آشتی کنون ؟!

بعد از مدت ها امروز بازار سرمایه میخندید و رنگ و رویش باز شده بود . خرداد برای بازار خوب اغاز شده و خوش یمن بوده … البته هنوز نمیتوان با قطعیت حرف زد و گفت همه چیز تمام شده و برگشت در پیش است ولی میتوان گفت که نوع شکل و شمایل مثبت این روزها و جریان های خرید کمی متفاوت است .

البته برخی معتقدند نباید شلوغش کرد هنوز اتفاقی رخ نداده ازاین سبز و برگشت ها و خوشرنگ شدن ها بارها و بارها داشته ایم !! انها معتقدند بازار در نقاطی قرار دارد که بارها و بارها در این موقعیت قرار گرفته و بعد از چند روز دوباره وا رفته. به نظر تا پروسه آشتی سهامداران قهر کرده و گوشه نشین با بازار تمام نشود و یک اجماع نسبی و اشتی کنان اساسی بین همه شکل نگیرد نمی شود با قطعیت حرفی زد .

به نظر این بار با کمرنگ شدن ابرهای سیاست و رسیدن گزارشهای بهتر و کمی افزایش نرخ دلار این فرآیند آشتی را قدرتمند تر آغاز کرد و شک نکنید این امر مستلزم این است که طی روز های آتی جریان بهبود بازار شکل مداوم تری به خود گرفته و امیدواری‌ها بازار افزایش یابد. این اتفاقی است که بسیاری منتظر آن هستند و از همین روست که این هفته در تقویم تاریخ بازار برای همه بسیار مهم و حیاتی است …

در کنار فروکش کردن جریان های سیاسی و تا حدودی روشن بودن نسبی جریان انتخابات فضای گزارشهای شرکت ها نیز مهم است و به نظر سه عامل گزارش ماهانه و ۱۲ ماهه شرکت ها ، ارزش بازار اصلاح شده آنها و پی به ای فعلی می تواند سه عامل بسیار مهم و انگیزشی برای جذب پول ها به بازار و سهام ارزنده باشد در واقع این سه موضوع نشان می دهد دارایی های ارزنده در بازار وجود داشته و این دارایی ها می توانند روند بازار را تغییر دهند و تمرکز بسیاری از جریان های پولی نیز بر روی این نماد ها خواهد بود و از همین رو شناسایی آن برای سهامداران مهم است .

در سوی دیگر وقتی امروز دلار یک چراغ سبز به صعود نشان داد شرایط بازار سرمایه هم کامل تغییر کرد موضوع دلار و بازارهای جهانی کم کم با تثبیت خود ترس برخی سهامداران را ریخته و انها هم کم کم انگار از لاک های دلار ۱۵ و ۱۷ بیرون امده و استدلال های جدیدی خواهند داشت …

و البته سخت منتظریم که با خرید سهم در بازر دیگر اقتصاد مملکت و چاپ پول و تئوری های اقتصاد برای انها مهم نباشد !! این است چرخش قهرمانانه این قوم …

یک نکته دیگر هم مهم است که بسیاری از عزیزان و کاربران این موضوع را به ما یادآوری کردند که اعلام کنیم

وقتی در مورد متعادل شدن سهم ها و فرار آنها از صف های فروش صحبت میکنیم به مسئولیت و کمک صندوق توسعه و تثبیت و ورود انها به موضوع پرداختیم اما یادمان رفت از نقش و به نوعی عاملیت سهامدار عمده در مورد مسئولیت پذیری آنها صحبت کنیم دقت کنید از خود سهم و ناشر صحبت نمی کنیم از سهامدار عمده آن صحبت می کنیم بازی بازار سرمایه فقط حضور در آن و فروش برخی سهام و استفاده از ظرفیت افزایش سرمایه و تامین مالی نیست باید مسئولیت پذیری را به معنی واقعی کلمه نشان دهید .

به نظر این بار نهادهای ناظر باید به سهامداران عمده به خصوص آن دسته از سهامدارانی که در رونق بازار فروخته اند تذکر دهد که در جریان متعادل سازی بازار سرمایه و سهام خود که در صف فروش قرار دارند نقش داشته باشند و شرایط فعلی بازار را لحاظ کنند . شک نکنید با این فضای فعلی و البته حرکت هایی که شده هر چه سریعتر می شود در مسیر متعادل سازی بیشتر گام برداشت امروز صفوف فروش به زیر ۳۰۰ نماد رسید ولی هنوز برای بازار زیاد است و باید به کمتر از ۱۰۰ نماد برسد تقریبا وقتی این اتفاق رخ داد و به زیر ۱۰۰ سهم رسیدیم میتوان گفت بازار از چالش خارج شده است .

و حرف آخر انتخابات و دوباره انتخابات …

ساعت شنی انتخابات سریعتر حرکت می کنند و تقریباً ۱۲ روز کاری به پایان نتیجه رای گیری باقی مانده است.

البته بازار نتیجه و جمع بندی خود را تقریباً داشته و حالا نوبت آن است که سهامداران نقش فعال تر و پویاتر را ایفا کرده و در مورد موارد متعدد از کاندیدا سوال کنند برخی از عزیزان هم از ما پرسیدند چرا در مورد کاندیدا صحبت نمی کنید احتمالاً از میانه های هفته بعد در مورد جریان انتخابات و کاندیدا صحبت خواهیم کرد اما احساس می کنیم نبرد خاصی وجود ندارد و به نوعی دیدگاه‌ها بین ۱ نفر یعنی آیت الله رئیسی و احتمالا همتی خواهد بود و باقی حول این محور ها شکل می گیرند از همین رو خیلی نفرات از دید ما برای بررسی اهمیت ندارد اما اعلام برنامه ها می تواند مهم باشد و البته دیدگاه این که فرض کنیم کدام جناح حاکم شود و چه تصمیمی میگیرد .

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس   #سهام   #شاخص    #رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *