گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

چالش مانکن نوروزی !

خب این تعطیلات غیر رسمی نوروزی هم به پایان رسید و بازار سرمایه با حال و هوا که می خواهد در این ۴ روز خوب بدرخشد بدجوری غافلگیر شد و تقریبا به این نتیجه رسیده که واقعا سال ۱۴۰۰ قرار است همه چیزش متفاوت باشد . امروز که بازار آغاز شد شرایط نشان می‌داد که روز سختی را در پیش داریم روزهای قبل وقتی نوشتیم که سال ۱۴۰۰ سال متفاوتی برای بازار سرمایه خواهد بود برخی عزیزان توضیحات بیشتری خواستند که به نظر بخشی از ان را می توان در مورد آن برای همین چند روز نوشت.

نکته اول این است که

باز هم تکرار میکنیم کل سال را از این چند روز نتیجه گیری نکنید فضای بازار این چند روز نخواهد بود باید کمی صبوری کرد .

البته نکته بعد این است که وقتی روزهای عید نوروز که طی شش سال متوالی بازار سرمایه بهبود داشته این طور دارد ادا در می اورد و لگد می زند یعنی در سال ۱۴۰۰ تکلیف متفاوت بودن بازار مشخص است و به خوبی نشان می‌دهد که سال متفاوتی را در بازار خواهیم داشت و البته باز هم می‌گویم این نتیجه گیری را نمی‌توان برای کل سال داشت در سال ۹۹ نیز تردید های ابتدای بازار عجیب بود و بعد دیدیم که چه شد …

امروز اتفاق عجیب بازار این بود که چیزی هم معامله نمیشد

یعنی انگار همه با هم یک توافق نانوشته دارند که امروز را هم سپری کرده و پشت سر بگذارند تا شرایط به بعد تعطیلات برسد و بازی را جور دیگری اغاز کنند . به نظر بازار در مسیر خوبی نیست و این دل دل کردن تا منزل جانان نشان میدهد حس ترس و تردید دوباره سراغ بازار امده است .

آن حس ترسی که بارها از آن صحبت می کردیم و واهمه داشتیم دوباره به سراغ بازار آمه و نشان می‌دهد شرایط هنوز آنقدر عادی نیست که برخی ادعا می کردند هنوز سایه های ترس و تردید روی سر بازار است و هنوز بسیاری اطمینان کافی به شرایط بازار ندارند در چنین فضایی دوباره تردید و ابهام برای برداشته شدن برخی تغییرات از دامن گرفته تا کت و شلواری ها !

افزایش یافته اما به نظر می رسد در شرایط فعلی فاز برگشت به روال عادی نمیتواند به این راحتی به وقوع بپیوندد بارها و بارها این جمله را عرض کردیم که این یک تصمیم غیر منطقی برای فضای غیر منطقی است فضایی که در آن بی تحلیلی حرف اول را زد و احساس جلودار همه چیز است .

به هر حال بازی بازار را باید در این چند روز پیش رو و با جو رخ داده تجزیه و بررسی کرد ولی این حرف اخر را برای امروز بگوییم و برویم …

از یک حس ترس و ناامیدی در بازار واهمه داریم . حسی که بعد از تعطیلات گریبان بازار را بگیرد و او را رها نکند . این حس میتواند حسابی جو بازار را به هم بریزد و امیدهای بازار را که تازه شکوفه زده همچون سرمایی که درختان را سیاه میکند امیدها را نامید کرده و فاز بدبینی را گسترش دهد . خوش بینهایش صبر میکنند و بدبین هایش نقد ! نمیدانیم ولی هر چه هست نباید گذاشت این حس در بازار ترویج شود .
بازار قبل عید به هوای تعطیلات نمیخرید ، بعد عید به هوای تعطیل بودن نمیخرید و امیدواریم با اغاز رسمی سال بهانه های این عدم خرید کم رنگ شده و کم کم استین ها بالا رود …

حقیقتا بازارامروز گزارش خاصی نداشت و اکثر سهم ها جز چند سهم خاص منفی بودند ولی در مجموع بازار امروز با سقوط به کانال ۱٫۲ و فاصله گرفتن از ارزوها سقف قبلی سپری شد تا فضای جدیدی پیش روی بازار ترسیم شود .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *