*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن تبدیل روند نزولی به خنثی
۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۶۴۰-۲۰٫۸۲۸ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۳۰۰ تومان.
۳٫ در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۳۵۴میلیون ريال، استایرن منومر پارس ۲۱۸میلیون ريال، اسید استیک ۲۱۵میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۱۹۶ میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ۱۴۳میلیون ريال، سبد میلگرد پپرونی ۱۵۴میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ قله ۳۵۳۴ هزار ريال، سیمان تیپ ۲ فله ۳۴۵۰ هزار ريال، کریستال ملامین خراسان ۳۶۱ میلیون ريال، لوب کات سنگین ۹۰٫۵ میلیون ريال.
۴٫ روز چهارشنبه ۱۸۷ نماد (۱۹۵ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲٫۶ همت (قبلی ۲٫۹) بود. ۳۱۰ نماد (قبلی ۳۰۹) معادل ۴۹ درصد بازار منفی بود.
۵٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۶٫۹ همت بود. ۳۵۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۲۸۳ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز چهارشنبه به ترتیب ۱۶۶ میلیون ريال در مقابل ۱۷۳ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۵۰ به ۱۹۲ )
۷٫ حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه فلزات اساسی، چند رشته ای و پالاشی خریدند. حقوقی ها از بانک و خودرو حمایت کردند. فولاد، فملی، وصندوق، شستا، کاوه، تاپیکو، شتران مورد اقبال حقیقی ها بود. حقوقی ها وتجارت، وملل، خساپا، وپاسار خریدند.
۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه فولای، کپشیر، فلوله، خمحور، شصدف، دسانکو، فسپا، امید، ثپردیس … گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱٫ رئیس سازمان بورس می گوید “موضوع هفت موردی که در جلسه سران قوا تصویب شد، اکنون نیز در حال طی کردن مراحل اداری خود است. به طور مرتب در حال پیگیری بحث واریز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار هستیم تا بین صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی هماهنگی لازم ایجاد شود.”
۲٫ محصول یک تایرساز دیگر هم در بورس کالا پذیرش شد. پارتا مجوز عرضه محصول در بورس کالا را گرفت و عملا قیمت گذاری تایر کنار رفت و این محصول آزاد شد.
۳٫ رهبری دوز اول واکسن کوو ایران برکت را تزریق کرد.
۴٫ میانگین نرخ فروش محصولات ذوب آهن در بورس کالا طی خرداد ۱۴درصد بالاتر از اردیبهشت بوده است.
۵٫ خدیزل تعدیل مازاد ذخیره گارانتی باتوجه به تعهدات شرکت نسبت به باقیمانده گارانتی محصولات فروخته شده شفاف سازی کرد و مازاد آن را ۵۰۳میلیارد ريال گزارش کرد.
۶٫ خدیزل افزایش سرمایه ای از مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۸٫۶۶۱٫۵۹۹ میلیون ریال (مبلغ ۳٫۱۸۰٫۸۷۴ میلیون ریال از محل سود انباشته و مبلغ ۴٫۴۸۰٫۷۲۵ میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) انجام می دهد.
۷٫ شرکت آينده سازان بهشت پارس ۱۴ تیر ماه زمين ۹۴۵۶۰ متري خود را به مزایده می گذارد که شرایط آن در کدال افشا شده است.
۸٫ حرهشا با برند بادی کر از شرکت آرمان بهداشت ایرانیان تفاهم نامه حمل و توزیع محصولات بهداشتی با حاشیه سود خالص ۱۰درصد امضا کرده است.
۹٫ واحیا ۵٫۱۶درصد ذغالسنگ نگین طبس را به ارزش حدود ۵۰ میلیارد تومان خریداری کرده است.
۱۰٫ وسینا فروش ۱۰درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبين را آگهی کرد. تاریخ برگزاری مزایده ۱۴ تیرماه خواهد بود.
۱۱٫ گدنا عرضه غذای سرد ،گرم،دسر و نوشیدنیهای طبیعی و مخصوص در فروشگاههای شهروند را از اول تیر سال ۱۴۰۰به مدت ۲ سال اغاز نموده است طبق شفاف سازی صورت گرفته درآمد ۱۰۹میلیارد ريال و بهای تمام شده ۷۲میلیارد ريال تخمین زده شده است.
۱۲٫ قیمت گاز هنری هاب به ۱۲٫۱سنت در هر مترمکعب رسیده است. امیرصباغ در این خصوص می گوید “تداوم رشد تقاضای جهانی گاز طبیعی و افزایش صادرات LNG آمریکا همزمان با رشد تقاضا از سوی نیروگاهها و صنایع باعث کاهش موجودی مخازن گاز این کشور شده و عامل رشد قیمت گاز است.”
۱۳٫ پلنر در مطلبی می گوید “با نزدیکتر شدن به صدمین نشست حزب مرکزی در پکن طی ۲۹ ژوئن تا ۱ جولای، نرخ بهره برداری از کوره بلند های چین در حال کاهش است و با افت ۰/۹ درصد نسبت به هفته قبل به ۸۴/۹ رسیده است. از سوی دیگر، افت قیمت محصولات فولادی در چین موجب کاهش تولید فولادسازان برای جلوگیری از افزایش هزینه های سربار شده است و بسیاری از فولادسازان برنامه خود برای اورهال را اعلام کرده اند.”
۱۴٫ روسیه بر روی صادرات محصولات فولادی خود عوارض وضع کرده و این مساله باعث تقویت قیمت ها در سایر بازارها شده است. گفته می شود میزان این تعرفه ۱۵ درصد و از ابتدای آگوست اجرایی می شود.
۱۵٫ تجارت نفت می گوید “دولت چین تصمیم به وضع مالیات بر صادرات اوره دارد . این موضوع می تواند منجر به کاهش صادرات چینی ها در بازار و افزایش قیمت ها گردد. برخی تولیدکنندگان پیش بینی میکنند این عدد ۳۰ درصد باشد و از ماه جولای اجرا گردد.
۱۶٫ تجارت نفت معتقد است که “کرک اسپرد پالایشگاهای ایرانی به ۵٫۴۷ دلار رسیده است.”
۱۷٫ اخزا با سررسید یک ساله معادل بانکی ۱۹٫۶۹درصد بازدهی دارد که نسبت به یک هفته قبل که ۲۰٫۰۴ بوده کاهش نشان می دهد.
۱۸٫ پلتس در ۲۴ June قیمت زغال سنگ تحویل چین را ۳۰۸ دلار در هر تن ارزیابی کرد که بالاترین سطح از آگوست ۲۰۱۱ است.
۱۹٫ کیوان جعفری می گوید “معاملات آتی سنگ آهن با افزایش اندک سود جلسه صبح را به پایان رساند، زیرا فعالان بازار نگران اعلام عوارض صادراتی روسیه بر محصولات چرخه زنجیره فولاد، بودند.”
۲۰٫ در سال ۱۴۱۰ شمسی، تولید شرکت ملی مس به بیش از ۵۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود سهم شرکت مس از تولید جهانی به ۲،۱ درصد افزایش پیدا کند.
۲۱٫ طی روز جاری واکسن اسپوتنیک اکتوور در محل کارخانه اکتوور ۱ رونمایی می‌شود و ایران به تولید کننده واکسن روسی تبدیل می گردد.
*اقتصادی
۱٫ نتایج فاز دوم واکسن برکت نشان می دهد که این واکسن ۹۳.۵درصد قدرت خنثی‌کردن ویروس کرونا را دارد.
۲٫ مقایسه آمار تجارت خارجی کشورمان در سه ماهه بهار سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال قبل حاکی از افزایش ۲۵ درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش کالاهای تجاری مبادله شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خارجی است. مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است، که از نظر وزنی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و از حیث ارزش حدود ۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد. بهار ۱۴۰۰ تراز تجاری مثبت ۴۷۶ میلیون دلاری ثبت شده است.
۳٫ رئیس فدرال رزرو بوستون روزنگرن می گوید زمان بندی افزایش نرخ های بهره از سوی عملکرد اقتصاد تعیین می شود. کاملا امکان پذیر است که شرایط جهت افزایش نرخ های بهره تا انتهای سال آینده حاصل شود.
۴٫ رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس می گوید اقتصاد ایالات متحده در شروع یک ریکاوری بسیار قدرتمند قرار دارد. ما همچنان در یک گودال عمیق قرار داریم و ۷.۵ میلیون شغل همچنان از دست رفته می باشد.
۵٫ شاخص سنتیمنت مصرف کننده دانشگاه میشیگان در ارزیابی نهایی ماه ژوئن که انتظارت برای آن عدد ۸۶.۵ بود به عدد ۸۵.۵🔻 رسید. انتظارت تورمی یک ساله در نسخه نهایی با اصلاح صعودی و ثبت عدد ۴.۲٪ همراه بود. عدد قبلی ۴٪ بوده است.
۶٫ شاخص تورمیCore PCE ایالات متحده در ارزیابی ماه می که انتظارات برای شاخص عدد ۰.۶٪ بود به عدد ۰.۵٪🔻 رسید. شاخص مصارف شخصی که پیش بینی برای آن عدد ۰.۴٪ بود به عدد ۰٪🔻 رسید.
۷٫ رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس می گوید “در افق پیش بینی من تورم را به طور معناداری بالای ۲٪ متصور هستم. تورم ممکن است به دلیل ریسک محسوس بزرگتر از انتظارات باشد.”
*سیاسی
۱٫ نماینده آمریکا در امور ایران می گوید “دولت این کشور آماده رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ترامپ برای بازگشت به برجام نیست.”
۲٫ آژانس در بیانیه ای می گوید “ایران هنوز به نامه این سازمان در خصوص تمدید توافقنامه نظارتی این سازمان و اینکه آیا قصد دارد تا توافقنامه کنونی را حفظ کند یا خیر، پاسخ نداده است.”
۳٫ وزیر خارجه فرانسه بعد از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت “وارد قسمت سخت مذاکرات شده‌ایم و منتظر تصمیم نهایی ایران در زمینه بازگشت به برجام هستیم.”
۴٫ امیر قطر شامگاه پنجشنبه تلفنی با رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران گفت‌وگو و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
موفق باشید / ۵ تیر
ولید هلالات

بازار بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *