فراز و فرود های دونماگر اصلی بازار کجاست؟

علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند تکنیکالی شاخص کل و شاخص هموزن به همفکران گفت:

شاخص کل بازارسرمایه در دو مرحله با اصلاح مواجه شد. از منظر کلی طبق امواج الیوت، شاخص کل در حوالی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یک ۵ موجی بزرگ را روی شاخص کل تکمیل کرد و عملا موج ۱ بزرگ را به پایان رساند. پس از آن بازار به سمت اصلاح حرکت کرد که این اصلاح ها می تواند به لحاظ بزرگی و مقدار ، موج ۲ تلقی شود که از نظر درصد هم بی سابقه بود و حدود ۴۵ درصد از سقف خود ریزش کرد که این عدد ۵۰٪ بیش از رکوردهای پیشین ریزش شاخص است.

وی در همین راستا افزود:

نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که شاخص کل هم از بعد مقداری و هم بعد زمانی در سال جاری شاهد اصلاح شدید بود. شخصا انتظار داشتم زمانی که بازار بسیار تند و تیز رشد کرد، به همان سرعت و نسبت نیز اصلاح کند که همینطور هم بود. اما عملا بعد فرسایش و زمان هم به آن اضافه شد. معمولا اینطور است که وقتی اصلاح مقداری شدید داریم دیگر چالش فرسایشی و زمانی چندانی نداشتیم و بالعکس.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت:

اما طی مدت اخیر ما شاهد اصلاح زمانی و فرسایشی هم بودیم. در بررسی کلاسیک شاخص کل ، اخرین روند نزولی که در شاخص کل داشتیم در همین موج صعودی قبل از تغییر دامنه نوسان بود. روند نزولی از لحاظ عددی در محدوده یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحد شسکته شد و در حال حاضر یک پولبک عمیق زمانی اتفاق افتاد و موجب شد اصلاح فرسایشی شدیدتر باشد. تا امروز که شاخص پس از ۱۶ روز کاری یک رشد شارپی را تجربه کرد.

وی به مقاومت های شاخص نیز اشاره کرد و گفت:

وضعیت بازار به لحاظ RSI و حجمی در شرایط مطلوبی قرار دارد. اما از لحاظ مقاومت باید گفت در ابتدای کار تا زمانی که مطمئن شویم حرکت اخیر شاخص یک حرکت متفاوت با وضعیت پیش از آن است، شاخص مقاومت های پی در پی زیادی را سر راه خود دارد که از جمله آن مقاومت مهم یک میلیون و ۲۱۰ هزار است که قبلا هم تجربه شد. در عین حال این مقاومت با moving average ها نیز تلاقی دارد و پس از آن سطح مقاومت یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد است که نقطه خاص و اساسی به شمار می آید و چنانچه با شکست مواجه شود، شاخص یک حرکت صعودی ۱۰ تا ۱۵ درصدی را از آن نقطه تجربه خواهد کرد و به مرور تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار هم می تواند پیش رود.

ابتهاج تصریح کرد:

اگر شاخص به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ برسد به احتمال زیاد درگیری خوبی در آن منطقه خواهد داشت. اما در صورت شکست آن منطقه ، می تواند شرایط را جذاب و متفاوت کند. به عبارت دیگر می توان گفت در صورت شکست مقاومت فوق، بازار در میان مدت از این وضعیت اصلاحی و ریزشی خارج خواهد شد، چرا که یک الگوی بزرگ کف دوقلوی کلاسیک شکل خواهد گرفت و از این محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی می توان انتظار رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی، حتی تا محدوده شاخص یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد را داشت.

این فعال بازار سرمایه بیان داشت:

شرایط کوتاه مدت بازار نشان میدهد که وضعیت میتواند امیدوار کننده باشد و حجم و شکل معاملات در یکی دو روز اخیر نشانه خوبی محسوب می شود. به نظر می رسد می توانیم از روند فرسایشی بازار جدا شده و امیدواریم در میان مدت شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را ملاحظه کنیم. در این بین باید به شاخص کل هم وزن نیز اشاره داشت که یک روند صعودی میان مدت را داریم که وضعیت فرسایشی این مدت موجب شده بود آن روند حفظ شده و اکنون شاخص کل هموزن روی آن قرار گیرد و روند شکسته نشود.

امروز تحرکاتی در این روند دیده شد.اما مهمترین موضوع محدوده مقاومت ۴۳۵ هزار واحد این شاخص است که با عبور از این محدوده می توان به رشد این نماگر امید بیشتری داشت که طی روزهای آینده چنانچه بازار با رشد همراه باشد می توان شاهد عبور از این محدوده بود و سپس روند اصلی شاخص کل هم وزن محدوده ای بین ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار واحد است که این منطقه مقاومتی خاصی محسوب می شود. چنانچه شاخص هموزن از محدوده ۴۴۰ هزار عبور کند فضا برای پیشروی به محدوده سقف های قبلی این نماگر که محدوده های ۴۷۵ و سپس ۵۴۰ هزار واحدی بود، در دسترس قرار گیرد.

وی در پایان افزود:

اگر با این نگاه به فضای پیش رو نگاه کنیم شاخص کل هموزن حتی می تواند بصورت پیشرو حرکت کند. لازم به ذکر است که محدوده ۴۴۰ هزار شاخص کل هم وزن از لحاظ اهمیتی که دارد، معادل محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار شاخص کل است که اگر بشکند شرایط مطلوب و ویژه تری برای بازار ایجاد خواهد شد.

همفکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *