بهار؛دلنشین رفت !

نه این که بهار دلنشینی را داشته باشیم نه ولی دلنشین تمام شد و خردادی که پر از حادثه بود برای بازار به خصوص از نیمه دومش بهتر بود . امروز بازار دست به کار برگی زد و از دید چارتیست ها دو سیگنال بسیار قوی برای سهامداران صادر کرد .

سیگنال اول همین برگشت از شرایطی بود که همیشه طی میکرد یعنی بازار ۲ روز مثبت میشد و روز سوم مهندس بنزین تمام میکرد و دوباره این چرخه منفیو مثبته ا تکرار می شد ولی انگار گویی جریان سیاست کمی به او کمک کرد و امروز منفی به مثبت خوبی را داشتیم . و این منفی به مثبت و برگشت شاخص و رشد الگوی خوبی را برای چارتیست ها ساخته که اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد میتواند جالب باشد . اما مورد دوم سیگنال حجم است که میتواند جالب باشد در مورد سیگنال حجم ایتم مهمی است و بتواند به طور قطعی به بازار خط بدهد روزهای خوبی را برای هفته های پیش رو خواهیم داشت .
قبل از این که گزارش بازار را اغاز کنیم یک نکته که امروز به چشم می امد را بیان کنیم .
ببنید کاری نداریم بازار گردانی در چه فضایی و به چه شکلی ترسیم شد و اصلا درست اجرا شد یا نشد ولی هر چه هست در حال حاضر به نظر درست وقتی بازار قصد پا گرفتن و رشد را دارد باید به عملکرد بازارگردان ها نظارت بیشتری کرد این موضوعی بود که امروز از چند کانال به ما اعلام شد و گفته شد که عملکرد برخی بازارگردان ها موجب ضربه به سهم و روند ان شده و بهتر است برخی الزامات نظیر الزام به فروش در هر شرایطی را حداقل اختیاری کرده و یا کمی تغییر دهند .
دوست داشتیم این موضوع را با نمودار نشان دهیم و البته در فرصتی مناسب در مطلبی جداگانه به طور مفصل به آن اشاره خواهیم کرد اما نمودارP/Ettm بازار به عدد ۱۰ رسیده است
متوسط سال‌های قبل بازار تقریباً ۷ بوده و این یعنی وقتی ۷ بوده بازار در مسیر رشد و توسعه نیز قرار می گرفت عدد فعلی که می‌بینیم عدد بهمن و اسفند ۹۸ است که به آن نقطه رسیده و خیلی ها فکر میکردند نقطه پایان است غافل ازاین که نقطه انفجار و آغاز بود !
البته در همان نقطه برخی با فریاد هل من ارزندگی !!! سهم فروختند و تا به همین امروز هم بر عدم ارزندگی بازار تاکید دارند کاری با این دوستان نداریم اما به نظر طی یک ماه آتی دو اتفاق باعث اصلاح دوباره این عدد خواهد شد و می‌تواند بازار را در موقعیت مناسبی برای خرید قرار دهند اولین آن است که قیمت ها به واسطه مجمع و تقسیم سود و افت و پس از آن به واسطه اصلاح پس از بازگشایی متعادل شده و به قیمت منطقی می رسند و در سوی دیگر با انتشار گزارش ۳ ماهه دوره اول سال ، عدد میانگین درامد و سود آن از سه ماهه اول سال ۹۹ به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ منتقل می شود
این موضوع هم می‌تواند بخش درآمد بازار را یعنی قسمت e بازار را افزایش دهد
احتمالا ما در این مدت شاهد منطقی تر و حتی کاهشی شدن این عدد در بازار خواهیم بود و این نمودار را به نقاط منطقی می رساند… اما هدف از بیان این مطالب چیست ؟! هدف این است گنگ و مبهم با جو راه نروید ! حقوقی های ما که امروز منفعل هستند و کاری نمی کنند به نظر به این اعداد و این نقاط بسیار دقت کنند در این نقاط به سمت بازار امدن و خرید کردن خیلی ریسک آنچنانی ندارد از همین روست که معتقدیم باید در این فضا دوباره کمی دست به کار شوید و به تحلیل رجوع کنید تا حداقل در انتخاب ها درست عمل کرده باشید …
اما بازار این روزها امیدوار تر است . رئیس جمهور منتخبش در دوران تبلیغات به تالار امده و برنامه فوری برای کمک به بازار داشت .
در این لحظات که کنفرانس هم سپری شده و جو مثبت تر است به بهانه این موضوع می شود بهتر صحبت کرد و باید گفت حالا تا حدودی تحولات و تفکرات باز هم تاکید می‌کنیم تا حدودی مشخص شده
به نظر باید از خود پرسید چطور میشود به بازار سرمایه کمک کرد اگر واقعاً قصد کمک است راه های کمک به بازار نیز خیلی سخت و پیچیده نیست شاید کمک در قالب پرداخت ۱۵۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی به صندوق و تثبیت کوتاه مدت ترین کاری باشد که میشود انجام داد و صد البته این پول آن موقع برای بازار اهمیت داشت این روزها شاید موارد دیگر اهمیتش بیشتر و قوی تر باشد بازار برای گذر از این شرایط به ثبات فکری نیاز دارد و به نظر من مهم‌ترین کمک به او ثبات در اتفاقات و رویدادها و شرایط است است . یا در یک کلام قابل پیش بینی بودن یکی از کمک هایی است که می شود به بازار کرد و به شدت به آن نیاز دارد.
بسیاری از بچه های بازار به واسطه سابقه فکری گروهی که قدرت را در دست گرفته بسیار از قیمت گذاری دستوری و دخالت در بازار ها واهمه دارند
اما یک نکته این میان مهم است
در بازارهای ما اکثر قیمت ها به سه شکل مشخص می گردد یا دستوری است و نرخ مقطوع دارد که عمدتا مواد غذایی دارویی و خودرو و مواردی از این دست را شامل می شود یا مرتبط با دلار است و با دلار تغییر می کند و یا علاوه بر دلار متغیر سومی به نام بازارهای جهانی نیز بر او تاثیر گذار است نوسانات بازارهای جهانی خیلی قوی و عمیق نیست اما طی این سال‌ها این نوسان دلار بوده که کالاها را تغییر می داده.
به نظر اگر در بازار ارز قرار است‌ ثبات ارزی داشته باشیم یعنی دلار در محدوده مشخص و معین نوسان کرده و ثبات داشته باشد به واسطه برجام یا هر سیاست دیگری ( منظور ما سرکوب نرخ ارز نیست ثبات و منطقی شدن ان است ) این ثبات نرخ ارز باعث می شود قیمت ها نیز تغییرات عجیبی را نداشته باشد و این فکر که دخالت های دستوری وارد گود شود را تا حدودی کمرنگ تر می کند .
و اما چرا این مطلب را نوشتیم و میخواستیم به کجا برسیم …
به نظر می رسد که دولت قصد کمک به بازار را دارد و جزو معدود دولت هایی است که از همان ابتدا با بازار سرمایه قهر نیست و غریبه نبوده ! وقتی برنامه آقای رئیسی را مرور می کردیم در آن به وضوح کمک به بازار سرمایه یکی از ۳ اولویت ها قید شده بود به جای حرف های بیخودی و سیاسی به نظر بچه های بازار باید یک دل و یک صدا اتفاقاتی که می تواند در بازار سرمایه مورد توجه بوده و به بازار کمک کند و البته قابلیت اجرایی داشته باشد جمع بندی کرده و در اختیار این تیم قرار دهند این موضوع می تواند با توجه به کند بودن تصمیم گیری ها و اوایل کار دولت کمک شایانی برای بازار سرمایه باشد .
بازهم تاکید می‌کنیم چندصدایی باعث گیج شدن آنها و معطل ماندن ما می‌شود این یک صدایی در حال حاضر برای بازار نیاز است حتی دوستانی که نقد هستند و همچنان در شیپور مخالفت می دمند هم به خاطر بازار و به خاطر کسب و کار خود همراه شوند
روبرو شدن با واقعیت و کمک به توسعه کسب و کار خودمان مهم ترین و منطقی‌ترین راه است
بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *