ویراژ در جاده مخصوص …

امروز بازار یک شرایط ویژه و عجیب را بعد از مدت ها تجربه میکرد .کم این طور اتفاقات پیش می امد ولی در هر صورت گروه خودرو یک ژست تمام عیار مثبت گرفت و بازار البته خیلی روی این حرکت مثبت جو زده نبود و فقط سعی میکرد موج فروش را کنترل کند .

گروه خودرو یکی از چموش ترین گروه های بازار طی این مدت بوده و همیشه بازی بقیه بازار را خراب کرده بود و حالا شاید با سر به راه شدن این بچه شیطان های کلاس کم کم با رسیدن گزارش های بقیه هم شرایط بهتری بگیرند … ولی این روزها بازار مشکلات و حاشیه های دیگری هم دارد.

پس از از گرد و خاک و طوفان دیروز که کاندیدا به راه انداختند و تقریباً نزدیک به ۴۰ نفر از سران مملکت کاندید انتخابات شدند امروز آن گرد و خاک فرو نشست و بازار دوباره در فکر مشکلات خودش است در مورد انتخابات سعی می کنیم از امروز تقریباً هر روز بخشی از گزارش بازار را به آن اختصاص دهیم و البته با مشخص شدن کاندیدا و تعداد نهایی افراد روی گزینه ها نیز صحبت خواهیم کرد و سناریوی آنها را برای بازار ترسیم میکنیم.

اما به نظر می‌رسد امروز و در واقع شاید تا آخر هفته زود باشد که در مورد افراد صحبت کنیم فقط باید این نکته را خاطر نشان ساخت که بچه های بازار سرمایه نباید رفتار عوام گونه دیگران را تعمیم دهند شاید شوخی با کاندیدا یا هشتگ پراکنی و مسائل این شکلی برای یکی دو روز اول بد نباشد اما باید از کاندیدای نهایی بخواهیم که در مورد مسائل بازار سرمایه و مسائل اقتصاد صریح و شفاف نظر خود را بیان کنند تا بازار با هندوانه در بسته مواجه نباشد !!

به طور مثال

کاندیدا باید در مورد مسائلی همچون نرخ گذاری دستوری ، مسائل کسری بودجه و چگونگی مقابله با ان ، سیاست های مالی و پولی که در بحث نرخ سود و سایر موارد خلاصه می‌شود صحبت کنند ، از برنامه برای بازار سرمایه بگویند ، از بانک ها و … کاندیدا باید در مورد نرخ ارز اظهار نظر کنند که یکی از مهمترین اتفاقات است به نظر باید دنبال این بود که هر یک از این عزیزان در مورد موضوعات صحبت کنند و نظر خود را بیان کنند تا بازار بشناسد که قرار است ۴ سال با چه افرادی وصلت کند …

اما همانطور که هر روز پیش می رویم مشکلات بازار هنوز سر جای خود است و ما فقط در گذر زمان کمی ابهامات را کمتر می بینیم اما همچنان قفل بودن حداقل ۳۰۰ شرکت در بازار به چشم می‌خورد و تا به امروز خیلی راهکاری برای آن ارائه نشده البته به شکل زیر پوستی کارهایی دارد انجام می‌شود اما جدی نیست.

هر روز هم ۵ تا ۶ شرکت از صف های فروش به سمت متعادل شدن گام برمی‌دارند اما کافی نیست . ببنید به نظر تزریق این حجم منابع مالی به سمت بازار سرمایه و ۱۰۰۰ میلیارد تومان فعلی که واریز شده به نوعی میتواند برنامه نجات همین بخش از بازار باشد و صد البته کسی نمیگوید سهم گران بخرید بلکه به نوعی هدف متعادل شدن بازار است .

طی این مدت کمی رویه ها تغییر کرده و هر روز شاهد اینکه تعدادی از نمادها به واسطه باز و بسته شدن و دامنه نامحدود تا حدودی به مرز تعادل باز می گردند و یا نزدیک می شود هستیم اما سرعت این موضوع سرعت بالایی نیست و باعث نشده از تعداد صف های فروش به شکل جدی کاسته شود این عدم تعادل و ناهمگونی همچنان در بازار به چشم می‌خورد.

خیلی راه کار های عجیب و غریب نمی شود در نظر گرفت ولی شاید استفاده دوباره از ابزاری به نام گره با حجم مبنای یک ، برای روزهای پیش رو بتوانند اندکی راه‌گشا باشد و صد البته جریان نقدینگی نیز باید به شکل روان تری در این سهام ها تا رسیدن به مرز تعادل حرکت نمایند . این را گفتیم که به این برسیم سهامدارانی که عاشق پروژه بازی بودید و هستید در برخی ازاین سهم ها برخی کد ها در ابتدای صف فروش برای فرار و یا سنگین تر کردن صف قرار گرفتند !!

سهامداری یعنی هم سفره شدن و شریک شدن در یک شرکت بشناسید با چه کسانی همسفره می شوید …

و بازهم یک بار دیگر به سهامداران می گوییم که در انتخاب سهم دقت کنید … آخر و عاقبت سهم پروژه‌ای همین جریانات است ببینید که چه اتفاقاتی دارد رخ می دهد . شاید خیلی از این سهم ها امروز صف باشند و کم نشوند ولی احتمالا ته بازی جایی شاهد افت ناراحت کنندخ ۴۰ تا ۵۰ درصدی بسیاری از این سهم ها در یک روز می شود که قطعاً سخت و دردناک است حتماً عزیزان تازه وارد به خصوص این یکی دو سال اخیر به این موضوع دقت کنند که بالارفتن های با جریان پول و پروژه بازی و من بخر تو بخر در نهایت چنین داستانی دارد دیر یا زود رخ میدهد … یا باید آنقدر باهوش و قانع باشید که با شکل منطقی خارج شوید و یا …

و حرف آخر اینکه گزارش های ماهانه و ۱۲ ماه تا روز کاری دیگر راهی بازار می‌شود.

قطعاً این اطلاعات می‌تواند در انتخاب سهم به شما کمک کند بیایید کمی تغییر رفتار داده و کدال را به محوریت انتخاب سهم برگردانیم که اگر در روزهای خاص اردیبهشت و خرداد و تیر سال قبل تحلیل و بررسی محوریت بازی بازار قرار می گرفت این اتفاقات رخ نمی داد روی صحبتم فقط با حقیقی ها نیست حقوقی های ما در این مدت نشان دادن بدتر از حقیقی هستند آنها حتی از دید ما از حقیقی ها بدتر رفتار میکنند .روی سخن با شرکت ها و ناشران هم این که عزیزان چرا انتشار گزارش های ۱۲ ماهه را به دقیقه ۹۰ موکول کردید بازار امروز به این اطلاعات نیاز دارد نمونه ان را در کچاد دیدیم به نظر انتشار هر چه سریعتر این اطلاعات کمک شایانی به بازار و خود سهم و سهامداران میکند.

بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز خودرویی ها را عالی خریدند و بعد هم عالی تر صف کردند به نظر دو سه روزی خودرویی ها ساز مثبت بزنند کم کم بقیه بازار هم با انها وسط میدان همراه می شوند امیدواریم طبق شایعات و شنیده ها نوبت پالایشی ها هم کم کم برسد …

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس   #سهام   #کاندیدا

خودرو / خودرو / خودرو / خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *