بازار و کاندید بازی …

بازار سرمایه با تند باد خبرهای سیاسی کمی هیجان زده شده بود ولی به نظر انچه تنور بازار را داغ میکند و گرمای واقعی است از دید ما نه خبر های سیاسی بلکه جریان پول و گزارش های مالی و ماهانه است که طی ۱۰ روز کاری در پیش داریم . البته بازار چشم به دنیای سیاست هم دوخته و ازاین رویداد هیجان زده است ولی به نظر میرسد این بار در عین پر تعداد و تکثر بودن کاندیدا نتیجه تا حدودی غیر قابل پیش بینی نباشد .

بازار سرمایه امروز کمی توانست از انچه روزها و هفته های قبل داشت فاصله بگیرد و جلب توجه بیشتری در بازار کرد و پول های بیشتری درگیر بازار شدند . این اتفاق مهم است که حجم های بازار کمی بیشتر شده و بازار بیشتر درگیر جریان پول شده است.

این رویداد خوبی است که این بار را با دفعات قبل کمی متمایز میکند

ولی هنوز معتقدیم باید شرایط کمی بهتر شود و بیشتر بازار را زیر نظر گرفت . درست است که برخی از برگشت جدی و قطعی بازار صحبت میکنند ولی هنوز تردید های بسیاری در این حوزه برای برخی وجود دارد که باعث شده همچنان نظاره گر بازار باشند و تنی به اب نزنند.

چشم و گوش های بازار حساس تر شده و تقریباً به اطراف خود بیشتر توجه می کند جایی که حاشیه های بازار به اوج خود رسیده و خبرهای غیر بورسی جولان می‌دهند یک چشم بازار به کدال است و چشم دیگر به دنیای سیاست و البته بچه های بازار در این راستا نشان دادند که چشم سیاست را بیشتر باز کردند و به کدال خیلی توجهی ندارند.

در سیاست نیز انتخابات به تیتر اول اتفاقات پیش رو تبدیل شده و انگار زمان و مذاکرات در وین متوقف شده و آنها نیز چشم به تحولات داخلی ایران دارد در هر صورت فضای فعلی مذاکرات فضای جالبی است و چه خاص که دلار کم کم به برخی موارد پی برده و گارد ترس و نول خود را کنار گذاشته . چند هفته قبل نیز عنوان کردیم که گذر زمان بسیاری از چیزها را مشخص خواهد کرد یکی از آنها هم این بود که ممکن است به سرعت به توافق نرسیم و حالا بازار کم کم این موارد را پیدا می کند

گذر بی خسارت و کم درد ازاین تونل زمان این روزها مهم ترین مولفه موثر در بازار است …

امروز میخواهیم نکته متفاوتی را عرض کنیم و امیدواریم مورد توجه سهامداران قرار گیرد . این نکته را در زمانی میگوییم که بازار لبریز از حاشیه های سیاسی است . البته در ۱۰ روز کاری پیش رو بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما به این نکته توجه کنید هرچقدر در ۱۰ روز کاری پیش رو تحولات سیاسی خاص و منحصر به فرد است معتقدیم تحولات پیش روی کدالی اهمیت بیشتری دارد.

تحولات ده روز پیش رو که گزارش های ۱۲ ماهه و ماهانه اردیبهشت در آن قرار گرفته تحول خاص و حساسی است که خواهد توانست شرایط بازار را تثبیت کند و بتواند بسیار موثر باشد. بازار به این حس تثبیت بسیار احتایج دارد و باید بتواند از ان بهره ببرد . این ۱۰ روز یک پالایش و تحلیل گسترده را می‌تواند در بازار رقم بزند که عیار سهم ها در بازار مشخص میکند و به نوعی سهامداران بتوانند تکلیف خود را با بسیاری از شرکت ها روشن کند.

اما این ۱۰ روز به جز بعد گزارش ها از یک نظر دیگر نیز مهم است و آن تحولات و تغییراتی است که در ابزارهای بازار به وجود آمده و میتواند و یا بهتر بگوییم باید در بازار موثر باشد .

تغییراتی در دامنه و حجم مبنا که دامنه متقارن شاید نه خیلی ولی طعا کاهش حجم مبنا و در راستای ان احتمالا گره معاملاتی به بازار کمک خواهد کرد . بازار همچنان در بیش از ۳۰۰ نماد قفل در صف فروش است و بازار وقتی میتواند ادعای حرکت قوی را در پیش بگیرد که این قفل سبک تر و صف های فروش کمتر بوده باشند .

سیاست حجم مبنا و احتمالاً گره معاملاتی سرعت اصلاح برخی سهم ها را بیشتر کرده و تعداد متعادل های این بازار را افزایش می دهد به واقع هرچه به سمت تعادل بیشتر در بازار حرکت کنیم پتانسیل رشد بازار بیشتر خواهد شد به نظر در این ده روز تلاش برای این موضوع نیز شکل جدی تری به خود میگیرد .

سر اخر بسیاری از عزیزان تاکید میکنند از اثرات انتخابات در بازار بگویید و این که چه تاثیری دارد به نظر بهتر است کمی صبور باشیم روزهای اتی در مورد بازار و اثرات این موضوع بر بازار صحبت میکنیم ولی معتقدیم درجه اهمیت این اتفاقات در حال حاضر برای بازار انقدری نیست که همه چی را لنگ این شرایط بگذاریم.

برخی عزیزان افت و خیزهای بازار را به جریان های سیاسی ربط میدهند به نظر این طور نیست و بسیار ساده انگارانه است که بگوییم در حال حاضر این موضوع عامل فراز و فرود بازار است ولی کم کم با روشن تر شدن فضا اظهار نظرها نیز بیشتر خواهد شد . فعلا فقط باید تماشاچی این جریان بود …

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *