بودجه سال۱۴۰۰ بعد از کش‌وقوس های فراوان و رفت‌و‌برگشت بین مجلس و دولت، در نهایت در روزهای آخر سال ۱۳۹۹ به تصویب شورای نگهبان رسید. چیزی که باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شده نحوه تامین کسری بودجه است.

سال‌های قبل کسری بودجه با استقراض از بانک مرکزی تامین می شد که تورم ایجاد شده از این روش موجب رشد بازار می شد. اما از سال ۹۹ دولت راه دیگری را برای تامین کسری بودجه سالانه خود انتخاب کرده است. با واجد رضایی در این مورد گفتگو کردیم. او معتقد است در صورت اجرای برنامه دولت برای تامین کسری بودجه خود، بورس در معرض خطر قرار می گیرد.

واجد رضایی در گفت گو با همفکران گفت:

بعد از اعمال اصلاحات مورد نظر مجلس شورای اسلامی روی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ، این لایحه به تایید شورای نگهبان رسید و به عنوان قانون به دولت ابلاغ شد. در این زمان مشخص شد بودجه حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. دولت تلاش دارد این کسری بودجه را از محل فروش نفت و گاز، فروش سهام و اوراق و در نهایت استقراض از صندوق توسعه ملی جبران کند.

برای این منظور فروش نفت ۲۰۰ همت ، اوراق مالی ۱۲۵ همت، فروش سهام شرکتها ۹۵ همت و استقراض از صندوق توسعه ملی ۷۵ همت پیش‌بینی شده است. علاوه بر تامین کسری بودجه دولت موظف است اوراقی را که یک سال قبل فروخته را به همراه سود آن جبران کند که این تعهدات هم به کسری بودجه اضافه خواهد شد. فروش اوراق مالی و فروش سهام شرکت ها بیشترین اهمیت را برای فعلان بازار سرمایه خواهند داشت. چرا که توجه سرمایه ها را به جای سهام شرکت ها به سمت اوراق و شرکت های دولتی جلب می کنند. به خصوص سرمایه بانک‌ها و صندوق های سرمایه گذاری که موظف به اختصاص بخشی از منابع خود به این دو منبع هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هم اکنون ارزش صندوق های سرمایه گذاری بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است ادامه داد:

بخش بزرگی از این صندوق ها، صندوق های با درآمد ثابت هستند که هم به منظور پوشش ریسک سرمایه خود و هم به دلیل دستورالعمل های دولتی، بخش زیادی از منابع خود را اوراق می خرند و عملا پول چندانی برای خرید سهام در دست‌شان نمی ماند.

وی افزود همانطور که در سال ۹۹ مشاهده شد فروش سهام شرکت های دولتی نیز فقط به افزایش عرضه و خروج پول از بازار منجر می شود که هر دو این اتفاق ها برای بورس مهلک است. هرچند با توجه به شرایط فعلی بازار بعید به نظر می رسد دولت بتواند از این محل تامین مالی کند مگر اینکه سهام خود را بلوکی به خریداران عمده عرضه کند.

واجد رضایی در پایان وضعیت فعلی بازار را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که دولتی ها رفتار منطقی در پیش بگیرند می توان به بورس ۱۴۰۰ امیدوار بود. این روزها پیدا کردن سهام ارزنده بسیار راحت تر از نیمه اول سال ۹۹ است با کمی بررسی می توان سود مناسبی از بازار گرفت.

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *