میلیاردر زاغه نشین !

امروز بازار حکایت میلیونر یا بهتر بگوییم میلیاردر زاغه نشین را داشت پول در جیبش بود ولی به هر دلیلی از لج بازی برخی سهامداران سمج برای فروش گرفته تا ابهامات و اتفاقات دیگر ، زاغه نشین صفوف فروش بود و شرایط سختی را داشت . دیروز بود که در میانه خبرها خبر تزریق ۵۰ میلیون دلار توسط بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار رسید و تا حدودی گم شد و اهمیت این خبر کمرنگ شد .

ولی امروز که بازار منفی اغاز کرد دوباره به سرخط خبرها برگشت و انتظار بازار را می رساند .

این موضوع از این نظر مهم است که بانک مرکزی اولین گام را جهت کمک به بازار به شکل واقعی و نقدی بر داشته و این پالس مثبتی برای سهامداران است که امید و اطمینان داشته باشند با کمک ورود جریان پول و البته رسیدن خبرهای مثبت خاص نظیر گزارش ها بتواند فضای بهتری را دربار شاهد باشد اما این پول ها باید به کارایی منجر شود یا بهتر است بگوییم جریان این پول ها باید به کمک بازار بیانجامد که به نوعی متعادل شدن طیف گسترده تری از نمادها را در بر بگیرد .

چیزی که مشخص است هنوز سهامداران قدرت و شیرینی این پول را در بازار حس نکردند و البته مطلعیم برخی حرکات برای تعادل بخشی به برخی نماد ها صورت گرفته ولی در سیل خروشان فروشنده ها گم شده است .

فعلا خشاب بازار نیمچه پری شده و از این تک تک گلوله ها باید به نحو احسن برای کمک به بازار استفاده کرد. چیزی که به شدت این روزها احساس می‌شود که باید هدف ها شناسایی و با برنامه پیش رفت . نکته بسیار مهم دیگر این است که این سیگنا باید به بیرون مخابره شود که صندوق تثبیت با نقدینگی که در اختیار دارد کنار بازار هست و این فرصت خوبی برای پولهای پارک شده در بازار بوده که به دل بازار زده و تحولات قوی تری رقم بخورد . البته قبول کنید جریان پول به تنهایی کافی نیست و شاید باید عوامل دیگر نیز همراه این جریان شوند تا سینرژی قوی تری برای کمک به بازار شکل بگیرد .

نوشتن این جمله برای ما سخت است ولی می نویسیم . برخی از عزیزان و دوستان هم که سهم ها را باد کرده و به اصطلاح پروژه کرده اند امروز که قیمت با ارزندگی فاصله معنا داری دارد پشت صف فروش گذاشتند و فریاد می زنند چرا کسی به داد این سهامداران نمیرسد ! قطعا پولی که امده قرار نیست برای کسی فرصت فروش و فرار ازاین پروژه ها را ایجاد کن این پول بایدصرف کمک به بازار شود نه پاداش دادن به برخی نوسان گیران ! … این قصه سر دراز دارد بماند به وقتش …

و اما مطلب امروز ما در مورد انتخابات

بحث این است که در نهایت از بین چند کاندید که تایید صلاحیت می شود بازار مجبور به شنیدن صدای انهاست چرا که به هر حال ۴ سال سکان کشور در اختیار یکی از انها قرار میگیرد از همین رو به نظر منطقی است که سهامداران سراغ آنهایی می رود که بتوانند برنامه های دقیق تر و روشن تری را ارائه نمایند و خیال اقتصاد کشور و به تبع ان سهامداران را تا حدودی راحت کنند که اگر اتفاقی رخ دهد اتفاقات غیرمنتظره و غیر مترقبه را نخواهیم دید و این یکی از مهمترین رویکرد هاست که در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه ما تصمیمات عجولانه و غیرمنطقی را شاهد نباشیم (کسانی که سال ۸۴ در بازار بودند خوب میدانند چه میگوییم !)

یکی از این نگرانی ها در مورد نرخ ارز است به نظر فعالان بازار و به‌طورکلی فعالان اقتصادی باید این را از کاندیدا مطالبه کنند که چه تصمیمی در رابطه با نرخ ارز و جریان آن خواهند داشت و البته این موضوع باید به شکل رسمی به نوعی موضوع آنها باشد و کج روی از انچه اعلام می شود قطعاً بی اخلاقی و به نوعی خلف وعده و گرفتن رای با حرف های غیر منطقی است .

اعلام این موضوع از سوی کاندیدا می تواند کمک بزرگی به بازار کند چرا که چشم انداز تحولات اقتصادی و نرخ ارز یکی از مهمترین چالش های بازار به شمار می رود که حل آن کمک بزرگی برای بازار سرمایه است فعالان بازار باید تاکید می کنیم باید طی روزهای آتی پس از مشخص شدن تایید صلاحیت ها در مورد بسیاری از موارد خواسته های خود را اعلام کنند که یکی از آنها نرخ ارز است و کاندیدا نیز برنامه های روشن خود را بیان نمایند . اقتصاد و بازار سرمایه دیگر توان سورپرایزهای جدید را ندارد …

در ادامه میرسیم به امید ناامیدان !

انسان گرفتار و مغروق به هر چیزی چنگ میزند و امیدواریم گزارش های ۱۲ماهه و ماهانه طناب محکمی برای حفظ ما در این رودخانه خروشان باشد . طی روزهای آتی دوباره همه بر می گردیم به گزارش های مالی و کدال که در بازار شاهد این خواهیم بود گزارش ها یکی یکی می آیند و شرکت ها به آن واکنش نشان می دهند.

چیزی که برای سهامداران مهم است این بوده که جریان سود سازی در ۳ ماهه چهارم چگونه بوده و اگر بتوانند برای کل سال ۱۴۰۰ تکرار شود چه اتفاقاتی را خواهیم داشت سناریوی غیر منطقی نیست و افزایش نرخ های جهانی خیلی در آن لحاظ نشده و جهش های ارزی را هم نداشتیم .

به نظر ۳ ماهه چهارم سال ۹۹ منطقی ترین دوره برای تعمیم ان به سال ۱۴۰۰ است . به نظر شرکت‌ها بتوانند این موضوع را با گزارش های ۱۲ ماهه و همچنین گزارش های ماهانه به سهامداران القا کنند کف سود از بسیاری از شرکت‌ها به دست می‌آید که می‌تواند مبنای قیمت گذاری در بازار شود و این مبنای قیمت گذاری کم کم در بسیاری از سهم های بازار کف قیمتی سهم را بسته و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار که بحث فشار فروشندگی در هر قیمتی است تا حدودی از بین خواهد رفت (البته امیدواریم ) از همین روست که معتقدیم در ۱۰ روز آتی و در واقع در ۸ روز کاری پیش رو گزارشات ماهانه و ۱۲ ماهه در کدال اثرات بسزایی در سرنوشت سهامداران دارد.

و حرف اخر …

امروز حاشیه های بیت کوین و سایر رمز ارزها داغ بود . امروز خبر رسید یکی را گرفتند و دیروز در خبری شنیدیم که ۱۲ میلیون ایرانی سراغ بازار رمز ارزها رفته و نزدیک به ۷۰% انها طی ۶ ماهه اخیر به این بازار وارد شده اند و حاضرم قول بدهم بیش از ۸۰% از این کسانی که در این بازار حضور داشتند از بازار سرمایه به این سمت رفته اند … بی تعارف مسولین تاریخی ترین پیچ بازار سرمایه در ۴۰ سال گذشته را با بدترین و تلخ ترین شکل ممکن به پشت سرگذاشتند و این ماشین را که میتوانست با گذر ازاین پیچ به اقتصاد کشور کمک شایانی کنند به ته دره فرستاده و امروز عملکرد این بازار و ان بازار هر دو ناشی از کاستی این دوستان است .

ولی بحث ما امروز این نیست

و قبل از هر چیز بگوییم بحث حتی این نیست که بورس خوب است فلان جا بد است خیر بحث فقط این است هر سرمایه گذاری قبل از ورود به هر بازاری باید به ابعاد ان بازار اشراف داشته باشد . دوستی داشتم میخواست دوچرخه بخرد ! تقریبا ۱ ماه کار تحقیق روی این که چه دوچرخه ای را بخرد دنبال میکرد و یا اطراف شما چه بسیار افرادی که برای خرید یک گوشی روزها و ساعت ها همه چیز را چک میکنند ولی برای ورود به بازار سرمایه و بازار پیچیده تری به نام رمز ارز یک شبه با یک پیام و یا ویدیو تصمیم میگیرند ! چطور برای سرمایه خود ارزش قایل نمی شوید و قبل از ورود به هر بازاری از بورس گرفته تا رمز ارزها مطالعه نمیکنید ؟!

بحث ما فقط این است که زیر و بم و ریسک های هر بازاری که به ان ورود میکنید را بشناسید که اگر این مسیر را طی نکنید به مانند بسیاری از افراد ضرر و زیان های ان بازار با هزینه های گزاف خرج این تحقیق و اموزش را از جیب شما برمیدارد !

بگذریم امروز حرف و مقدمه بازار زیاد شد بازاری که واقعا فازش را درک نمیکنیم دیروز ان طور عجیب صف خودرو میزند امروز این طور غریب صف فروش می کند ! به هر حال بازار کار سختی را در پیش دارد و برای فردا باید با سطح جدی از حمایت ها دست و پنجه نرم کند به نظر فضای بازار فضای خاصی برای فرداست و امیدواریم کمی قوای کمکی پول و گزارش فردا بیشتر کنار بازار باشد …

بتا سهم

 

#بازار   #بورس   #سهام   #شاخص

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *