گوش بُری !

روزهای دردناکی برای بازار و سهامداران سپری می شود میدانیم لحظات سختی بر همه میگذرد ولی به واقع برخی ازانها اجتناب ناپذیر و خونریزی این عمل جراحی بوده و برخی هم انگار گوش بُری دقیقه ۹۰ دولت از بازار است که نمونه ان را در بانک ملت یا پالایشی ها و … می شود دید که دولت مالیاتش را از این شرکت میگیرد و سهامداران ارزش بازار را از دست میدهد ! چقدر بازی جالبی است ! به قولی نون و کبابش را دولت میخورد و دود ان به چشم سهامدار می رود و گریه و اشکش برای انهاست !

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که هر روزی که میگذرد جریان پول کمی درد بازار را کمتر میکند ولی درمان نمیکند . فروشنده ها کم می شوند ولی این درد همراه بازار است .

این روزهای سخت سپری شده ولی پیچیده تر شده است . به واقع امروز شاهد این هستیم که هر چه زمان گذشته بیماری بازار پیچیده تر و درمان آن سخت تر شده است شاید همین چند هفته قبل می‌شد با برخی ابزارها و جریان پول بازار را مدیریت کرد اما انباشت ناکارآمدی و تصمیمات غیر منطقی حالا باعث بروز اتفاقات و رویدادهای این چنینی شده که دیگر حل بازار را به یک یا حتی چند عامل گره نمی زند بلکه بازار باید با مجموعه‌ای از عوامل مختلف تغییر کند و این گره کور باید با کمک همه جانبه عوامل باز شود.

از اطلاعیه های کدال گرفته تا چراغ سبز سیاسیون ، تزریق پول ، گزارش شرکتها ،مشکلات بانک خودرو پالایش ، گره رفتن و به نوعی متعادل شدن و بازگشایی نماد های قفل و… آنقدر کار خطرناک است که حتی اگر یکی از این عوامل کارش را درست انجام ندهد بازار نوع دیگری از رفتار را نشان خواهد داد کما این که تا به امروز چنین بوده و بازار بعد از بیش از ۹ ماه ریزش و افت سنگین جوری رفتار می‌کند که انگار هنوز در مرحله اول است…

عوامل وقتی زیاد شد کمک به بازار هم سخت تر می شود و این درست نقطه ضعف فعلی بازار بوده که نمی تواند همه این عوامل را کنار هم جمع کرد و شرایط و تغییر دهد به عنوان مثال حل اقدامات صورتهای مالی گروه پالایش و بانک و اندکی خودرو به یک عامل بیرونی بستگی دارد انگار فعلاً کسی قدرت به میدان آوردن این عوامل بیرونی را ندارد و نتیجه می شود آن چیزی که میبینیم…

اما انتخابات و اینکه چه اتفاقات و شرایطی در انتظار بازار است هنوز تا این لحظه که با شما صحبت می کنیم کاندیدا مشخص نشده و قطعاً تا فردا باید این موضوع روشن شود امروز را در نظر نگیریم حدود ۱۶ روز کاری داریم و می بینیم که تعداد روزهای کاری زیاد نیست و این خوب است که بازار خیلی زجر کش نمی شود …

اما باید بازار هر طور شده تحولات این روزها را یک به یک در خود مثل یک رویداد و فیلم سینمایی ضبط کنم تا پس از انتخابات حاجی حاجی مگه نباشد !!

یکی از درخواست‌های فعالان بازار از کاندیدا می تواند این باشد که کابینه اقتصادی خود را معرفی کرده تا بازار با دیدگاه این افراد بیشتر آشنا شود به عنوان مثال وزیر اقتصاد رئیس بانک مرکزی و وزیر صنایع ، وزیر نفت و برخی از این افراد معرفی شوند تا بازار بداند قرار است چه تیمی با چه دیدگاهی در بازار حرکت کند و این خیلی مهم است که بازار سرمایه به سرنوشت خود و این افراد که می‌خواهند با اظهار نظرها در آن حرکت خط مشی مشخص کنند حساس باشد یکی از مهمترین مطالبه های بازار می‌تواند همین بحث مهم کابینه اقتصادی و صنعتی قبل از ریاست جمهوری باشد .

و حرف آخر …

چارتیست ها و نموداری ها معتقدند جایی بین ۱۰۳۸ و ۱۰۵۰ حمایت جدی در بازار وجود دارد و شاخص از این نقاط یا به عبارتی از ۱۱۰۰ به پایین فتح سنگر ها و ریزش هایش سخت ترمی شود و این درست همان جایی است که باید اتفاقی رخ دهد . برخی تحولات سیاسی را بهانه میکنند ولی دقت کنید بازاری که چشم انتظار سیاست باشد به این زودی ها نتیجه نخواهد گرفت از همین رو باید تمام توان را جمع کرد تا در این نقاط فکری به حال بازار شود شاید ۶ الی ۷ روز طول بکشد به این نقاط برسیم و بهتر است از حالا به فکر باشیم … (عزیزان ما نباید به فکر باشیم منظور ما شما مدیران و دست اندرکاران هستید … )

و سراغ بازار امروز برویم که خیلی حرفی برای گفتن نداشت و بازار هم در برخی سهم ها با حمایت کمی مثبت بود ولی در هر صورت بازار به شوک های تازه نیازمند است که شاید وبملت و خودرویی ها و پالایشی ها بتوانند این شرایط را رقم بزنند . گزارش های ماهانه هم میرسد انصافا گزارش های خوبی داریم ولی بازار همچنان همه چی را به … بگذریم …

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس   #سهام   #شاخص    #ریزش

سهامداران  سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *