وای از این وارفتگی …

چه روزگار سختی شده است مثبت ها هم دوام یک روزه نداشته و تا به ثبات میرسد دست عرضه همچون پس گردنی محکم به سر خریدار فرود امده و ان را پشیمان کرده و یا دل و جرات او را میگیرد . امروز هم شرایط این چنین بود و بازار با هزار ذوق و شوق کار خود را اغاز کرد ولی وقتی بی پولی باشد و انگیزه ها کم ، مثبت های این چنینی خیلی دوامی نداشته و دوباره فاز فروش به بازار میدهد .

البته کمی از حجم فشار فروش در بازار کاسته شده ولی این وضعیت ان چیزی نیست که سهامداران انتظارش را داشتند . ابهامات و سیاسی و خبرهای حاشیه ای بازار هم مزید بر علت شده تا برخی این را بهانه نخریدن و شرایط فعلی بازار قرار دهند .

طی این چند روز یک نکته برای بسیاری روشن شد که زور بازار زیاد نیست و وارفته است.

آنچه بازار به آن احتیاج دارند بستری از اتفاقات و رویدادهای خوب برای جذب دوباره پول است و این جذب پول میتواند با کمک اتفاقات حاشیه بازار رقم بخورد که دیروز بخشی از آن بیان شد ثبات سیاسی و ثبات ارزی دو مقوله مهم برای این جذب پول است.

در اینکه دارایی‌های فعلی نسبت به سایر دارایی ها در نقاط جذاب‌تری هستند نیز شکی نیست شما به این جمله باید با دقت بیشتری فکر کدد و مقایسه نمود.

بسیاری از افرادی که این روزها بازارهای موازی را با بازار سرمایه مقایسه می‌کنند حال و روز این بازارها را ببینید دلار سکه به خصوص ملک و مسکن و مواردی از این دست مگر غیر از این است که بسیاری معتقدند قیمت ملک ارزندگی ندارد اما ریزشی در کار نیست به نظر بازار سرمایه با تغییر و تحولات فعلی و با گذر زمان نشان خواهد داد که نسبت به بقیه بازارها با توجه به ریزش و اصلاحی که داشته ارزنده تر است.

این می‌تواند مولفه مهمی برای این جذب پول باشد منتها بازهم به عاملی بر می خوریم به نام زمان که بازار با گذر زمان به این موضوع میرسد اما صبر سهامداران کم است و گذر زمان طاقت خیلی هارا به نقطه جوش رسانده … البته جوش که نه نقطه ناامیدی …بگذریم…

بسیاری از عزیران معتقدند عامل اصلی وضع بارار انتخابات است و بدخی درخواست داشتند که در مورد اثرات انتخابات در بازار صحبت کنیم و این که چرا بسیاری از خرید های خود را به بعد از انتخابات موکول کردند

در اینکه هر کسی استراتژی مشخصی دارد شکی نیست. اما به نظر دلیل این افراد روشن شدن سیاست‌های اقتصادی هر دولت است که برای فعالان مشخص می‌کند کدام حوزه می‌تواند سودآوری بهتر قوی تری داشته باشد. اما یک نکته در این میان مغفول مانده. حقیر این تجربه را داشته که از بد حادثه۴ انتخابات ریاست جمهوری را با بازار تجربه کند.

بازار سرمایه در دوره‌های قبل بازار ناشناخته‌ای بود که اولویت کمتری برای کاندیدای ریاست جمهوری داشت در این حد در اولویت نبودکه سال ۸۴ وقتی رئیس جمهور انتخاب شد در اظهار نظری عجیب و غیررسمی بیان‌کرد بورس قمار خانه ای بیش نیست و باید در این بازار را تخته کرد و بعد تهدید که هر که هرچه برد و خورده باید پس بدهند.

با این طرز فکر روبرو بودیم و حقیقتاً پیرمان درآمد تا از ان مرحله به این مرحله برسیم که امروز وزرای دولت فعلی در روم های بورسی حاضر می شوند و جلسه سران اقتصادی به مشکلات بورس می‌پردازد.

در واقع بورس از یک بازار بی اهمیت و یک ویترین خاص به یک اصل در اقتصاد تبدیل شده و البته این مسیر درست است که ما در حال طی کردن ان هستیم

از همین رو معتقدیم بازار سرمایه در مواجهه با انتخابات مثل سالهای قبل نیست و آن دشواری های شناختی کاندیدا از بازار را ندارند ماشالله دولت روحانی انقدر از دل بازار سرمایه تامین مالی کرده که خود را مدیون این بازار می داند و بقیه نیز به خوبی با آن واقف هستند که با کمک این بازار می توانند اتفاقات مثبتی را برای اقتصاد رقم بزنند.

از همین رو به نظر مشکلات بازار کمتر خواهد بود چراکه اکثر افراد سعی می‌کنند از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند

از همین رو احساس می کنیم هر تغییری که پیش رو هست در نهایت بهتر است چرا که که کمی تحولات اقتصادی را به بازار تحمیل می‌کند اما نمی‌تواند برای بازار سرمایه رویداد منفی به حساب آید و احتمالاً بعد از گذشت مدتی هر دولتی که سر کار باشد کم کم به شرایط بازار سرمایه واقع شده و شرایط را جور دیگری تغییر میدهند

بتا سهم

#گزارش_بازار     #سرمایه     #دلار    #سکه

فشار فروش  فشار فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *