آیا صنعت فولاد دستخوش بحران آب خواهد شد؟

صنعت فولاد یکی از صنایعی است که در پروسه تولید محصول به آب نیاز دارد. میزان مصرف آب هر یک از شرکت های این گروه با یکدیگر متفاوت است و به روش ها و پروسه تولیدشان بستگی دارد. اما همه آن ها به آب نیازمند هستند. بررسی ها نشان می دهد که بیشترین میزان مصرف آن را در میان فولادی ها مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان و تا حدودی فولاد خراسان دارند.

در ماه های اخیر که میزان بارندگی کاهش یافته و یکبار دیگر بحث خشکسالی در کشور مطرح شده آیا شرکت های فولادی در فرآیند تولید محصولات خود با مشکل مواجه خواهند شد یا اینکه برای حل این مشکل تمهیداتی را اندیشیده اند؟
رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با همفکران ابراز داشت: میزان نیاز به آب شرکت های فولادی به پروسه تولید آن ها وابسته است زیرا هر یک روش مخصوص به خود را دارند. اما به طور کلی در صنعت فولاد به جز بخش احیا که به طور مستقیم نیازمند آب است در بخش های دیگری نیز آب مورد استفاده قرار می گیرد. اما شرکت های فولادی قادر هستند تا با ایجاد تغییراتی مصرف آب خود را کاهش دهند.

وی اضافه کرد:

به عنوان مثال در بخش سیستم های خنک کننده که از آب استفاده می شود می توانند این سیستم ها را از مدارهای باز به مدارهای بسته تبدیل کنند تا آب کمتری مصرف شود. اگر قصد کاهش بیشتر مصرف آب را داشته باشند به جای مدارهای آبی می توانند بر روی مدارهای بادی تمرکز کنند. یعنی برای خنک کردن به جای آب از باد استفاده کنند.

او در همین خصوص افزود:

در شرایط خشکسالی و کمبود آب شرکت های تولیدکننده فولاد می توانند از آب های پسماند خودشان نیز استفاده کنند. یا اگر ناچار باشند حتی می توانند فاضلاب شهرهای نزدیک به خود را تصفیه کرده و از بازیافت آن در پروسه تولیدشان استفاده کنند.

شهرستانی اذعان داشت: این احتمال وجود دارد که حجم تولیدات صنعت فولاد در سال جاری کاهش اندکی داشته باشد که البته این کاهش زیاد نخواهد بود و مساله آب تاثیر چندانی بر پروسه و حجم تولید آن ها نخواهد داشت. اما باید توجه داشت که اکثر شرکت ها برای بلند مدت برنامه ریزی های خود را در خصوص این مساله انجام داده اند و آمادگی دارند.

وی در پایان تاکید کرد: ما حتی در شرکت های کوچک فولادی شاهد برنامه ریزی در خصوص مدیریت بحران آب و پیامدهای آن هستیم. قطعا این برنامه ریزی در شرکت های بزرگ نیز وجود دارد. به نظر نمی رسد شرکت هایی مانند مبارکه، فخوز، ذوب و … در خصوص بحران آب با مشکلی مواجه شوند.

همفکران

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *