گزارش بازارامروز سه شنبه ۱۹ اسفند۹۹
تردید بی تقصیر نیست …

امروز سه شنبه بازار در میانه های تردید خود گرفتار شده بود . او امروز منتظر اتفاقات خوب بود و با خود زمزمه میکرد ببار ای خوب دیروزی ! براین بازار خودسوزی ! ولی در این میان تردید بسیاری ، میان ماندن و رفتن باعث شده تا بازار امروز بلاتکلیف باشد .

امروز بازار در مسیری که قرارداشت ابتدا خوب اغاز کرد ولی همان حس تردید کمی اورا عقب زد و به سمت عرضه هابرد که به نظر میرسد این حس رفته رفته بهبود خواهد داشت . البته به کسانی که امروز در سمت فروش یا تماشای بازار بودند هم حق میدهیم انها بیشتر نظاره گر بودند تا ببیند بازار بعد از ۲ روز مثبت چه خواهد کرد و چه توانی دارد . انصافا بد نبود ولی اخر وقت مثل روزهای قبل نبود و کمی پر عرضه تر شد.

این روزها تردید و حس تلخ سرخوردگی و سردرگمی ناشی شرایط فعلی در بازار بیشتر به چشم می خورد

و این خود عاملی برای جلوگیری از قطعیت و روند صعود و خوش بینی در بین برخی از سهامداران شده مهمترین تردید فعلی بازار تردید به ایجاد و شکل‌گیری یک روند است و البته تردید های دیگر نظیر اینکه آیا روند سقوط و نزولی به پایان رسیده نیز سوال دیگر است . یعنی بازار باید بتواند بر این تردیدهای خود غلبه کند و صد البته کار ساده ای نیست.

چرا این را می گویم به این دلیل که دفعات قبل بارها و بارها بازار تقریباً از آبان به این طرف احساس کرده که در مسیر برگشت است و نشده و همین موضوع تردید او را بیشتر کرده است به خصوص به روند های فعلی … هرچه این شکل تردید ضعیف تر شود احتمال برگشت بازار نیز قوی‌تر خواهد شد این تردید برای برطرف شدن و رفع شدن نیاز به مولفه های جدی و قطعی رشد دارد به رفتار دو روز اخیر بازار نگاه کنید مولفه هایی که باعث شد بازار در این دو روز به سوی رشد حرکت کند علاوه بر تمام مسائلی که وجود دارد بیشتر بازارهای جهانی بود از این دستاورد ها باید برای بازار به وجود بیاید و به نظر مسیر اصلی رشد بازار زمانی آغاز می شود که جریان پول به عنوان مولفه اصلی در بازار حکمفرما شود.

یک نکته دیگر را هم عرض کنیم

که پروسه غلبه بر تردید پروسه کوتاه مدت نیست و زمان زیادی را ممکن است از بازار بگیرد به خصوص در شرایط فعلی که بازار اعتماد خود را به رفتار حاکمان در بازار از دست داده و برای این اعتمادسازی نیازمند گذر زمان و رویدادهای مثبت است از همین رو شرایط بازار را باید جوری دیدکه در این موضوع یعنی غلبه بر تردید در یک بازه زمانی مطمئن شکل درست به خود بگیرد یا بهتر بگوییم برخی عجولانه بر طبق پایان بحران نکوبند و دوباره با اولین منفی همه ناامید شوند . بدانیم و اگاه باشیم این یک پروسه است و یکی دو روزه چیزی تغییر نمیکند .

به هر حال بازار تا حدودی توانسته بر حس ترس و تردید غلبه کند ولی هنوز رگه هایی ازاین موضوع همراه بازار است و خواهد بود . برخی هم معتقدند این فقط زور صندوق هاست و کوتاه مدت خواهد بود ولی معتقدیم هرچه زمان پیش برود و شرایط با ثبات بهتری همراه باشد قیمت هاجذاب ترخواهند شد .البته برخی عزیزان در چند روز گذشته از موضوع تاثیر انتخابات بر یازار سوال میکردند که گذاشتیم به وقتش مفصل صحبت کنیم .

و اماسراغ خاطره بازی برویم و تیر را اغاز کنیم ….

تابستان داغ و پر حادثه بورس اغاز شد تابستانی که به نظر در تاریخ نقطه عطف خواهد بود و دو نیمه متفاوت داشت یک نیمه داغ و نیمه دیگر تلخ و سرد … در روزهای اول نوشتیم :

آغاز تابستان با شور و حرارت خاصی همراه بود . امروز اغاز تاریخی را در تابستان داشتیم و البته همین که یک میلیون و سیصد را لمس کردیم اتفاق مهمی بود . یک نکته در مورد وضعیت بازار بگوییم . امروز عرضه ها کم نبود ولی فرض کنید اصلا فردا بازار به مرز تعادل و عرضه های شدید تری برسد ! به نظر اتفاق عجیبی نیست این طبیعی است که لب مرز اعداد رند که برخی چارتیست ها میگذارند بازار با چنین چالش هایی مواجه باشد این جمله را برای چندمین بار می نویسیم : یک روز متعادل و یا حتی منفی و دو روز مثبت و خوب داشتن بهتر از رشد مداوم و بی وقفه بازار است

در اوایل تیر مشکلات سیستم ساختاری شده بود و مشکلات روز به روز بیشتر می شد .

با این اتفاقات بازار در معرض ریسک های بیشتری قرار گرفته است .به نظر میرسد موضوع خرابی هسته معاملات کم کم از یک مشکل کوچک فنی به ریسک بزرگ بازار سرمایه تبدیل شده و باید برای بهبود و حل این موضوع به فکر راه حل های فورس ماژور بود . یکی دیگر از رویداد های خاص تیر هم دارا بازی بود که دارای بانکی با رشد باز شد و همه را از سود ایجاد شده خوشحال و سرمست .

بازار در مرز ۱٫۵ میلیون همچنان با قدرت پول پیش می رود می تازد … در جایی گفته شد : بازدهی و در سود بودن برخی سهامداران و این جو روانی ۱٫۵ میلیون واحدی باعث شد تا فشار فروش بازار بیشتر و بیشتر شود . البته برای دقایقی بازار بر این فشار غلبه کرد و در دقایقی دیگر این فشار روی بازار سوار بود ولی این که اصلاحات برخی نماد ها ساعتی دقیقه ای شده خود نشان از قدرت پول بود

در یکی از روزهای میانه تیر خود ما هم تا حدودی غافلگیر و قفل بازار شده بودیم که مثلا ازاین متن پیدا بود :

عجب بازاری بود عجیب اما خاص ! واقعا فکر نمیکردیم بعد ازاین همه اتفاق بازهم بازر این طور قفل و خاص پیش برود . دیروز که اطلاعیه حد اعتباری ها امد گفتیم شاید کمی فشار عرضه بیشتر شود ولی تو گویی این قصه ناقص سر تکمیل ندارد ! چنان بشکافته که دست کم از نیل ندارد ! نمیدانیم واقعا در مورد بازار چه بگوییم بگذارید کمی شفاف صحبت کنیم حقیقت امر فکر نمیکردیم سرعت رشد بازار در این مقاطع نیز این طور سریع باشد البته قطعا بازی بازار همیشه این طور سبز و شاد و قوی نیست ولی جریان پول دوباره با بازار اشتی کرده و جالب است این بار این جریان پول ۳ یارر کمکی هم دارد گزارش های خوب ، بهبود بازارهای جهانی و دلار نیما که باعث شده هم افزایی این موضوع به بازار کمک بیشتری نماید .

در میانه های تیر دیگر دولت از روند بازار خوشش امده بود و مدام مردم را به بازار دعوت میکرد …

خوش خیال بودیم که فکر میکردیم مسیر درست را انتخاب کرده اند … این خوش خیالی در این نوشته ها پیداست : هم افزایی عجیبی در بازار ایجاد شده است این هم افزایی یکی از دلایلی است که این روزها شرایط عجیبی را در بازار رقم زده شما ببینید دلار چه در بازار و چه در سامانه نیما رو به صعود است در ازاد ۲۰ را رد کرده و در نیما به سمت ۱۷۰۰۰ تومان می رود . میانگین همین دلار نیما سال قبل برای بسیاری از شرکت‌های زیر ۱۱ هزار تومان بود.

بازارهای جهانی روند رو به رشدی گرفتند، تقاضا بهبود یافته ، نفت رشد کرده ، گزارش ها بهتر از فصول قبل است و البته همچنان بازارهای رقیب ضعیف می شوند در هیچ مقطعی از بازار سرمایه با شرایط این چنینی مواجه نبودیم که دولت به عنوان نهاد ناظر و قانون گذار و در واقع حامی و ریل گذار اقتصاد همه جوره گلوی بازارهای رقیب بازار سرمایه را بفشارد و دست نوازش بر سر این بازار بکشد .

در تیر تب دلار نیز داغ شده بود و این باعث شوک به بازار شده بود .در بخشی نوشتیم : به نظر بازار با دیدن دلار و اتفاقات ان خیلی تن به ریزش نمیدهد البته در ادامه همان از عرضه هم میترسیدیم : همانطور که رشد و افزایش بخشی از این بازار است، به نظر ریزش و اصلاح را نیز باید بخش مهمی از بازار دانست . این را باید پذیرفت که خواه یا ناخواه قیمت‌ها به نقاطی رسیده که در بسیاری نسبت به ارزندگی آنها تردید به وجودامده و در این شرایط اصلاح می تواند یکی از راه‌های کاهش این نگرانی و شرایط خاص باشد اصلاح می تواند انرژی منفی ذخیره شده در نمادها را آرام آرام خالی کرده و مسیر را برای رشد بعدی آماده کند

و همچنان در تب تعجب از رشد بازار می سوختیم :

شستا هم که حسابی موتور بازار را داغ کرده بود به اعدادی که در ان زمان میخورد دقت کنید : بازار هر روز یک روز خاص را شاهد است روزهایی که همه را غافلگیر میکند ! ولی امروز تقریبا همه چیز در بازار بی نظیر بود اگر شستا را لحاظ کنیم رشد بیش از ۸۰ هزار واحدی چیزی بود که به دست امد و آنچه عجیب است این بازی اعداد بود ! سال ها قبل برای ۲ سال بازار خود را کشت و زخمی کرد و شاخص ۸۰ هزار واحد رشد میکرد ! انصافا همه چیز عجیب شده است سرعت رشد تحولات هم عجیب تر …

تقریبا میانه های تیر گذشته بودیم که در مرز ۱٫۸ میلیون اولیه نشانه های بروز ریزش و فروش در بازار دیده شد . این متن به خوبی حال و روز ان روزها را نشان میدهد : در مورد سیاست اعتبار و تضمین ۱۵% کار کمی سخت شده و به اصطلاح زور خریدار و قدرت ضربه دست او کمی کاهش یافته و از سوی دیگر به سود رسیدن بسیاری از عزیزان و سرعت رشد بالا و رسیدن به شاخص ۱٫۸ نیز برخی را مجاب به فروش کرده و این باعث شد تا امروز کمی فشار بیشتر باشد و فردا نیز احتمالا این موضوع خود را بیشتر نشان میدهد .

اما امروز دو اظهار نظر بسیار خاص در مورد بازار و شاخص و رشد ان داشتیم اولی کمی زودتر از اظهارات رئیس جمهور بود و ۲۵ کارشناس توصیه هایی را داشتند و بعد امروز روحانی که همیشه از بازار حمایت میکرد اتفاقا این بارنیز حمایت کرد ولی در کنار ان گفته است که : هیجان زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند رشد شاخص های بورس باید طبق پایه های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود

و یا در فردای ان روز …

امروز تقریبا می توان گفت طبیعی بود که بعد از این اظهار نظرها بازار این چنینی را شاهد باشیم و البته به نظر فرمان شلیک عرضه ها درست بعد از سخنرانی روحانی در هیئت دولت زده شد که ۲ موضوع را بیان کرد ۱- افزایش عرضه که به نوعی حتی تلویحا میگفت سازمان بورس خودش بفروشد اختیار دارد از سمت دولت و ۲- ازادسازی سهام عدالت . به نظر قصدونیت دولت و برخی ارکان این است که سرعت رشد بازار کمی کم شود و یا حتی یک اصلاح موقت را داشته باشد

به خوبی به یاد داریم صبح ۲۱ تیرماه وقتی صحبت های یکی از اساتید در مورد حباب بورس را به عنوان یک نظر روی کانال گذاشتیم با هجمه عجیبی مواجه شدیم . بله ۲۱ تیر عبده در مورد حباب در بورس گفته بود ولی به هر حال نه این طور هشدار دادن صحیح بود و نه ان هجمه ها …

فردای ان روز بازار خوب بود ولی نه مثل قبل دقت کنید چه نوشته شده بود : معتقدیم که طرف خریدار کمی مردد و ضعیف تر شده که یکی از مهم ترین انها را باید رشد قیمت اخیر و در سود بودن بسیاری از عزیزان و حرف های حاشیه ای اخیر پیرامون بازار دانست . البته شک نکنید کاهش قدرت اعتبار خرید فعالان بازار نیز در این موضموع موثر بوده است و ان برندگی و قدرت شمشیر خریدار را گرفته است

آخر های تیر بود و کم کم زمزمه اصلاح جدی تر میشد …

همه اینجا میدانند این اصلاح گذرا و موقت و حتی ممکن است این بار کمی طولانی باشد این ماهیت کسب و کار ماست ولی این یک بحث است و این که کسی بخواهد یکطرفه از بازار کولی بگیرد و بعد رهایش کند بدترین حس ممکن است که به هیچ وجه نباید به بازار و تازه وارد های بازار منتقل شود .

و این حس و حال اخرین روزهای تیر بود که بازهم از هیجان مملو شده بود و تیرهای اخر را میزد … به نظر انچه امروز اتفاق افتاد چیزی جز یک هیجان عجیب در خرید و فروش ها نبود البته هیجان را بانک مرکزی با دلار ۲۰ هزار تومانی نیما اغاز کرد که بعد هم برداشته شد ولی بعد از ان سلسه وار شرایط تغییر کرد و همه چیز حتی از صف فروش به صف خرید رسید ! جالب تر از همه رفتار خودرو بود که امروز با صف خرید اغاز کرد !!

سهمی که دیروز برای فروش ان همه زیر دست وپای هم له می شدند … ازدید ما این هیجان روی همان سهم های بزرگ وبه اصطلاح برخی که کمپین کرده بودند ای تی افی بیشتر دیده میشد و این اتفاق خوبی نیست . این شدت هیجان عواقب خاصی برای بازار دارد . قبول داریم دلار نیما رشد کرده ولی این نوع عطش خرید بدون تحلیل کمی خاص است و ممکن است حقوقی ها را ترغیب کرده که فروش ابشاری را اغاز کنند .

تیر تقریبا نشانه های ریزش و اصلاح بازار نمایان تر شده بود ولی حس خوبی نداشت … کسانی که دراین ماه و مرداد وارد شدند بازندگان کوتاه مدت بازار سرمایه شدند که به نظر تا سال ها این بازار را فراموش نمیکنند …

و تیر را با این مثال که در ان مقطع برای بازار زدیم تمام میکنیم …

به مزرعه ای رسیدیم که گاندوهادر ان حضور داشتند محوطه ای بزرگ ! ناگهان دیدیم که یک گاندو نسبتا بزرگ درون قفس نیست و آزاد است اما صدها متر با ما فاصله دارد . لیدر ما موضوع را طبیعی دانست و گفت وقتی باران های شدید میزند گاهی اوقات این حیوانات از مسیر اب راه های فراری را پیدا میکنند .

اینجا بود که ناگهان اعضای شجاع تیم تصمیم گرفتند کمی به این حیوان نزدیک تر شوند . البته قطعا من بین انها نبودم ولی از دور حس ترس شیرین را نظاره میکردم ! لیدر توضیحات جالبی را میداد میگفت اصلا نزدیک این حیوان نشوید حتی فکر نکنید پشت او قرار دارید . او با یک ضربه دم خود استخوان های پای شما را خُرد میکند . با چنان سرعتی برمیگردد که شما حتی فکرش را هم نمیکنید و شما را غافلگیر میکند . ولی حس این که این حیوان را از نزدیک میبینی هم حس شیرین و خاصی است حس ترس همراه با لذت ! این روزها بازار شبیه دیدار گاندوها شده !

البته گاندوهای در قفس! ولی حس ترس همراه با لذت خوبی دارد . اینجا همه سود میکنند سود های خوب و لذت بخش ولی ترس این که یک رویداد این سود ها را تحت تاثیر خود قرار دهد همراه بازار است . ترس این که او ناگهان برگردد ! یا دم خود را تکان اساسی بدهد !

بسیار حواسشان نبود و فکر میکردند این گاندو انقدرها هم بی رحم نیستند ولی او با دندان های تیزو بی رحمش خاطره تلخی را برای بازدید کننده های این بازار رقم زد …
بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *