انگیزه های کف سازی ؟!!

امروز بازار سرمایه یک روز بسیار خوب و با نشاط و سرحال را پشت سرگذاشت و البته از حق نگذریم روز مهمی بود چرا که چشم چارتیست ها به اینجاست که اگر بازار بتواند با حجم خوب ازاین نقاط عبور کند خون تازه ای به رگ های بازار تزریق شده و ابهام بسیاری از افراد برای خرید برطرف می شود و مشارکت ها بیشتر خواهد شد.

البته درست در نقطه مقابل برخی مردد هستند که این بارهم یک بازی و درست در راستای فراز و فرود های قبل است یعنی اگر به حرف انها باشد بازار فردا باید دوباه با شدت بالا عرضه شود و باز روز از نو روزی از نو ! البته اگر هم بازار عرضه شود خیلی جای تعجب نیست قبل از انتخابات چه بسیار افرادی که قصد ندارند ریسک انتخابات را بپذیرند .

چند نکته از بازار این روزها به دست می‌آید که باید مورد توجه قرار گیرد… نکته اول این است که دو روز کاری مانده به انتخابات هنوز خرید و فروش ها رنگ و بوی خوبی دارد . با وجود اینکه بسیاری از بازار دور ماند و فعلاً نظاره گر هستند، تقاضای خرید و فروش در موقعیت خوبی است و این نشان دهنده این امر است که بسیاری ریسک انتخابات را برای بازار ریسک بزرگی نمی بینند و حتی بسیاری معتقدند پس از انتخابات شرایط روشن تر و بهتر خواهد شد این یکی از نکاتی که می‌تواند مورد توجه ما باشد و نگرانی برخی افراد که انتخابات را عامل شرایط فعلی و خاص بازار می‌دانند برطرف گردد

عامل دوم عاملی است که ما اسم آن را هسته سخت می‌گذاریم.

نگاهی به قیمت برخی سهام ها داشته باشید مثلاً فملی در همین روزها در دی ۱۱۴۵ و امروز ۱۲۲۶۰ ، شستا در اوایل سال ۱۱۰۰و امروز هم ۱۰۳۰ تومان است و … هسته سخت به این معناست که به جایی رسیدیم که واقعا هر تیشه ای نمیتواند این سنگ را بشکند و اتفاقات عجیب میخواهد … می بینید که هسته سخت برای برخی از این شرکت‌ها فعال شده است و این هسته قیمتی است که در بازار وقتی سهم به این نقاط نزدیک می شوند دوباره فعال شده و روند برگشتی میگیرد .

این هسته سخت بارها و بارها تکرار شده و حتی این بار نیز شرایط مشابهی را داشت به نظر می رسد که کف قیمتی بسیاری از سهم ها طی چند وقت اخیر مشخص شده و خیلی سخت نیست که بدانیم اکثر سمها با رسیدن به نقاطی که روز یکشنبه شاهد آن بودیم برگشت معناداری را داشته و شرایط را تغییر دادند …

این موضوع کجا خود را نشان خواهد داد با تکرار و چند بار دیگر این اتفاق موضوع روشن می‌شود که قیمت‌های فعلی می‌تواند قیمت های حداقلی بوده و یا حتی اگر کاهش خاصی داشته باشد ریسک کاهش آن به ریوارد و پاداش ارزش پیش روی آن می ارزد از همین رو لحظه این برخورد به سطح سخت و برگشت قیمت‌ها با تکرار چندباره خود یک سیگنال قوی برای سهامداران خواهد شد… چیزی که امروز چارتیست ها هم میگفتند اگر حجم خوبی را ببنیم یعنی اتفاق مهمی در راه است .

می خواستیم این مطالب را بعد از انتخابات بیان کنیم ولی به نظر چون این مسائل سیاسی نیست بیان آن می تواند نکات مهمی را برای برخی تحلیلگران و فعالان بازار به همراه داشته باشد و آن هم چیزی نیست جز بیان واقعیت به جای خوشبینی و تفکرات خاص …

تا همین چند وقت پیش و حتی همین حالا برخی معتقدند که دلار با تحولات مختلف قیمت‌های کمتر از ۱۷ هزار تومان را هم خواهد دید حالا کاری نداریم که عمده این افراد نقد بودند و منتظر افت بازار اما بخش مهمی از استدلال آنها این بود که با رفع تحریم ها و فروش نفت و شرایطی از این دست بازار ارز تغییر خواهد کرد . با شرایط فعلی که تقریبا بسیاری از رویداد ها روشن شده نگاهی به شرایط پیرامون خود داشته باشیم ولی قبل از هر چیز باید گفت که نرخ دلار نیما را بانک مرکزی با فشار به محدوده ۲۰۰۰۰ تومان رسانده و در واقع در حال حاضر بازار سرمایه با دلار بیست هزار تومان سر کله میزند.

در سوی دیگر بودجه را نه حرف ما بلکه خود رئیس کل بانک مرکزی اذعان داشت که حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد در سوی دیگر مواجهه با شرایطی که باید از اول سال نفت را می فروخت ایم اما تحریم‌ها مانع شده است . همان موقع عرض کردیم هر یک روزی که با تحریم برای ما می‌گذرد قرضی است که ما به بودجه ،تورم و در نهایت به دلار بدهکاریم و جایی آن را باید پرداخت کنیم .

دولتی که چند ماه دیگر سر کار است بیخیال بوده و از بانک مرکزی تنخواه می گیرد و تقریباً به فکر آینده نیست چراکه آینده از آن دولت دیگری است در سوی دیگر مذاکرات را می‌بینیم که آن هم به سطح سخت خود رسیده و جایی است که طرفین قصد امتیازگیری حداکثری را دارند هنوز هم معتقدیم این توافق انجام خواهد شد اما توافق فعلی آن چیزی نیست که همه انتظارش را دارند از همین رو معتقدیم هرچه جلوتر می رویم نرخ ارز و شرایط اقتصادی شفاف تر و واقعی تر شده و میتواند حقایق بیشتری را به سهامداران و فعالان بازار یادآوری کنند…

و یکی دو نکته هم در مورد انتخابات بگوییم

گویا طی امروز یا فردا ۴ نفر از حاضرین به سود بقیه کنار میروند . قاضی زاده ،جلیلی، زاکانی به سود رئیسی کنار رفته و در ان سو نیز مهرعلیزاده به سود همتی … یعنی رقابت در نهایت بین رئیسی همتی و رضایی است که بدبین ها معتقدند به دور دوم میرویم و پیش بینی ما این است که در همان دور اول کار تمام است .

در همین راستا باید بگوییم می بینیم که بورسی ها کم کم وارد فاز حمایت و این داستان ها می شوند به نظر توصیه ما به عنوان یک دوست و یک همراه بازار سرمایه این است که تا جایی که می شود بحث حمایت مطرح نشود ولی بعد از انتخابات باید منسجم و قوی و یکپارچه با عزیز منتخب و نماینده او صحبت شود تا همراه با دولت جدید ،دیدگاه نو و جدید ، مثبت و مفیدی به بازار تزریق شود . بازار کافی است کمی امیدوار باشد قیمت ها انقدر اصلاح کرده اند که بخواهند با یک چشمک و اشاره مطمئن تر حرکت کنند .

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس  #شاخص

بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *