دولت چین قانون بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان فولاد را حذف کرد و مالیات بر واردات مواد اولیه تولید فولاد را به صفر کاهش داد.

براین اساس از امروز در آغاز ماه مِی، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌ی صادرات ۱۴۶ قلم از محصولات فولادی حذف خواهد شد. اقدامی که بازار از اواسط زمستان ۲۰۲۱ انتظار آن را می‌کشید.

وزارت اقتصاد چین اعلام کرده که از اول ماه مِی دیگر بازپرداخت ۱۳% مالیات بر ارزش افزوده‌ی صادرات محصولات فولادی از جمله ورق گرم، مفتول و میلگرد فولادی به شرکت‌های صادرکننده ادامه نخواهد یافت. صفحات ورق سرد و گالوانیزه هم مشمول این قانون شده‌اند.

همچنین در اعلامیه‌ای جداگانه اعلام شده که تعرفه‌ی واردات آهن اسفنجی، فولاد خام و فولاد بازیافتی از همین تاریخ به صفر کاهش می‌یابد.

این تصمیمات سیاست‌گذاران چینی به طور واضح با هدف کاهش صادرات محصولات فولادی و تشویق واردات مواد اولیه تولید فولاد صورت گرفته است آن هم در زمانی که تولیدات فولاد خام چین در آوریل به دومین سطح تاریخی خود رشد کرد. این رشد تولیدات فولاد خام علی‌رغم اعمال محدودیت‌های تولیدی توسط دولت محلی تانگشان بعنوان قطب فولادی چین و همچنین رشد قیمت سنگ‌آهن به بالاترین قیمت تاریخ خود صورت گرفته است.

قوانین جدید منجر به کاهش هزینه واردات و متعاقبا افزایش واردات مواد اولیه تولید فولاد شده و باعث کاهش فشار بر تولید فولاد در این کشور خواهد شد و صنعت فولاد چین را به طرف اهداف دولت چین در راستای کاهش سطح مصرف انرژی سوق خواهد داد.

تولیدات فولاد خام چین در دهه دوم آوریل امسال به طور میانگین بالغ بر ۳٫۰۴۵ میلیون تن در روز بوده که نسبت به روزهای آغازین این ماه یک رشد ۴% و نسبت به بازه مشابه در سال قبل یک رشد ۱۷% نشان می‌دهد. همچنین در تاریخ ۲۷ آوریل قیمت نقدی سنگ‌آهن با خلوص ۶۲% CFR چین به ۱۹۳٫۸۵$ رشد کرده است.

چین در کل سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۳٫۶۷ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده که سیم مفتول و ورق گرم بیشترین محصولات صادر شده بوده‌اند.

مهرداد کریمخانی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *