آخرین کارت های بازی …

حکایت بازار این روز ها این طور است که انگار خریداران سحرخیزی دارد و فروشنده های تنبل ! فروشنده ها احتمالا تا نیمه های شب در کلاب هاوووس مشغول ایده پردازی برای کمک به بازار هستند و صبح کمی دیراز خواب بیدار می شوند و می فروشند .

ابتدا خریداران کمی از بازار حمایت کرده و خرید میکنند و بعد فروشنده ها بیدار شده و کاسه و کوزه این گروه را برهم میریزد ! ولی به دور از شوخی به نظر فروشنده ها بسیار مردد هستند انها وقتی میبینند هیچ تغییر رفتاری در سمت کمک به بازار دیده نمی شود با سرعت فشار فروش را عملی و علنی میکنند .

اما امروز هم بازار فقط و فقط امیدوار بود کمی با خبرهای نشست شورای اقتصادی و جلسه فردا و برقرار بودن ان خوشحال تر و با انگیزه تر شده بود ولی از پول خبری نبود . امروز هم بازار ساکت و ارام و صف فروش در اکثر سهم ها کار را پیش برد و البته در اندک نمادها و سهم هایی هم متعادل رو به منفی بود . بازار انتظار می کشد و این اخرین راهی است که به نظر از دستش بر می آید !

درست مثل لحظاتی که پزشکان میگویند ما هر تلاشی از دستمان بر می آید کردیم … حالا چشم بازار و سهامداران به بیرون است .

بسیاری معتقدند که اصلاً چرا باید به سران قوا نامه نوشت و یا منتظر جلسه آنها بود ببینید . بازار دچار ناترازی در عرضه و تقاضا شده درسهم های بزرگ هیچکس توجه به وضعیت بنیادی شرکت ها نمی کند سمت عرضه مدام دست قوی‌تری را در سیلی زدن به صورت تقاضا دارد در سهم های کوچک و غیر بنیادی که وضع بدتر است طی این چند روز بیش از ۲۵۰ نماد دقت کنید بیش از ۲۵۰ نماد بوده که یا معامله نشده یا معاملاتی بسیار اندک داشتن ۴۰۰ نماد بازار قفل در صف فروش قرار دارند و حجم معاملات با این شکل و شمایل به صفر میل میکند …

کمی فقط کمی گذشته را فراموش کنید

و از خود سوال کنیم چه باید کرد اگر قرار است رها شود احتمالاً با همین فرمول با همین فرمان باید پیش برویم که ممکن است تبعات اجتماعی و اقتصادی و بی اعتمادی را تشدید کند اگر قرار است کمک بشود این بحران و حل آن دست همان نشست سرآن است که بخواهند به بازار کمک کنند . همه تقریبا اذعان دارند بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و تزریق آن نیز مستلزم دستور همین عزیزان است وگرنه دامنه نوسان و برخی از ریز ابزارها در اختیار نهاد ناظر است که البته او هم بدون پول ترس اجرای ان را داشته چون میداند دردش زیاد می شود .

در چند بار گذاشته نیز عنوان شد اگر بخواهیم با کمترین درد و تبعات بازار را به منطقه امنی برسانیم چاره‌ای جز این موضوع نیست و باید ورود پول شود در غیر اینصورت شرایط بهتر نخواهد شد البته برخی هم انگار بدشان نمی اید این طور نشود و بازار در منگنه باشد .بیزاریم از گفتنش ولی امیدواریم این طور نباشد که عده‌ای بخواهند به خاک و خون نشستن سهام ها را تماشا کرده و از دست و پا زدن و پایین آمدن و افت بازار لذت برده و عقده گشایی کنند…

از همین رو بسیاری با علم به اینکه میدانند بازار ارزنده است شرایط خوبی دارد منتظران شوک هستند شوک درمانی که دیگر باخبر جواب نمی دهد و حتماً باید شرایط نقدینگی نیز در ان لحاظ گردد

اما این میان انچیزی که فضا را به این سمت برده چیزی نیست جز دور بودن از تحلیل … انگار حقوقی ها و بزرگان بازار ،تحلیل گران گروگان جو عجیب فعلی شده اند و درتله رفتارهای حاشیه ای گیر افتاده اند .

معتقدیم مشکلات بازار جایی شروع شده که تحلیل ها به حاشیه رفتند.

چندروزقبل دکتر عبده در یکی از پیش بینی ها و تحلیل های خود بیان کرد که نرخ دلار در شرایط فعلی کمتر از ۲۲۰۰۰ نخواهد شد پیش‌بینی برای نرخ ارز بود و استدلالات خوبی هم پشت آن وجود داشت در سوی دیگر شما به این فضای این روزهای نرخ ارز نیما و صرافی بانک مرکزی نگاه کنید.

نرخ ارز حوالی ۲۳ تا ۲۴ دست و پا می زند به نظر آنچه شاهدش هستیم این بوده که ثبات نرخ ارز احتمالاً رویدادی خواهد بود که طی هفته ها و ماه های آتی بازار بیشتر به آن پی می برد.

یکی از دعواهای اصلی بسیاری از عزیزان در بازار همین نرخ ارز است که برخی آن را ۱۸ می‌دانند و خرید نمی‌کنند و برخی به ثبات آن شک دارند با روشن شدن این موضوع احتمالاً تردیدها کمتر و فضا روشن تر خواهد شد اما هنوز هم افراد کمی هستند که بخواهد با تحلیل دقیق تر به قیمت گذاری سهم ها برسد و همه سعی می کنند بیشتر نگاه کوتاه مدت و نوسانی داشته باشند حتی بسیاری از حقوقی های ما … معتقدیم هر چه پیش برویم و ثبات ارز و اطلاعیه های کدال قوی تری داشته باشیم تردید فروشندگان در برخی نماد ها بیشتر می شود ولی هنوز بخش بزرگی از بازار با مشکلات جدی دست و پنجه نرم میکند .

اما سراغ بازار امروز برویم که به واقع امروز هم در بازار خبری نبود و تقریبا ۹۵% بازار یا صف فروش و یا منفی بودند امیدبخشی هایی از صحبت های روحانی ایجاد شده ولی انقدر حرف زده شده و عمل نداشتیم که بازار به حرف درمانی واکسینه شده است . چشم امید برخی به فرداست که ببنیم از دل این نشست سران قوا میتواند اتفاقاتی برای بازار سرمایه رخ بدهد .فردا بازار منتظر است و البته نباید انتظارات عجیب داشته باشیم همین که فضا کمی تغییر کند اتفاق خوبی است و البته شک نکنید کم کم با سیاسی شدن فضای بازار ابهامات بیشتر هم می شود و گمانه زنی ها خاص تر …

به نظر اردیبهشت پر خبری داریم … اردیبهشت پرخبرو خرداد داغ روزهای حساسی و خاصی را برای سهامداران نشان میدهد…

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بازار_سرمایه  #پول   #بانک   #دلار   #بورس

خریداران / خریداران  / خریداران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *