*آمارها کلیدی بازار

** سود بین بانکی اعلامی ۲۷ خرداد ماه ۱۸٫۵۴درصد. هفته قبل ۱۸٫۴۲درصد. ابتدای سال ۱۹٫۸۲درصد.

۱٫ ارزش معاملات روز شنبه ۴٫۲ همت بود. ۳۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۷۹ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۲٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز شنبه به ترتیب ۱۲۶ میلیون ريال در مقابل ۱۶۲ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۲۲ به ۱۴۸ )

۳٫ روز شنبه ۲۴۲ نماد (۲۵۷ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۳٫۱ همت (قبلی ۳٫۵) بود. ۳۸۴ نماد (قبلی ۴۸۱) معادل ۶۳ درصد بازار منفی بود.

۴٫ در بورس کالا، الکیل بنزن خطی ۳۷۵میلیون ريال، اوره ۶۴-۷۰ میلیون ريال، PVC آبادان ۲۸۶-۳۰۶ میلیون ريال، سیمان تیپ ۲ فله ۳۴۵۰ هزار ريال. لوب کات سبک ۸۶٫۸ میلیون ريال، ورق سرد لوازم خانگی ۲۴۳میلیون ريال.

۵٫ شاخص کل روند متعادل-اصلاحی – شاخص هم وزن روند نزولی

۶٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۹۲۷-۲۱٫۱۱۷ تومان. اسکناس تهران ۴۷۰٫۲۳ تومان.

۷٫ حقیقی ها در بازار روز شیمیایی و چند رشته ای خریدند. حقوقی ها فلزی و خودرویی را حمایت کردند. تاپیکو، شفن، وبملت، شستا، شپدیس، فتوسا، وغدیر، نوری، جم، وتجارت، شبریز، شتران توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها شپنا، فولاد، وملل، وپاسار، خاهن خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه شپنا، قثابت، وحافظ، فاراک، لکما … گزارش جدید به کدال نشست.

قوانین مربوط به تابلو قرمز بازار پایه تغییر یافت و ضوابط آن منتشر شد. بخشی از مقررات مصوب در تاریخ ۹ آذر سال ۹۹ ملغی شد که جزئیات آن در سایت فرابورس موجود است.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ ثاخت یکی از شرکت های زیرمجموعه خود را بالاتر از قیمت کارشناسی به فروش رساند که جزئیات آن را در کدال منتشر کرده است.

۲٫ در مجمع وملی گفته شد که این شرکت قصد دارد در سال ۱۴۰۰ با افزایش تعداد شعب، درآمد خود را افزایش دهد و از مدل های فروش اینترنتی بهره ببرد. ۳۲ ملک جهت تجدید ارزیابی به منظور افزایش سرمایه معرفی شده است.

۳٫ بر اساس توافق اعضای حاضر در مجمع شرکت پتروشیمی شیراز مقرر شد در راستای اصلاح ساختار مالی، موضوع افزایش سرمایه شرکت توسط هیئت مدیره در یک دوره زمانه سه ماهه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن به اطلاع سهامداران برسد. متوسط نرخ فروش اوره در سال ۹۹ رقم ۱۹۴ دلار بوده است. این رقم در دوماهه ۱۴۰۰ به ۳۰۰ دلار رسیده است. برآوردها برای ادامه سال فروش با نرخ ۳۵۰ دلار است.

۴٫ ثبهساز برنامه فروش یک زمین مساحت ۱۰۹۸۵ متر مربع واقع در تهران- یادگار امام-خروجی خیابان کوهستان را دارد.

۵٫ معاون برنامه‌ریزی و توسعه شستا می گوید “در خصوص بحث تجدید ارزیابی، در حال حاضر مشغول کارشناسی هستیم و ظرف دو هفته آینده نتایج کارشناسی انتشار خواهد یافت و در کدال افشا خواهد شد.”

۶٫ رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی پیرامون مکانیزم پیشنهادی مجلس برای خرید و فروش خودرو در بورس اظهار کرد که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست زیرا معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که تا این حد دارای تنوع نباشد.

۷٫ صنعت و معدن می گوید “قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در جمعه ۲۸ خرداد با کاهش ۷۵ دلاری نسبت به هفته قبل به ۸۳۵ دلار رسیده است. سطح عرضه چین قوی بوده و باعث کاهش قیمت های نقدی شده است.”

۸٫ پایین بودن تقاضای محصولات پایین دست باعث تضعیف قیمت متانول شد البته این کاهش قیمت در سطح ۲-۳ دلار هر تن بود. متانول آسیا هفته را با اندکی افت به پایان رساند، اما شاهد انبوه فعالیت‌های تجاری به ویژه در کره جنوبی و تایوان بود. در این هفته از یک سو تقاضای پایین‌دست در مالزی ضعیف و از سوی دیگر تمایل به خرید در تایلند بالا بود.

۹٫ استایرن طی هفته گذشته ۱۶ دلار کاهش داشت و قیمت ۱،۱۶۴ دلار را بر حسب سی اف ار چین ثبت کرد.

۱۰٫ صنعت و معدن می گوید “قیمت مس کاهش پیدا کرد اما بازار این محصول همچنان با کسری مواجه است که انتظار می رود تا ۲۰۲۲ نیز ادامه پیدا کند. برنامه چین در جهت نظارت بر قیمتها نیز می تواند قیمت کالاها را تحت فشار قرار دهد ارزیابی گلدمن ساکس حاکی از آن است که قیمت مس می تواند کاهش بیشتری را در کوتاه مدت ثبت کند اما این افت قیمت فرصتی برای خرید خواهد بود.”

۱۱٫ قیمت LAB شیران علی رغم ثبات نسبی قیمت نفت سفید، همچنان روند صعودی دارد و به ۱۸۶۵ دلار رسیده و در بورس کالا نیز سقف های جدیدی را تجربه می کند.

۱۲٫ قیمت ABS آسیا در هفته ی گذشته ۲۰ دلار کاهش داشت و به ۲۳۴۰ دلار در تن به ازای CFR چین رسید.

۱۳٫ سخنگوی کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات چین می گوید “طی دوره برنامه ۵ ساله فعلی چین که منتهی به ۲۰۲۵ می شود، تقاضای بخش فولاد خام رشد بیشتری خواهد داشت چراکه فولاد زیربنای توسعه اقتصاد ملی است.”

۱۴٫ تقاضای سوخت هند در حال بهبود از اوج موج دوم شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در این کشور است.

۱۵٫ شاخص جهانی کانتینر WCI که توسط شرکت Drewry اندازه گیری می شود و هزینه دلاری کانتینرهای ۴۰ فوت را نشان می دهد در این هفته ۲۳۱ دلار و نسبت به سال گذشته ۳۰۶٪ رشد کرده است.هزینه حمل کانتینر از شانگهای به روتردام هم در این هفته به ۱۱هزار دلار رسید که ۵ برابر نسبت به سال قبل رشد داشته است.

*اقتصادی

۱٫ بنا به گزارش بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت ماه، ۳۸.۸ درصد به ثبت رسیده است. حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ماهانه پایه پایه پولی در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۶ درصد برآورد شده است.

۲٫ مدیر بخش فناوری‌های مالی بانک مرکزی انگلیس بیت‌کوین را ابزاری ناکارآمد و ناسازگار با محیط زیست خواند.

۳٫ بانک صنعت و تجارت چین این امکان را فراهم کرده تا کاربران بتوانند از عابر بانک‌های این بانک یوآن دیجیتال بخرند.

۴٫ صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه اول سال جاری، ۸۹۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

۵٫ بلومبرگ می گوید “ذخایر نفتی که در سال گذشته میلادی به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و زمین‌گیر شدن هواپیماها پر شده بودند، در آمریکا خالی می‌شوند. این جدیدترین نشانه افزایش تقاضا در بزرگترین کشور مصرف کننده نفت است. برای اولین بار از آغاز همه‌گیری کرونا، منابع ذخیره‌سازی خالی شده و برای اجاره دادن در کوشینگ اوکلاهاما یعنی مرکز توزیع نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ارائه می‌شوند. خالی شدن ذخایر نفتی در ماه‌های آینده تشدید می‌شود.”

۶٫ اخزا با سررسید یک ساله سود معادل بانکی ۲۰درصد دارد که نسبت به ماه قبل حدود یک درصد کاهش داشته است.

*سیاسی

۱٫ نیویورک تایمز می گوید ” یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند «دونالد ترامپ»، از توافق خارج شود. چون بایدن همانند اوباما، نمیتواند موافقت دو سوم سنای آمریکا با این توافق را داشته باشد بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور آتی همانند ترامپ می‌تواند آن را اجرا نکند.”

۲٫ نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام طی روز جاری برگزار می‌شود و در این نشست درباره مسیر پیش رو در گفت‌وگوهای وین و مرحله پایانی آن تصمیم گیری خواهد شد.

۳٫ ظریف می گوید “مانع اصلی در وین، نحوه راستی‌آزمایی پایبندی آمریکا به برجام است”

موفق باشید / ۳۰ خرداد

ولید هلالات

سود بین بانکی / سود بین بانکی / سود بین بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *