دوشنبه ای سبز با لباس شنبه !

امروز بازار سرمایه دوشنبه ای در لباس شنبه بود و سبز هم بود و توانست کمی نظرها را به بازار جلب کند .تداوم این مسیر هم البته مهم است تا بازار بتواند با خیالی اسوده و شرایطی بهتر مسیر را دنبال کند . در این مسیر غلبه بر ریسک های باقی مانده یکی از مهم ترین اصول است . ریسک های باقی مانده را میتوان انتخابات ، نرخ ارز ،شرایط بنیادی و … دانست و در مورد هر یک صحبت کرد .

به هر حال امروز موج خرید پس از سپری کردن جو بعد از تعطیلات شرایط نسبتاً خوبی را آغاز کرد . تقریبا در کوتاه مدت میتوان گفت وقتی فقط ۷ روز کاری تا انتخابات داریم ، این موضوع بزرگترین ریسک پیش پای بازار است که بسیاری را منتظر نگه میدار.

اما به نظر بازار همچنان روی پیش گویی های انتخابات و احتمال برنده شدن جریان خاص پیش می رود و برخی با مطمئن بودن از ان مسیر را تعیین میکنند اما به طور کلی میتوان اذعان داشت که دو موضوع دیگر یعنی صف‌های فروش باقی مانده و شرایط خاص شرکت های صف فروش شده و همچنین گزارش های پیش رو و وضعیت بنیادی شرکت ها از نکات خاص بازار به شمار می‌روند.

نکته بسیار مهم بازار این است که کم کم به جریان های پایدار نرخ ارز نی واکنش نشان داده و شرایط بهتری را خواهد دید توجه کنید اگر بازار بتواند گزارش‌های خوب ماهانه خرداد را به مانند اردیبهشت تکرار کند گزارش های سه ماهه قوی بسیار خوبی را خواهیم داشت که جذابیت بسیاری از سهم ها را دوباره افزایش خواهد داد .

یعنی بعد از اتمام خرداد و رسیدن گزارش های ماهانه شرایط اگر خوب باشد یک ماه تیر این ۲۵۰ تا۳۰۰ نماد هم کم کم متعادل شده و پی به ای بازار هم اصلاح می شود و میتوان جریان قوی تری را برای بهبود و ترغیب بنیادی کارها به بازار در نظر گرفت .

البته شک نکنید این به این معنی نیست که جریان ریزش بازار تمام شده ولی تقریبا نشان میدهد ریزش های بعد هم اگر باشد انقدر قوی و خاص نخواهند بود و ریسک به ریوارد بازار در این نقاط جذاب شده و میتواند برای جذب بسیاری مورد توجه باشد. فقط لازم است تا با گذر زمان نشانه های این موضوع بیشتر به رویت سهامداران فعلی و به خصوص انها که گوشه رینگ تماشاچی هستند برسد …

و اما این روزها دنیای سیاست جذاب تر و به نوعی اثر گذار تر است .

همه جا پر شده از نظریه ها و پیش بینی ها ! هرچه جلوتر می رویم فضای انتخابات شفاف تر و روشن تر می شود البته با اولین مناظره تقریباً آن نظر روزهای قبل ،دو قطبی بین رئیسی و همتی ، تقویت شد . همتی نیز در مناظره این موضوع را بیان کرد به نظر درست بوده و برای بازار هم همتی و رئیسی رقابت کنندگان نهایی بازی خواهند بود.

فقط یک نکته این میان وجود دارد که بهتر است بیان کنیم همیشه سیاست انقدر قابل پیش بینی و رک و راست نبوده در تاریخ کشور پر بوده از مقاطعی که همه یک جور فکر می کردند و شرایط مدل دیگری رقم خورد. اما به نظر این بار فضا کمی خاص تر و انگار قابل پیش بینی تر و منطقی تر شده است از همین روست که بسیاری معتقدند بعد از تایید صلاحیت ها تکلیف انتخابات تا حدودی نمی‌گویم قطعی ولی روشن شده حالا باید برنامه کاندیدا و یا کاندید مورد نظر را مرور کرد ا

اما امروز در مورد موضوع صحبت می‌کنیم به نام شناخت …

بین این دو کاندیدا یعنی همتی و رئیسی شناخت بازار و اقتصاد و سرمایه گذاران از همتی تقریباً کامل و از جناب آقای رئیسی ناشناخته است. شما ببینید همتی تقریباً در این سه سال با عملکرد خود در بانک مرکزی نظراتش روشن شده و البته ممکن است مقداری به ضرر بازار سرمایه هم باشد.

اما به هر حال روش و منش اقتصادی‌اش روشن است و با فرض اینکه اگر انتخاب شود ابهامات عجیب و غریبی روی سر بازار ظاهر نمی شود سیاست های کلان و خرد و مشخص بوده و به نظر بازار با وجود پالس اولیه منفی که ممکن است از او بگیرد اما در شناخت و اطمینان از سیاست‌های اقتصادی کمی مطمئن تر پیش می رود و در میان مدت به سودش خواهد شد .

اما جناب اقای رئیسی نکته ای دارد و آن هم اینکه در مورد شناخت و نظر و عمل او نسبت به سیاست های اقتصادی ابهام وجود دارد و ترس بازار ازاین است که حرف وعمل و ممکن است با هم متفاوت باشد اما به هر حال تا به این لحظه بازار از رو پالس مثبت‌تری گرفته است و البته اظهارات او در مورد مداخله در بازار در مورد شرایط کلی اقتصاد هم پالس منفی به بازار نداده است اما این عدم شناخت و ناشناخته بودن میتواند یکی از ریسک های بازار باشد و به نوعی بازار ناگهان غافلگیر شود به خصوص اینکه در مقطع خاص و حساسی هستیم و باید تحولات شکل ویژه تری به خود بگیرد. شاید با معرفی دقیق تر برنامه های بازار سرمایه و تیم اقتصادی موضوع شفاف تر شود …

اتفاقاً به همین دلیل بود که بارها و بارها در همین گزارش بازار ذکر کردیم که کاندیدای مختلف باید برنامه های خود را شفاف و روشن تر ارائه دهند تا بازار سورپرایز نشود به خصوص در موضوع دخالت دولت در نرخ‌گذاری ها احساس می‌کنیم این پاشنه آشیل بازار در مقابله با دولت بعدی است.

چرا که دولت آمده تا با شعار مقابله با تورم و کاهش آن و اتفاقاتی از این دست کار سریع و چکشی انجام دهد و قطعاً این موضوع با سیاستهای نرخ‌گذاری آزاد و سپردن آن به بازار منافات دارد و دقیقاً این نگرانی است که در این حوزه بسیاری از فعالان دارند . درست است که در حال حاضر شعار سپردن نرخ ها به بازار و… را مطرح می کنند اما در عمل به واسطه نشان دادن عملکرد مثبت برای مردم دست به هر کاری بزنند که بازار از آن استقبال نمی کند این مهم‌ترین پاشنه آشیل فعلی جریان ناشناخته فعلی است که ما را به گذر زمان حواله میدهد …

ولی باز هم این را می‌گویم که بازار سرمایه از دل انتخابات جریان نتیجه برنده برنده را دارد و همین مناظرات دیروز نشان داد که بازار اگر چه برای صدا و سیما خیلی مهم نبود ولی برای کاندیدا مهم بود و بارها در مورد بازار سرمایه صحبت کردند. طی روزهای اتی این موضوع را بیشتر می بینید.

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس   #سهام   #شاخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *