زغال‌سنگ

زغال‌سنگ در ۱۸ ژانویه با رسیدن به قیمت ۸۹$ بالاترین سطح قیمتی زمستان را ثبت کرد ولی حالا به ۸۴$ کاهش یافته است. بررسی سطح واردات کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این ماده اولیه با کاهش قابل توجه تقاضا مواجه شده است.

بعنوان مثال واردات چین که بزرگترین واردکننده، بزرگترین تولید کننده و همچنین بزرگترین مصرف‌کننده این ماده اولیه در جهان محسوب می‌شود، در ماه فوریه نسبت به ژانویه به میزان ۲۰٫۲% و نسبت به فوریه سال قبل به میزان ۱۶٫۷% افت داشته است.

واردات فوریه هندوستان نیز نسبت به ژانویه به میزان ۲۵% و نسبت به فوریه سال قبل به میزان ۲۷% کاهش یافته است. ژاپن نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که واردات فوریه این کشور نسبت به ژانویه و فوریه سال قبل کاهش یافته است.

اما نکته عجیب اینکه علی‌رغم کاهش تقاضا، قیمت زغال‌سنگ حدود ۲۵% از قیمت میانگین مدت مشابه در سال قبل و همچنین بیش از ۶۰% از کف قیمتی آن که در آگست ۲۰۲۰ به ثبت رسید، بالاتر است.

دلیل این امر، سیاست‌ دولت‌ها علی‌الخصوص دولت چین مبنی بر ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از استرالیا و هم‌چنین کاهش تولیدات تولیدکنندگان در اوج بحران کورونا در آسیا به دلیل کاهش‌قیمت‌ها بود.

با این حال با توجه به وضعیت موجود که اقتصاد جهانی در مسیر بازیابی قرار دارد و اقدامات دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مهم دنیا در تحریک تقاضا، بنظر می‌رسد که تقاضای کلی برای زغال‌سنگ صعودی باشد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *