چُرت بین راهی …

بازار سرمایه امروز به این استراحت نیاز داشت و تازه داریم برمیگردیم به تنظیمات کارخانه و بازاری که قبلتر داشتیم . بازاری با قیافه چند روز مثبت و استراحت ،کدال بازی و تحلیل و … نه ان مثبت های وحشتناک درست بود نه این منفی های عجیب و حالا بازار به روالی رسیده که می شود به او تکیه کرد و در منفی ها هم حرف هایی برای گفتن دارد به نظر لازم است تا بازار سرمایه کمی در این نقاط دست به دست شده درجا بزند و با خبرهای قوی تر و بهتر حرکت نماید شاید این اتفاقات یکی دو روزی هم طول بکشد به نظر نباید عجله داشت .

ولی به طور کلی معتقدیم با جمیع جهات و اتفاقات و فراز و فرود ها امروز بازار در تقابل بین خوشبینی و بدبینی و البته گزاره های تکنیکالی مسیر نسبتاً خوبی را طی می کرد و باعث شد تا امیدواری‌ها به بازار بیشتر شود. همین که خبری از رنج های عجیب منفی نبود و پول در جریان بود خبرخوبی برای بازار به شمار می رود.

چارتیست ها معتقدند راه تازه آغاز شده و خط روند نزولی شکسته شده است به قولی ابتدای روند این اتفاقات و برگشت به عقب ها و دوباره حرکت کردن ها طبیعی است …

اما !!

یک امای بزرگ وجود دارد و آن هم این است که فکر رویای تکرار سال ۹۹ را از سر خود بیرون کنید معتقدیم اگر ارز هم جهش داشته باشیم اتفاقات سال ۹۹ تکرار نخواهد شد دلیل این هم ابزارهایی است که به وجود آمده نظیر بازارگردان ها و یا خرید های صندوق توسعه و تثبیت و البته درس هایی که از آن رویداد گرفته شده که حقیقی و حقوقی این بار هوشیار تر عمل می کنند.

پس این را در ذهن خود داشته باشید که قرار نیست سریال سال ۹۹ را همچون مختار صدا و سیما دوباره تکرار شده و با همان شرایط ببینیم . این بار خریداران گزیده و وسواسی عمل میکند و هر جا بازار فارغ از بحث بنیاد سود شرکت‌ها بخواهد رفتاری هیجانی را در پیش بگیرد این رفتار بسیار سریع با واکنش مواجه خواهد شد از همین رو معتقدیم اتفاقات سال ۹۹ دیگر در بازار تکرار نمی شود و به مثبت های منطقی در بازار باید دل خوش بود و بسنده کرد که البته درستش هم همین است .

یک نکته‌ای که مدت‌ها پیش به آن اشاره کرده و دوباره هم به آن می پردازیم بحث های بنیادی بازار است که به عنوان یک دماسنج واقعی و اتفاقاً پرکاربرد می تواند مورد توجه قرار گیرد.

برخی موارد را قبل تر گفتیم و بازهم میگوییم با اعلام گزارش های سه ماهه و همچنین افت قیمتهای پس از مجمع ،شرایط بهتری را هم خواهیم داشت و این عوامل بنیادی را کنار حرف های چارتیست ها میگذاریم که معتقدند خط روند نزولی بازار شکسته شده و شاهد بهبود نموداری بازار خواهیم بود و تثبیت و پر حجم شدن فعلی نیز بخشی از جریان همین نمودار است.

به نظرم وقتی این دو عامل بنیادی و تکنیکال را کنار هم میگذاریم و به جریان حجم معاملات ، خروج پول از صندوق ها فیکس و درامد ثابت نگاه می کنیم متوجه خواهیم شد جریان پول هم علاقه مند است تا کم کم سراغ بازار برود و از ارزندگی آن نسبت به سایر دارایی ها آگاه است از از ارزندگی صحبت کردیم پای گزارش‌ها وسط می آید انصافاً تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنیم تقریباً ۶۰ و ۷۰ درصد گزارش های ماهانه رسیده و می توان گفت انصافا و حقا در در بهترین شرایط از نظر گزارش قرار داریم و این گزارش های ماهانه نوید گزارش‌های خوب سه ماه را خواهد داشت که شوک بعدی مثبت به بازار است .

با اتمام گزارش های ماهانه و شرایط بازار و پولبک احتمالی آن میتوان دور دوم مسیر صعودی بازار را با توجه به این تحولات بنیادی پیش بینی نمود البته نرخ دلار نیز در کنار بازار های جهانی موثرند
و حالا کمی دنیای سیاست و اقتصاد …
به قول شاعر موج ها خوابیده اند آرام و رام …

این روزها موج های سیاست کمتر فرصت خودنمایی می بینند و همه چیز ارام به نظر میرسد و این البته اتفاق خوبی است که همه چیز بدون حاشیه و با کمترین جنجال پیش برود اما دیروز یک اظهار نظر از آقای پور ابراهیمی بیان شد چیزی که بارها و بارها ما در همین گزارش های بازار اشاره کرده بودیم حالا این موضوع از زبان یک آدم مطلع که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است و از زیر و بم این بودجه نیز مطلع بوده بیان می شود دیروز پورابراهیمی گفت پیش‌بینی می‌شود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست.

به نظر این صحبت پورابراهیمی دو پیام بسیار مهم دارد پیام اول این است که آن رویاها و اتفاقاتی که برخی از سقوط نرخ ارز به ۱۵ و ۱۷ داشتند با این اتفاقات و اظهار نظرها تقریباً نمی گویم غیر ممکن اما بسیار سخت و دشوار خواهد بود و حتی باید اذعان داشت که این اظهار نظر خود گویای افزایش احتمالی نرخ ارز در بازار است که این روزها شاهدش هستیم البته افزایش نرخ ارز این روزها بیشتر به دلیل دست به کار شدن فعالان اقتصادی و تجاری است که تردید را کنار گذاشته و در حال انجام فعالیت های خود هستند

اما پیام دوم…

ما بیشتر با پیام دومش کار داریم که به نظر دولت در مسیر ویژه قرار می‌گیرد این کسری بودجه یعنی چه ؟! باید از چه مسیرهایی جبران شود؟ به نظر میرسد دو مسیر پیش روی دولت است که ۱- دولت می‌تواند با دست انداختن در جیب شرکت ها و صنایع شروع به جبران این کسری نماید و یا مسیر دیگری را انتخاب کند با بهبود بازار و عرضه شرکت‌ها در بازار و افزایش تعداد عرضه های اولیه گرفته تا ایجاد صندوق‌های متفاوت ، با بخشی از این منابع به جنگ کسری بودجه برود .

نمی دانیم انتخاب دولت چه باشد اما هرکدام هزینه و فایده هایی برای کشور دارد اما احساس می‌کنیم اگر دنبال کار منطقی و عقلانی باشند بهترین راه مسیر بازار سرمایه است مشکل دولت قبلی با بازار سرمایه این بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین پول را از بازار میخواست و البته هیچ تلاشی برای کمک به بازار نکرد اما می‌توان این دیدگاه را تغییر داده و در یک مسیر برنده برنده پیشرفت .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *