ضربان ریز …

امروز بازار سرمایه درست شبیه این فیلم های احساسی که یکی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیهوش است و تا همسرش اندکی دست او را لمس میکند و صدایش میزند ناگهان هوشیار تر می شود و مانیتور روی صفحه ضربان قلب بهتری از او را نمایش میدهد .

امرو روایت بازار دقیقا همین بود و ضربان قلب بهتری را برای خود ثبت کرد تا فضای بهبود به اینده و چشم انداز روزهای اتی روشن تر شود . ولی باید اذعان داشت انصافا بازهم پول بود که به داد بازار رسید وگرنه موج خبرها خیلی کاری نکرده و کارگر نبوده .

اتفاقا یکی از مشکلات بازار این است که دقیقا نمیداند به چه چیزی برای خروج از این بحران و بن بست احتایج دارد . البته بسیاری معتقدند راه علاج پول است ولی وقتی پول نباشد باید راه حل های جایگزین را پیدا کرد که دراین جایگزین ها هر کسی نظری دارد .

مشکلاتی که بازار با آن درگیر است همین است که اگر از چند کارشناس راه حلهای کمک به بازار را سوال کنید و بخواهید مشکلات بازار را شفاف کند هر یک نظر خاص خود را می گوید و اینکه نظر واحد برای کمک به بازار وجود ندارد

خود یکی از مشکلات است و این ناشی از همان سردرگمی است که امروز به آن دچار شدیم و به واقع همان رفتار را در بازار هم می بینیم به عنوان مثال اگر قرار است تحریم ها رفع شود و شرایط نرمال شود چرا صنعت خودرو بانک اینطور زخمی شده و گوشه رینگ بازار زخم خورده اند … و یا بر فرض اگر دامنه نوسان مشکل بازار است چرا این اتفاقات زمانی که دامنه نامحدود بود هم رخ می‌داد و موارد دیگر بسیاری معتقدند آن چیزی که بازار ب ان احتیاج دارد حلقه مفقوده ای به نام اعتماد دوباره است اعتمادی که پول می آورد و می توانند مهمترین نقطه ضعف بازار یعنی جریان نقدینگی را جبران کنند

اعتماد یک سلسله رفتار است که با پیوند خوردن با هم این جریان را ایجاد می کند در حال حاضر اتفاقات متعددی رخ داده که این جریان ها فعلاً تبدیل به تحولات مثبت نشده و این اعتماد جای خود را به بی اعتمادی و بی رحمی نسبت به بازار داده است چرا از واژه بیرحمی استفاده میکنیم برای اینکه مشخص است که اهالی خود این بازار هم نسبت به آن بی رحم شدند تا همین چند وقت پیش برای تحلیل ها پی به ای کف ۱۰ و ۱۲ لحاظ می‌کرد امروز نسخه پی به ای های ۴ و ۵ می پیچند… البته انها بیرحم شدند چرا که بی رحمی بازار را دیدند …

به هر حال چه سخت و چه آسان بازار دوره گذاری را خواهد داشت که در این دوره گذار تاحدودی باید اعتماد سازی شده و تکلیف سه جریان روشن شود :

جریان اول بخش هسته ای و برجام ، جریان دوم نرخ ارز و جریان سوم انتخابات این سه موضوع هر چه روشن‌تر شود بازار هم می تواند تصمیمات بهتری بگیرد و باز مثل دیروز تکرار می کنیم مشکل این است که بازار زمان ندارد و این گذر زمان به سود هیچ کس نیست و درست همین جاست که وقتی برخی معتقدند حتی اگر دامنه نوسان ۶ درصد هم باشد برخی میفروشند از اینجا نشأت می گیرد چرا که مشکلات بازار را دامنه نوسان نمی‌دانند البته باز هم می‌گویم دامنه نوسان یک تصمیم غیر منطقی در فضای غیر منطقی است و محدودیتی است که به هر حال تبعاتی را به همراه داشته و قفل شدن حجم معاملات و کاهش آن یکی از آنهاست.

برداشته شدن دامنه نوسان نامتقارن شاید به اصلاح سریعتر و تعادل بازار کمک کند اما هزینه ای که ممکن است بازار بدهد دیگر زمان نیست و افت قیمت ها خواهد بود … ولی ان چیزی که تا به امروز پیداست این است که متولیان بازار نقدشوندگی و حجم و ارزش معاملات را زیر پای زمان خریدن برای بهبود بازار قربانی کرده اند . این اتفاق وقتی رخ میدهد که منابع هم محدود باشد و جمیع این موارد کمی ترسناک می شود

واقعا باید بازار یک شوک و تغییر جدی را داشته باشد. شوک درمانی پولی بهترین حالت و شوک درمانی خبری و محدودیت های قانونی در سطح های بعدی قرار دارند . امیدوارم این شوک هر چه سریعتر به بازار داده شود تا فضا تغییر کند .

یک نکته دیگر را هم عرض کنیم و ان اهمیت چارت و چارت بازی در بازار است .

بسیاری معتقدند قلب بازار با چارت ها می زند و جریان پول به این موضوع اهمیت بسیاری میدهد . به نظر اگر قرار بر درک این موضوع و لحاظ شدن ان در بازار باشد شاخص ۱۲۴۰ و ۱۲۵۰ درست جایی است که میتواند یک نقطه اتکا و مهم برای برگشت باشد و چشم بسیاری به این اعداد است حرکات خوب جمع و جور شدن بازار هم نشان میدهد واکنش ها به این اعداد جدی است . ما یک واکنش منطقی احتمالی به این نقاط خواهیم داشت ولی این که در روزهای اتی چه سرنوشتی در انتظار بازار است و ایا روند برگشتی ادامه دار خواهد بود یا خیر نمی شود با قطعیت صحبت کرد .چارت ها امروز کمی قدرتشان بیشتر شده چرا که دیگر با نماد های غیرارزنده مواجه نیستند که برای خطچین کردن انها تردید داشته باشند . این روزها گزارش ها هم از سوی دیگر مولفه ارزندگی شرکت ها را قلقلک میدهد .

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که ابتدا همه در صف فروش بودند و بعد کمی بهبود نرخ ارز و خبرهای بورس کالا و تحولات و تحرکات حقوقی ها و صندوق توسعه کمک کرد تا بازار سر و شکل بهتری را داشته باشد . به نظر برای فردا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد میتوان شرایط بهتری را متصور بود ولی باید دید چه خواهد شد و چه پیش می رود . برای جمع شدن بازار چشم ها به دو گروه خودرو بانک دوخته شده است ….

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه  بازار سرمایه  بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *