بسته ها و نشست ها !

امروز بازار قیافه خود را کمی بازتر و خندان تر کرده بود و کمی از ان چهره عبوس فاصله گرفته بود ولی همچنان بیش از نیمی از چهره او نمی خنند و انگار فلج شده است !

بازاری که ابتدا خوب اغاز کرد بعد دوباره کمی پر عرضه دنبال شد و دوباره با صحبت های رئیس سازمان بورس و بسته ۷+۳ کمی جان گرفت ولی در یک اقدام خاص انگار همه بعد از شنیدن خبرها فروشنده شدند ولی در کل بازار امروز به نظر از روزهای قبل و از هفته های قبل بهتر بود که برای بهبود ان نیز دلیل وجود دارد ولی قبل از هر چیز بگوییم چرا بازار این روزها برای خروج از بحران باید دست به کار شود .

بازار روزهای آتی از این نظر اهمیت دارد که باید متفاوت بودن را نشان دهد باید نشان دهد که مثبت برخی نمادها در این روزها فرصت خروج نیست و به قول یکی شبیه آدمی که سرش را زیر آب می کنند و برای چند ثانیه می گذارند نفس بکشد نباشد از همین رو باید تمام سعی خود را می‌کرد تا فضای فعلی بازار را به نوعی تداوم و بهبود ببخشد.

البته هنوز هیچ چیزی اتفاق نیافتاده و از بسته ها فقط رونمایی شده اثرات هنوز مشخص نیست اما پس این موضوع یک چیز دیگر را می بینیم . شاید این پاسخ بسیاری از عزیزان باشد که کمی به جای حرف های عجیب و غریب فضایی روی زمین بازار قدم بردارند ! پاسخ به این سوال مهم است که چطور شد که به این فضا رسیدیم و بازار شرایط بهتری را نسبت به روزهای گذشته دارد .

آنچه به نظر باعث شده بازار در برخی نمادها شرایط بهتری را تجربه کند حضور اندک جریان پول هست اما این جریان پول که اتفاقا در کد های جالبی بوده و از هفته قبل در برخی سهم ها فعال شده میتواند دلایل متعددی داشته باشد.

در این بخش اما دو موضوع که تا حدودی در برخی از نمادهای بازار تحرکی خوبی ایجاد کرده را بیان میکنیم یکی اصلاح قیمتی که اتفاق افتاده و دیگری شرایط محیطی و بنیادی که جمع این دو خود را در تحلیل شرکتها و به نوعی تحلیل محور شدن بازار خلاصه می کند . که باعث شده بازار تحلیلی تر شود و تمایل به خرید بیشتر چرا روی این موضوع تاکید داریم چون این اتفاق پایدار است و میتواند جریان سازی و روند ایجاد کند و مبنای بنیادی دارد که خود را در صورت های مالی و گزارش های ماهانه و نرخ های جهانی نشان داده است

بارها این را عرض کردیم و باز هم می‌گویم مشکل بازار از جایی شروع شد که حرف شد باد هوا ، و قالتاق بازی جای تحلیل را گرفت ! شاگرد نانوا سیگنال میداد و بسیج عمومی برای خرید سهم راه انداخته بود . شاخ های تازه استاد شده بازار ، تابلو خوان های حرفه ای بودند که حرف های آنها فقط روی جریان بازار بود اگر از تحلیل حساسیت و سناریوهای سود سازی صحبت می کردی شما را عقب مانده مالی می نامیدند… (البته همین حالا هم برخی با توهمات مالی و اقتصادی که بلدند اند از ان سر بوم افتاده اند و منفی بافی میکنند !! )

این دور شدن از تحلیل و واقعیت های شرکت ها باعث بروز چنین اتفاقاتی شده که می بینید که نه مثبتش منطقی بود و نه حالا منفی ان !

به نظر بازار هر چه تحلیلی تر شود و دوباره اکسل بازی و شرایط سودآوری شرکت‌ها مدنظر قرار گیرد تکلیف بازار روشن تر خواهد شد. احساس میکنیم این چند روز بازارهای جهانی و گزارش ها بسیاری را به این سمت سوق داد که می شود با این اتفاقات دل به دریا زد …

اما موضوع دوم که به نوعی مرتبط با موضوع اول است این بوده که به نظر تحلیلگران باید کم کم فضای برجامی و پسابرجامی را در محاسبات خود لحاظ کنند هر روز که میگذرد به امضای برجام به نظر نزدیک تر می شویم و این نزدیکی می تواند سناریوهای متفاوتی را رقم بزنند و تمام حرف ها که گفته شده تا به امروز این بوده که که همه برجام را با نرخ ارز گره می زنند به نظر وقت آن رسیده کمی متفاوت تر به پدیده نگاه کرد و اثرات دیگر برجام بر سود و زیان شرکت ها را در نظر گرفت .

حرف آخر برگشت به یک نامه و تصمیمات امروزو تصویب بسته ۳+۷ است… نامه ای نوشته شد ! به قول شاعر شاید برای تو هوس بود ! ولی برای ما نفس بود !!! شاید برای برخی که بیرون نشستند و اعتراض داشتند نوشتن نامه از دید انها هوس دیده شدن اسم بود ولی برای کسانی که نوشتند نفس بود و این همان چیزی بود که بازار به ان احتیاج دارد چرا که به اندازه کافی راه برای دیده شدن هست !!

باز هم میگوییم حقیقت امر هدف از نوشتن نامه که امروز بند های ان یا مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفته و یا به سران قوا می رود چیزی جز نفس دوباره به بازار نبود اسامی که پای این نامه را امضا کردند خیلی نیازی به دیده شدن نداشتند اما درخواست‌های آنها باید دیده می شد باید شنیده می شد و خوشحالم که امروز به آن توجه شده است . بحث مالیات ، صندوق توسعه ، مشوق های سرمایه گذاری نرخ گذاری دستوری و مواردی از این دست کمک بزرگی برای بازار بود.

شاید هم بسیاری خرده بگیرند که آقا پای دولت را به این بازی ها باز نکنید اینطور دخالت ها فایده ندارد و از این جور حرفها ! اما دولت این بازی را خودش آغاز کرده خودش هم باید تمام کند آن دعوت از مردم نامیمون و نامبارک !! آنطور سو استفاده عجیب از جریان ورودی پول به بازار کار دولت بود و حالا هم باید پیشرو در رفع مشکلات باشد.

تازه این کار آن نه برای ما که برای خود انجام خواهد داد چراکه سال‌های آتی نیز بتواند از این بازار تامین مالی کند به نظر نامه و تصمیمات سران قوا می تواند یک فصل جدید در بازار رقم زده که اول آن باید جریان پول باشد البته باز هم این نکته را می گوییم و امیدواریم هرچه سریعتر فعالان بازار به فکر باشند باید برای بخش مهمی از بازار که بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ نماد میشود فکر دیگری کرد این سوراخ بزرگ بازار را دیگر پول پر نمیکند باید راه‌های دیگری برای پر کردن این حفره پیدا کرد .

این هم مشکل خانوادگی خود بازار است و از سران و دولت و مجلس کاری ساخته نیست ! به نظر زمانی به بهبود همه جانبه و خروج از بن باست بازار خارج میشویم که این نماد ها نیز به مرز تعادل بیشتر نزدیک شده باشند.

بتا سهم

#گزارش_بازار   #پول    #عرضه    #تحلیل

سازمان بورس / سازمان بورس / سازمان بورس / سازمان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *