زده بود و چه جالب که از در و دیوار هم توصیه برای جلوگیری از هیجانی شدن و ترس از حباب و این مسائل میرسید! در ابتدای ماه اردیبهشت نوشتیم: امروز بازار در بهترین شکل خود از منفی و متعادل به مثبت ها درسیدو با این که عرضه هم داشت ولی این عرضه ها جذب می شد . این وسط دولت هم خیلی خوشحال است تقریبا روزی ۲ ۳ هزار میلیارداز بازار میکشد و پول هر ماه یک یارانه را دولت از یک روز بازار در می اورد .این هم متنی دیگر از روزهای ابتدای اردیبهشت بود امروز از ان روزهایی بود که حال بازار حسابی خوش بود و دوباره همه از این قدرت انگشت به دهان مانده بودند !

در حالی که دیشب در کانال های تلگرامی سرنفت را بریده و بازار را میترساندند

امروز رفتار بازار در مقابل این ریزش فقط در حد چند دقیقه عرضه اول وقت بود و دوباره به مرز صفوف خرید و خرید های عجیب رسید تا جنون پول همچنان در بازار حماسه بیافریند ! بازار تقریبا دیگر از دست همه درامده و بزرگان قبلی بازار و بچه های قدیمی بیشتر به تماشاچی های این بازی تبدیل شده اند !جوان تر ها و پر انرژی تر ها وارد گود شده و این طور همه را مات و مبهوت خود کرده اند ! دیگر نه به تکنیکال و نه بازارهای جهانی و نه گزارش ها و خلاصه به هیچ صراطی جز جریان پول مستقیم نیست .

جالب است تحلیل گران شب ها فرانسوی شده ،روشنفکر میشوند ! تحلیل میکنند ! منطقی فکر میکنند ، فکر فروش و سیو سود و تحلیل و بررسی قیمت ها و خلاصه شب هاتفکرات منطقی و حرفه ای دارند … صبح که بازار آغاز می شود همین تحلیل گران گاوبازهای میدان نبرد شده و حسابی هر چه منطق شب گذشته بود فراموش کرده و ادرنالین را روی هوا تزریق میکنند

دریک روز دیگر ازاین فصل شیرین حال و هوای بورس را دقت کنید :

امروز نیم ساعت اول بازار دیگر کسی دنبال تحلیل و نمودار نبود فقط میگشتند که چه سهمی صف نیست همان را بخریم !وزیر هم سنگ تمام گذاشت و گفت اصلا کی میگه بورس حبابه ! تنها راه نجات اقتصاد ، بازار سرمایه است. بورس هم انتخاب مردم بوده و با افزایش ابزارها و عرضه اولیه به این انتخاب پاسخ خواهیم داد. به نظر تا به امروز در این حد از بازار سرمایه حمایت نشده بود و تا امروز هم تا این حد جریان پول سوار بازار نبوده و تقریبا می شود گفت هیچ کس تا کنون این شدت جریان پول را مشاهده نکرده است !

(مقایسه کنید با امروز بازار ان روزها سرنفت روزی ۳ الی ۴% بریده میشد همه دنبال زمین زدن بازار هستند و انگار این بچه سرراهی است و انگار نه انگار روزی این چنین شیرین و جذاب بوده … روزی رنج های مثبت را داشتیم و امروز برعکس !! )

و یک روز شیرین دیگر را با هم مرور کنیم …

۸۰۰ را هم مثل اب خوردن فتح کردیم و با قدرت چکمه های پول چمن های نحیف زمین فروشندگان را له کرده و امروز هم با قدرت نمایی عجیبی همه را مبهوت خود کرده بود ! . جریان پولی که وارد بازار می شود انقدر قوی و محکم بوده که همه عقل و هوش ها را با خود برده است . امروز فکر میکردیم کمی فاز عرضه بیشتر باشد ولی تقاضا همچون گلادیاتور های میدان کولوسئوم پیرهن پاره میکردند.

یک روز اراردیبهشت بحث سهام عدالت و حمایت همه جانبه ارکان نظام از بورس بود … و البته در میانه های اردیبهشت بود که ترس هم کمی بیشتر شده بود به این متن دقت کنید : بازهم این جریان پول بود که در بازار جولان میداد و همه را اچمزر کرده است و البته این حس جالبی برای بازار شده . حسی بین نعشگی خاص سود کردن و ترس از دست دادن ناگهانی آن ! حس عجیب و غریبی است که خیلی ها از ترس خماری بعد این حس خوب ،ترس بر انها غلبه کرده و خیلی زودتر پای خود را بیرون کشیدند و در طرف دیگر خیلی ها ماندند تا ته ته لذتش را ببرند ! انصافا حس خوب و عجیبی است ! البته ترسناک هم هست و هر چه جلوتر میرود این حس سرخوشی بیشتر می شود و حس ترس هم قوی تر . روزی میرسد که جایی توازن این احساسات برهم میخورد.

یا در روز دیگر که لمس ۹۰۰ هار را داشتیم …

واقعا رسیدیم به مرز ۱ میلیون که شاید همین هفته با این فشار این ۱ میلیون را لمس کنیم . انصافا در مخیله ما نمیگنجید که در یک روز ۳۸ هزار واحد شاخص رشدکند !واقعا بازار عجیبی شده و امروز هم درست مثل هفته قب دوباره جریان پول امد و زد و رفت و هر چه بود مثبت کرد !

روزی دیگر لب مرز ۱ میلیون رسیده بودیم …

امروز تقریبا یک گام مهم دیگر برای ۱ میلیونی شدن برداشتیم تا مسیری که فکر میکردیم زمانی در دوران میانسالی خود ببینیم به لطف سیاست های دولت به سرعت شاهد ان باشیم و فردا که بهار آید و شاخص ۱ میلیونی شد تازه بازار وارد فاز جدیدی می شود و لباس میلیونر ها را تن میکند .

البته در میانه های راه بود که مرز ۱ میلیون فشار حقوقی ها زیاد شد و بازا برای چند روز به فاز عرضه رفت . در یک روز هم این جمله برای خودما جالب بود : روحانی جوری از بازار حمایت میکند که از این چاه حالاحالا ها نفت دربیاد ! البته با تمام احترام به ایشان و تیم دولت بورسی ها نباید به این موارد خیلی توجه کنند و عامل اصلی چیزی نیست به جز ارزندگی قیمت !

و بعد هم از ۱ میلیون گذشتیم …

شاخص با جهشی تمام عیار از۱ میلیون رد شد و انقدر قوی و سریع و خشن این اتفاق رخ داد که حتی فروشنده ها جرات نکردند برای بازار رجز بخوانند ! همان ابتدای کار با یک ضربه این عرضه ها بودند که پخش زمین شده و ضربه فنی شدند !
امروز از ان روزهای شاد و شیرین بود از آن روز ها که خندانی ! از آن روزهایی که از شادی باران بهارانی ! و به قول شاعر آن روز که جان جان جان با قهقه میخوانی !

همان موقع ها رگه های هیجان در خرید بیرون زده بود به متن زیر نگاه کنید : بازار امروز در هیجان محض عمل میکرد و کار دیگر از تله احساسات گذشته بود. نمونه یک بازار بدون تحلیل و استراتژی . سهمی که تا دیروز صف خرید بود امروز صف فروش ، ساعت ۱۰ منفی بود ساعت ۱۱ صف فروش ساعت ۱۲ به سمت خرید می رفت ! شستا را ناظر ول میکرد تا ۲۸۰۰ مچ میکردند امروز تا صف فروش زیر ۱۶۰۰ می فروخت
البته روزهای اخر اردیبهشت کمی فضا تیره و تارو پر عرضه شده بود ولی در همان مسیر صعودی که به خاطر داریم گام برمیداشت ولی در نهایت اخرهای اردیبهشت بعد از یک اصلاح توانسته بود تا حدودی خود را جمع و جور کند .

این را بنویسیم و اردیبهشت را تمام کنیم …

در میانه خواندن خط به خط گزارش های بازار ماه اردیبهشت به دو جمله رسیدیم که شاید امروز با گوشت و پوستمان این جملات را حس کردیم … چقدر این جمله ترو تازه بود . چقدر خاص بودند چه برای مقطع خود و چه حالا … و البته سراسر عبرت و درس …

یکی در باب رفتار حقوقی ها و گلایه از عدم فروش سهام در ان دوران بود …

روزی عرضه های حقوقی ها برای بازار یک مصیبت وامروز چون دارویی کمیاب شده است که باید هزار بار با منت و خواهش بخواهیم تا عرضه کننده سهم باشند . همین جا یک سخن کوتاه با حقوقی ها بگوییم ! رفتار برخی از این عزیزان به واقع از حقیقی ها بدتر است ! مگر شما لنگ چند صد میلیارد وام و تسهیلات نبودید ؟! مگر شما همانی نبودید که در قیمت های کمتر برای فروش از هم سبقت می گرفتید !

مگر در دوران شهادت سردار سلیمانی از ترس پرتفوی خود را خیس نکرده بودید و می فروختید ؟! آن روز با کدام تحلیل اقتصادی می فروختید که امروز برای بازار هزار تحلیل علم میکنید ؟! به واقع چرا رفتار بسیاری از حقوقی های ما شبیه رفتار آماتور های این بازار است حتما فرد ا نیز بازار منفی شد اولین نفرات در صفوف فروش هستید ؟! نقش شما روان کردن بازار است نه این که صف فروش شد بفروشید و صف خرید بنشینید بغل دست برخی حقیقی ها در صف !(و چقدر تلخ که این تاریخ یک باردیگر تکرار شد … )

دیگری هم در باب روزهای خاص فروردین و اردیبهشت :

با رشد بیش از ۳۰۰ هزار واحد رشد در این ماه طلایی ! فروردین و اردیبهشت ماه عسل بازارهای مالی بود که تا مدت ها مزه شیرینی این مدت زیر زبان بازارخواهد بود ! درست مثل خاطرات سربازی بزرگترها ممکن است تا مدت ها از ان یاد شود ! مثل خاطرات گنده لات ها …
برای همین است که میگوییم خواندن تاریخ خیلی هم بد نیست روزی سرمست ۱ میلیونی شدن و امروز سرشکسته برای حفظ همان اعداد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *