بازدید بازی !

امروز بازار سرمایه خوب اغاز کرد ولی خوب تمام نکرد … بازار امروز یک مهمان داشت و میگفت به ملاقات امدم ببین که دل سپرده داری !! البته نگاه بازار جور دیگری بود .

خیلی ها مسائل سیاسی و سیاست زدگی را دلیل این منفی میدانند البته این موضوع را مفصل توضیح میدهیم ولی به هر حال بازار دوباره سراغ آن الگوی قدیمی این چند وقت رفت و دوباره بعد از ۲ روز مثبت پر عرضه ظاهر شد . البته شدت فشار فروش این بار کمتر از ۲ ۳ بار قبل است .

امروز بازار شاهد یک رویداد خاص بود و ان حضور اقای رئیسی در تالار بورس …

قبل از هر چیز یک شفاف سازی کنیم با حضور ایشان یک جمله نوشتیم که موجب دلگرمی بازار است و هزار تفسیر از ان شد که ای کاش فعالان بازار اطلاعیه های کدال را هم با همین دقت میخواندند !! ولی یک نکته را عرض کنیم بارها نوشتیم بازهم می نویسیم طرفدار هیچ یک از کاندیدا نیستیم و اگر صحبتی میکنیم از روی نظراتی است که به ان اعتقاد داریم .

فضای بازار را در نظر بگیرید و البته احتمال و شانس رای اوری ایشان را ، این که در تالار حاضر می شوند نشان از این دارد که بازار سرمایه اهمیت دارد و البته مشاوران بورسی ایشان هم انقدر به او نزدیک هستند که او را متقاعد به حضور در تالار نمایند .

این میان دلگرمی است که بازار سرمایه هم به عنوان اولویت های کاندیدا مطرح شده و این طور مورد توجه قرار میگیرد که البه امیدواریم بعد از پیروزی در عمل هم این اتفاق رخ دهد .

حضور یک کاندید در تالار بورس میتواند حداقل بار انها را برای پس از انتخابات جدی تر کند که نمیتوانند بعد از به حرف ها و وعده ها عمل نکند … حضور ایشان در تالاربورس بیش از همه به سود بازار است که رسالت این عزیزان را در مقابل بازار نشان میدهد و وظفه انها را سنگین تر … و حرف اخر اگر هر گروهی در راستای منافع بازار تاکید میکنیم منافع بازار گام برمیدارد و دست به هر اقدامی میزند باید استقبال کرد …

یک نکته هم در مورد بازار بگوییم

برخی عزیزان مسائل سیاسی را در منفی بازار امروز در نیمه دوم دخیل می بینند ولی به نظر اتفاقا عرضه بازار امروز طبیعی بود و درست به مانند قبل تکرار شد و شاید کمی تفکرات دست ها و پاهای پنهان غیرمنطقی باشد این اتفاق بار قبل هم تکرار شده و طی این مدت سومین باری است که بازار بعد از دو روز مثبت یک موج عرضه میگیرد.

قاعدتا رفتار بازار امروز را باید با مدل های قبل و اتفاقات روزها ، هفته‌ها و ماه‌های قبل سنجید پر واضح است که شرایط بازار نسبت به روزهای بی رمق اسفند و فروردین و اردیبهشت بهتر شده است شما حتی به تعداد صف های فروش نیز اگر نگاه کنید میبینید که به خصوص در معاملات دیروز تعداد صفوف فروش به کمترین میزان در ۵ ماه گذشته رسیده است و این یک اتفاق و تغییر بزرگ است همان صحبت که بارها عرض کردیم که گذر زمان به سود بازار خواهد شد و این صفوف نیز به زودی به زیر ۱۰۰ سهم می رسد نکته بسیار مهم بازار این روزها این است که با شرایط فعلی انتخابات و مسائل این چنینی داخلی اوضاع چه خواهد شد

اما این اعتقاد را داریم مدل این چند روز بازار نشان دهنده این است که جریان پول آرام آرام تاکید می کنیم با سرعت بسیار کم و آرام در پی بررسی و ورود دوباره به بازار است که البته در قیمت های خوبی قطعاً وارد بازار می شود اما به طور کلی فضای فعلی با توجه به تمام ریسک‌های موجود انصافاً شرایط خوبی را از نظر بنیادی دارد

و اما انتخابات …

انتخابات تقریباً به روزهای آخر رسیده و یا بهتر بگوییم روز اخر رسیده … یک روز کاری دیگر بیشتر تا انتخابات نمانده خیلی روزهای عجیبی نیست و به نوعی سهامدار بین ماندن و رفتن نیاز نیست تصمیم گیری کند نتیجه تا حدودی مشخص و فضا هم روشن تر شده است به نظر امروز و فردا تقریباً فضا شفاف تر هم شده و کناره گیری ها جدی تر می شود اما نکته مهم در مورد انتخابات این است که نظرسنجی های فعلی نیز نشان می دهد در همان دوره اول رئیسی برنده آرا خواهد بود اتفاقاً تک مرحله ای شدن بیشتر به سود بازار است و همه چیز شفاف روشن خواهد شد اما برای شناخت این کاندید یا سایر کاندیدا راحت ترین کار این است که سراغ چند شعار که به طور جدی از سوی ایشان تکرار شده است میرویم

بارها و بارها تکرار شده که تولید باید مد نظر قرار گیرد و شعار اولش تولید و افزایش تولید است اینکه تولید افزایش پیدا کند دقیقا در نهایت منجر به رشد بازار سرمایه و تقویت آن خواهد شد.

البته راه های آن هم مهم است در برنامه آقای رئیسی یک نکته وجود داشت که امیدوار کننده است ایشان تاکید داشت که بازارهای غیرمولد باید جذابیت زدایی شود آن هم با ابزار های مختلف اگر فرض کنیم بازار سرمایه رقبایی نظیر بازارهای موازی مسکن خودرو طلا دلار و نظایر این را دارد غیر جذاب شدن آن ها با ابزارهای مالیاتی می تواند کمک بزرگی به بازار باشد و این شعار اگر به نتیجه برسد یکی از مهمترین اهرم ها یعنی جریان پول را به سمت بازار می‌تواند دوباره هدایت کند.

و صد البته این بار با توجه به تجربه گذشته می‌توان امیدواری بیشتری داشت . این را هم بگویم اگر واقعاً دیدگاه دولت این باشد سهامداران نباید نگران باشند که چه کسی بر مسند کار است اتفاقات خوب و مثبت و حضور مردم در بازار خود به خود بازدارندگی های بزرگی را ایجاد می کند که فضای امن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را رقم می زند و باز هم حرفهای قدیمی را تکرار می‌کنیم که این برنده برنده ترین حالت ممکن در اقتصاد است که بار قبل دولت خود را برنده و همه را بازنده کرد امیدواریم این بار این شرایط جور دیگری تکرار شود .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس   #شاخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *