سور سبز سیدی !!

به واقع امروز شاید بتوان گفت بعد از هفته ها و ماه ها بازار سرمایه یک نفس راحت کشید و مثبت خوب و قوی را ثبت کرد . مثبت بازار امروز ازاین نظر مهم بود که باید برتردید ها غلبه میکرد و کرد ، باید خود را تا اخر حفظ میکرد و کرد ! باید شاخص را روی ۱۲۰۰ تثبیت میکرد و به درستی کرد ! خلاصه او امروز شجاع و مرد عمل بود قوی و محکم گام برداشت و توانست پول های بیشتری را جذب بازار کند . این که بازار چرا مثبت شده دلایل متعددی دارد ولی مهم ترین ان این است که از منفی ها خسته شده و قیمت ها هم جایی بود که ارزندگی را توجیه میکرد و از سوی دیگر با برداشته شدن ریسک های سیاسی و اقتصادی و مواردی ازاین دست شجاعت خریداران در بازار بیشتر شد و مسبر خوب فعلی را شاهدیم .

برای هفته بعد هم گزارش ها شاید بتوانند موتور بازار را بیشتر روشن کنند و یکی ا سطوح مهم مقاومت شاخص و بازار را با کمک این گزارش ها پشت سر بگذاریم ..

البته انگار پاقدم سید هم برای بازار خوب بوده … برخی باز از ورود پول های سیاسی و این دست سناریوهای خاص صحبت میکنند ولی معتقدیم ورود جریان پول به بازار بیشتر جنبه تحلیلی دارد تا سیاسی … سعی میکنیم روزهای بعد در مورد این موضوع صحبت کنیم.

در مجموع بعد از انتخابات بازار فضای بهتری را گرفته و یکی از مولفه های این بهتر شدن کاهش میزان صفوف فروش سهم ها به زیر ۱۲۰ سهم بود که به نظر میرسد طی روزهای آتی با توجه به برگزاری مجامع احتمالاً این عدد به رقم بسیار قابل توجه کمتر از ۵۰ سهم می رسد ارزش صف‌های فروش نیز کاهش پیدا کرده و این خود می تواند نکته مثبتی برای بازار باشد جریان پول هم آرام آرام بابازار آشتی می کند.امروز ثبت بالاترین ارزش معاملات خرد پایان هفته ۵ ماه اخیر را داشتیم که به نظر سنجه ای برای شجاعت بازار است . ارزش معاملات خرد مبلغ ۶۹۸۴ میلیارد تومان بود

حالا جریان پول فعال تر شده و به سراغ سهم های مختلف میرود و البته کمی گزیده تر وسواسی تر سهم میخرد ! بازار این روزها علاوه بر مسائل بنیادی به یک نکته نیز بسیار زیاد توجه دارد و آن اصلاحی است که صورت گرفته . به نظر در بازار هر سهمی بیش از ۶۰ درصد اصلاح کرده باشد می توان گفت جز گزینه‌های منطقی برای نوسان سهامداران به شمار می‌رود

البته از تحولات بنیادی هم نمی توان گذشت بازار در میان مدت سراغ سهم‌های خواهد رفت که ارزندگی لازم را داشته باشند و به نوعی سرشان به تنشان بیارزد . این ارزندگی را می‌توان از کدال و گزارشات مالی گرفت که با تکمیل شدن آن در هفته آتی تقریباً می توان نتیجه گیری کرد چه شرکت‌ها و صنایعی قابلیت های قوی تری را در بازار دارند و یک توصیه بسیار مهم بی شک جریان پول و نوسان گیری و سفته بازی مهم است است و تکنیکال هم همینطور !

شایعات و شنیده ها نیز در مورد یک سهم مهم است اما همه این ها در یک کفه ترازو قرار دهید و در کفه دیگر ببینید در حال حاضر آن شرکت ارزش جریان بنیادی و سوری اوری مطمئن را دارد اگر این دو قدرتشان تا حدودی مساوی و برابر بود و به نوعی تحولات بنیادی می توانست تا حدودی قیمت سهم را توجیه نماید سراغ سهم بروید .چند روز دیگر دوباره گرفتار برخی سهامدارنی که در قیمت های عجیب گرفتار صف فروش شده اند و بالا تا پایین بازار را مقصر میدانند نباشیم …

اما دیروز یک خبر را داشتیم که به نظر تا دیر نشده باید در مورد ان صحبت کرد … و آن هم بحث پیش بینی سود شرکت ها بود پیش بینی سود شرکت ها بیشتر کمک خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری از سمت ناشر به بازار روانه شود و این موضوع ریسک سرمایه گذاری و به زبان ساده تر حبابی شدن قیمت سهم را کمتر میکند.

افزایش اطلاعات سهامداران از ناشر موجب می شود که اتفاقاتی که تا چند وقت پیش رخ داد رخ ندهند اما پیش بینی سود به این شکل را موضوع کامل نمی بینیم و بی تعارف احساس می‌کنیم حتی اگر درست اجرا نشود و ریزه‌کاری‌های آن در نظر گرفته نشود موجب لطمه زدن به بازار می گردد که شما سابقه این موضوع را در اعلام سود پیش بینی ملی مس شاهد بودیم که چه اتفاقاتی رخ داد … تازه ان مقطع ۹ ماهه بود و همه چیز روشن !!

ببینید در پیش‌بینی سود دو وجه باید مورد توجه قرار گیرد وجه اول ناشر است که شرکت باید با سناریو بندی درست، مولفه های دقیق و البته در نظر گرفتن همه حالات به پیش بینی سود بپردازد و ما این بخش را در بازار در حال پر رنگ کردن و اجرا کردن هستیم اما به نظر آنچه به عنوان وجه دوم و تکمیل کننده آن در این بخش مطرح هست این بوده که این اطلاعات نباید یک سویه و یک طرفه به سهامدار داده شود و از دید ما می توان برای آن دو مرحله بررسی و پایش در نظر گرفت که اتفاقا استفاده از خود ابزارهای بازار است و استفاده از ظرفیت هایی است که می تواند به بازار کمک کند .

این موضوع را پیش از این یک بار دیگر مطرح کرده ایم اما احساس میکنیم خیلی مورد توجه قرار نگرفت . برای اثرگذار بودن پیش بینی سود و به نوعی تحلیلی تر کردن فضای بازار چه بنیادی چه تکنیکال باید مشاور سرمایه گذاری های فعلی و مشاور سرمایه گذاری نوع دوم را وارد گود کرده و بیشتر فعال کنیم ابتدا سراغ نقش هر یک از این دو در این پیش بینی سود خواهیم رفت .

شرکت های مشاور سرمایه گذاری با مجوز سازمان بورس تشکیل و ایجاد می شود و البته به واسطه عدم بازار هدف درامدی و فعالیت اکثراً با چالش زیادی مواجه هستند و از همین رو آنها کار اصلی خود که تحلیل و ارائه تحلیل و مشاوره به بازار باشد را فراموش کرده و سراغ موارد دیگری برای کسب درآمد زایی می روند. یکی از بزرگترین ایراد های بازار این بود که این شرکت ها در تولید محتوا تحلیلی کمترین نقش را داشتند .

به نظر فعال کردن این شرکتها در این پروسه پیش بینی سود یکی از مهمترین اقداماتی است که سازمان بورس در شرایط فعلی می‌تواند انجام دهد و ماندگار خواهد شد.

هیچ کس نمی خواهد قانون را تغییر دهد پیشنهاد این است که به حداقل ۲۰۰ شرکت بازار که شرایط خاص تر و بهتری دارند توسط سازمان ابلاغ شود که هیئت مدیره آنها درست به مانند انتخاب حسابرس یک شرکت مشاور سرمایه گذاری را عنوان مشاور خود انتخاب نماید وظیفه شرکت مشاور سرمایه گذاری این است که علاوه بر پیش بینی های خود شرکت تحلیلی از پیش بینی سود و همچنین تحلیل گزارش های ماهانه و گزارش های میان دوره ای را انجام دهد.

شک نکنید یک بازی برنده برنده برای بازار خواهد بود و حجم وسیعی از اطلاعات تحلیلی به طور رایگان در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد که البته هزینه آن را شرکت ها به مشاوران سرمایه‌گذاری پرداخت خواهند کرد و این اتفاق به منزله این موضوع خواهد بود که شرکت ها به سهامداران خود ریسک ها و مزیت ها را به طور متوالی هشدار داده و به نوعی سهامداران بمباران اطلاعاتی می‌شوند و قطعا اگر کسی در این شرایط وارد بازی به غیر از جریان واقعی سودآوری سهم شد قطعاً با مسئولیت خود این کار را کرده و دیگر کسی نمی تواند فریاد بزند خانه فروختم دولت این بلا را سر من آورد و مواردی از این دست …

شک نکنید هزینه اندک این موضوع از هزینه های بعدی که موج جریان پول به وجود خواهد اورد بهتر است .

اما نقش مشاور سرمایه گذاری نوع دوم چیست به نظر می رسد این نوع مشاور با توجه به کوچک بودن و چابک تر بودن میتواند اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مشاور سرمایه‌گذاری را به شکل گزینشی در فضای رسانه و عمومی منتشر کرده و پیشنهاد مشخص خرید و فروش می دهد و البته خود او نیز میتواند حتی تحلیل کند .

این اتفاق می‌تواند نکته مهمی برای سهامداران باشد و یکبار دیگر بیان میکنیم هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار سهامداران قرار گیرد که ما از آن به عنوان تئوری بمباران اطلاعاتی بازار یاد می‌کنیم کارایی بازار بیشتر و احتمال بروز نوسانات عجیب کمتر و ریسک بازار نیز کمتر خواهد شد دانش علمی بازار را بیشتر کرده و افزایش قدرت تحلیل در بازار را به همراه خواهد داشت جزئیات این طرح به طور کامل در اختیار سازمان قرار دارد و انگیزه قوی برای اجرا میخواهد که به نظر باید همزمان با بحث پیش بینی سود باشد .

و یک نکته دیگر را بیان کنیم چه بخواهید چه نخواهیم بستر فعلی تحلیل و اطلاع رسانی بازار بر تلگرام و سایر اپلیکیشن ها استوار شده و دیگر روزنامه و رسانه‌های دیگر آن قدرت نفوذ را از دست دادند این نوع فعالیت می تواند گام بزرگی در راستای استفاده از این فضای مجازی برای کارایی بیشتر بازار باشد. شما باید افراد و سهامداران را به جای سیگنال بازی به تحلیل بازی سوق دهید …

میدانیم زیاد حرف زدیم به خصوص در این بازار مثبت اما لازم بود که قبل ا اجرای یکی از مهمترین اتفاقات بازار که پیش بینی سود باشد این موارد را بیان کنیم پیش بینی سود در کمتر از سه هفته دیگر به بازار می رسد و به نظر بهتر است این موارد قبل از اجرای آن روشن و مشخص شده باشد .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *