۱) ارزش معاملات خرد کمتر از ۲همت، خروج پول حقیقی ۶۵۳میلیارد تومان. حقیقی ها زگلدشت خریدند اما ورود پول به سایر نمادها توسط حقیقی بسیار اندک بود. حقوقی ها اپال، برکت، فملی، شپنا خریدند.

۲)در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خودکفا، فاذر، دیران، وسنا، زگلدشت، دامین، قشهد، شسینا، کرمان … گزارش جدید به کدال رسید. 

۳) دلار حواله سنا ۲۲٫۷۴۰ – ۲۲٫۵۷۴ تومان … اسکناس تهران ۲۴٫۹۰۰ تومان.

۴) در بورس کالا، اسلاک واکس شرانل ۱۳۳-۱۸۶ میلیون ريال بر اساس گرید. بیلت فایرا ۵۶۵ میلیون ريال، پارافین واکس شسپا ۱۵۶میلیون ريال، پلی استایرن ۳۰۰-۴۰۰ میلیون ريال بر اساس گرید. روغن پایه ۴-SOC شسپا ۱۸۵میلیون ريال، شمش فایرا ۵۲۹ میلیون ريال، شمش فسرب ۴۲۰میلیون ريال، لوب کات ۱۰۱-۱۰۴ میلیون ريال، کاتد مس ۲۰۰۸میلیون ريال.

** صنایع و شرکت ها

۵) غبهنوش محصولات خود را به دلیل رشد بهای تمام شده، با افزایش قیمت ۱۲٫۵-۲۸٫۵ درصد همراه کرد.

۶) رئیس شورای رقابت خبر افزایش نرخ خودرویی ها را تایید کرد. وی گفت ” قیمت خودرو در ۶ ماه پایانی سال ۹۹ بررسی می شود و با توجه به نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی آن را اعلام می کند، قیمت نهایی خودرو در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشخص می شود.”

۷) وساخت در یک شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت شرکت جهت افزایش سرمایه ترکیبی از تجدید ارزیابی و سایر روش ها اطلاعاتی منتشر کرده است. این شرکت می گوید “مقرر شد گزارش توجیهی افزایش سرمایه از روش‌های فوق‌الذکر تهیه و در جلسات آتی هیات مدیره تصمیم‌گیری گردد.”

۸) سعد محمدی در خصوص فملی می گوید “در سال ۱۳۹۹، در شرکت مس ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی برای شناخت پتانسیل‌های جدید انجام شد که نتیجه آن یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بود. ارزش فقط برجای این ذخیره به لحاظ ریالی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است که به دارایی‌های شرکت مس اضافه شد.”

۹) کی.بی.سی با داروسازها یک قرارداد ۳۰۰میلیارد تومانی بسته است.

۱۰) محصول شرکت های پتروشیمی برای این هفته بر اساس دلار ۲۲٫۶۵۴ تومانی تعیین خواهد شد.

۱۱) شرکت فرو آلیاژ نیزار احیا سپاهان زیر مجموعه شرکت معادن منگنز ایران با مالکیت ۶۰ درصدی، جواز تاسیس جهت احداث کارخانه تولید فرو سیلیکو منگنز با ظرفیت سالانه ۱۲۰۰۰ تن دریافت نمود و مدت اجرای این طرح ۲سال است.

۱۲) ثجنوب، زیرمجموعه ثمسکن در بازار فرابورس درج نماد شد.

۱۳) صنعت معدن می گوید ” نرخ LAB فوب خلیج فارس در هفته جاری با جهش ۱۳۵ دلاری به ۱۴۳۰ دلار برای هر تن رسیده است. میانگین قیمت این محصول در سال ۹۹ به طور متوسط ۱٫۱۴۶ دلار برای هر تن بوده است.”

۱۴) سه دنگ ساختمان باشگاه پرسپولیس به دلیل بدهی به شستا واگذار شد.

۱۵) بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با نرخ ۲۶۰ دلار معامله شده است.

۱۶) صنعت معدن می گوید “متوسط قیمت‌ گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته اخیر ۱۶٫۹ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است که یک دلار نسب تبه اسفند کاهش داشته است.”

۱۷) این هفته قیمت پایه استایرن منومر، ABS، الکیل بنزن خطی و برخی گریدهای پلی اتیلن سبک در بورس کالا افزایش داشت.

۱۸) مدیرعامل ذوب آهن اصفهان می گوید “افزایش قیمت برق صنعتی تاثیر چندانی بر بهای تمام شده محصولات ذوب آهن ندارد، چرا که میزان وابستگی این کارخانه به برق تولید شبکه بسیار ناچیز است و تقریبا ۱۰۰ درصد برق مورد نیاز مجموعه در سال، توسط نیروگاه مستقر در ذوب آهن تامین خواهد شد.” (این شرکت گاز هم مصرف نمی کند و از ذغالسنگ با قیمت جهانی بهره می برد لذا افزایش حامل انرژی بر آن اثری ندارد)

۱۹) آخرین قیمت های منتشرشده برای محصولات فولاد صادراتی ترکیه حکایت از رشد نرخ یکدست و بازار سبز آنها دارد. شاخص بیلت و میلگرد صادراتی این منطقه به ترتیب با صعود ۱.۷ و ۲.۵ درصدی معادل ۵۹۰ تا ۵۹۵ و ۶۲۵ تا ۶۳۶ دلار می باشد.

۲۰) مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران معتقد است قیمت حقوق دولتی مس بالا است و باید روی آن کار کارشناسی انجام شود. حقوق دولتی در همه جای جهان حداکثر ۴ درصد است و رقم ۹ درصد تعیین شده برای شرکت ملی مس زیاد است. (سال های قبل ۱۲درصد بود که به ۹درصد کاهش یافت)

۲۱) کارشناس ارشد فنی شرکت BHP Billiton می گوید “طی سه دهه آینده با ادامه توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر و تقویت زیرساخت‌ها، تقاضا برای مس نیز دو برابر خواهد شد.”

۲۲) پلنر می گوید “مجموع موجودی تجار و کارخانه های تولیدکنندگان میلگرد در این هفته به ۱۵٫۵۹ میلیون تن کاهش داشت، این میزان ۵٫۷% از هفته ی گذشته و ۱۶% از سال گذشته پایینتر است. مجموع موجودی های ورق گرم با ۳٫۷۳ میلیون تن در این هفته ۴٫۵۹% (۱۷۹،۶۰۰ تن) نسبت به هفته ی قبل و ۳۵٫۴۷% نسبت به سال قبل کمتر بود.”

۲۳) پلنر در تحلیلی نوشته “تقاضاي بالا، كاهش عرضه انواع ورق همچنين كمبود جايگزين هاي خارجي در بازار اروپا و افزایش بهای محصولات فولادی از روند صعودي بهاي اسلب در كوتاه مدت و ميان مدت حمايت مي كند. از ديگر عوامل موثر بر بهای محصولات تخت تردیدها رد رابطه با حذف يا كاهش مشوق هاي صادراتي در چين است. در صورت حذف مشوق های مالیاتی در چین بهای HRC رشد قابل توجهی خواهد داشت.” (مشوق های مالیاتی حذف می شود ضمنا HRC همان ورق گرم است)

**اقتصادی

۲۴) کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه SIA می گوید “طلا طی یک هفته گذشته افت شدیدی داشت بنابراین شاهد بهبود فنی بودیم. محرک زیادی برای این که قیمت طلا را به میزان چشمگیری بالا ببرد مشاهده نمی‌کنم.” (تارگت خوشبینانه را ۱۷۸۰دلار دیده است)

۲۵) درآمد صادرات گاز ایران در سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است. (صادرات گاز ایران به ترکیه سال قبل ۳ماه قطع بود)

۲۶) کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۳۲۸میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.

۲۷) واکسن های کوواکس به میزان ۷۰۰هزار دز، محصول کره جنوبی به ایران در حال انتقال است.

۲۸) امیر صباغ می گوید “عربستان امروز قیمت نفت پیشنهادی برای تحویل ماه May2021 را برای مشتریان آسیا بین ۰٫۲$-۰٫۵$ افزایش داد و به محدوده +۱٫۸$ رساند! این اقدام آرامکو با وجود تصمیم اوپک+ در افزایش ۲ میلیون بشکه ای نفت بین ماههای May-July این سیگنال را به سرمایه گذاران بازار نفت میدهد که تقاضای بازار مثبت و رو به بهبود بوده که خبر خوبی است!”

**سیاسی

۲۹) «جلینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفته، واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه شنبه در وین فقط گامهای تسهیل تحریمها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۳۰) ظریف در گفتگوی تلفنی با دومینیک راب، بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیر قانونی و ناعادلانه آمریکا، به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را راستی آزمایی کند تاکید کرده است.

۳۱) نماینده آمریکا در امور ایران می گوید ” آن دسته از تحریم‌های ایران که با برجام مغایرت دارد، باید لغو شوند. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ایران به پایبندی کامل به توافق بازگردد.”

۳۲) عربستان می گوید “به ما اطمینان داده شده در هر توافق جدید با ایران، مسئله موشکی و عدم حمایت این کشور از گروهای‎مسلح مطرح می‌‎شود. عربستان آماده گفت‌وگو با ایران در صورت تغییر رفتار این کشور است.”

موفق باشید. ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

خروج پول حقیقی  خروج پول حقیقی  خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *