پاقدم سید !

امروز شنبه قبل ازاین که آغاگر یک مسیر باشد پایان برخی جریان ها بود . پایانی بر دوره روحانی که اگر منصف باشیم سختی ها و شیرینی های خاص خود را داشت . پایان ریسک و ابهامات سیاسی و بازی های انتخاباتی و البته پایانی بر تفکرات جریانات دایی جان ناپلئونی که این طرف ان یکی را به دستکاری در بازار متهم میکرد و طرف دیگر روبرو را ! اما این پایان بود و حالا فصل جدیدی از شرایط سیاسی و یکدست شدن حاکمیت اغاز می شود که میتواند سرمنشا اتفاقات مهمی باشد . آغاز مسیر جدید اقتصادی و یک راه خاص سیاسی که به نظر میتواند اغازگر دوران جدیدی باشد ما هم به مانند شما نمیدانیم چه چیزی پیش روی ماست ولی خوش بین هستیم و امیدوار …

امروز بازار استقبال خوبی ازاین رویداد و انتخاب کرد هر چند خیلی هم غافلگیر نشد و همین انتظار را داشت . روزهای اتی هم مهم است و مهم است که جریان پول هم بتواند قاطی این بازی شود .البته میتوان برای این هفته دلایل دیگر بنیادی و تکنیالی هم اورد که فضا میتواند کمی بهبود را داشته باشد . این هفته اغاز گزارش های ماهانه و سپس گزارش های ۳ ماهه و فصل مجمع را خواهیم داشت و این موضوع اگر بازارهای جهانی ونرخ ارز اذیت نکند به خوبی میتواند موتور محرک بازار باشد فقط کافی است ارامش اقتصادی و ترسیمی از یک چشم انداز سیاسی اقتصادی توسط تیم جدید شکل بگیرد .

و اما کمی به انتخابات و اثرات ان در این روزهای بازار بپردازیم …

رالی چند ماهه سیاست در حوزه داخلی به پایان رسید و جناب آقای رئیسی به سمت ریاست جمهوری انتخاب شد . از دید ما از قبل از انتخابات این نتیجه و پیش‌بینی اکثر فعالان بازار بود و از همین رو بازار خیلی غافلگیر نشد . هر چند برخی طرفداران خاص همتی انگار برایشان این عدم اقبال عجیب بود !!
اما سه نکته این میان وجود دارد و دوست داریم امروز به عنوان اولین روز کاری که این داستان مشخص شده بیان کنیم تا اگر دوستانی که مرتبط هستند میخوانند بدانند ماجرا چیست !

۱- دوران نامزد بازی تمام شده است !! اگر در این دوران حرفی زده بودید و وعده داده بودید و خیلی کسی توجه نمیکرد همه میگفتن نامزد است اما از امروز او عقد کرده و عقد دولت را بسته و تا چند وقت دیگر سر خانه و زندگی خود می رود! از امروز حرف او دیگر حرف دوران نامزدی و از روی هوا و هوس نیست و به نظر آنچه که مهم است این است که دوران وعده ها تمام شده و دوران اظهارنظرها و کار آغاز شده و این اظهارنظرها نمی‌تواند نسنجیده و ناپخته باشد و باید بخصوص در مسائل اقتصادی چندین و چند بار حلاجی شده و آثار آن سنجیده شود و بعد بیان شود…

نکته دوم

بازار سرمایه و به طور کلی فضای اقتصاد منتظر است تا رئیس جمهور منتخب تیم اقتصادی خود را مشخص کرده و سپس در مورد موارد مهمی همچون نرخ ارز ،تورم ، سیاست های اقتصادی ،کسری بودجه ، نرخ سود بانکی ،نرخ گذاری دستوری ،سیاست‌های سرکوب قیمت ،برجام اف ای تی اف و و مواردی از این دست نظر خود را صریح و روشن بیان نماید که به نظر روشن شدن این دیدگاه می تواند کم کم بازار سرمایه را نیز روشن تر کند از همین رو در اولین فرصت باید تیم اقتصادی نسبت به مواردی که اتفاقاً بازار سرمایه نیز روی آنها حساس است اظهار نظر کرده و خود رئیس جمهور نیز غالبا شفاف و روشن بیان نماید حالا که دیگر فصل رای‌گیری گذاشته و وقت عمل است چه برنامه هایی دارد .

و نکته پایانی …

رئیسی تنها کاندیدی بود که با توصیه ی مشاوران بورسی خود از تالار بورس بازدید کرد همان موقع عرض شد این دلگرمی بزرگی برای بازار است که از دید ما رئیس جمهور آتی در قامت یک کاندید از تالار‌بورس بازدید می‌کند که تا به امروز رئیس جمهور فعلی سراغ آن نیامده .وقتی یک کاندید به این شکل از تالاربورس بازدید می کند انتظارات سهامداران و فعالان بازار از او افزایش خواهد یافت چراکه بسیاری می دانند که او با فکر و برنامه به بازدید آمده و اتفاقا این کار مشاوران و همراهان او را نیز سخت تر می کند.

حالا باید مسیر اقتصادی را طوری کنترل کرد که هم مردم راضی باشند و هم به وعده ها عمل کرده و هم به بازار سرمایه آسیبی وارد نشود دل ما خوش است به برخی چیزهایی که می بینیم . مهم ترین ان این است که در برنامه‌های رئیس جمهور منتخب کمک به بورس جزو اولویت بوده و این یک دلخوشی مهم برای بازار است و امیدواریم حرف نباشد و عمل شود …

و حرف اخر … خیلی دوست داشتیم صریح و شفاف بنویسیم ولی نمیدانیم چطور بگوییم…

حرف آخر این است که اقتصاد ایران خیلی زمان ندارد تکلیف روشن است بخواهیم با فرمان گذشته حرکت کنیم شرایط آماده واکنش است و دوباره جهش های ارزی و تورمی اتفاقاتی از این دست را خواهیم داشت به نظر تیم فعلی ریاست جمهوری اگر بارقه ها و نشانه های نجات اقتصاد را داشته باشند می‌توان روی آنها حساب کرد و در غیر این صورت بخواهند بر مدار آنچه اقتصادهای من‌درآوردی و عجیب و غریب باشد حرکت کنند خیلی زود با واکنش فعالان اقتصادی و بازار مواجه می‌شوند و دوباره روز از نو روزی از نو.

بسیار امیدواریم که حالا که حاکمیت تقریباً دیدگاهها را به هم نزدیک کرده و تیم اجرایی و مجلس نزدیک به هم فکر می کنند جریان اقتصاد بتواند فارغ از سیاست بازی ها موارد مغفول و روی زمین مانده را برداشته و حل کند خیلی هم زمان نداریم باید سریعتر حل شود و این تنها امیدواری ماست که یکفکر شدن حاکمیت بتواند قدرت تصمیم گیری رویدادهای بزرگ را داشته باشد و آن را به جلو حرکت دهد امیدواریم این موضوع در اولین گام خود را در اظهار نظرها و تیم کابینه نشان دهد …

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس   #شاخص

جریان پول / جریان پول / جریان پول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *