*آمارها کلیدی بازار 

۱- شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل
۲- حقیقی ها در بازار روز شنبه از گروه شیمیایی خرید کردند. حقوقی ها از بانک و فلزات و خودرو حمایت کردند. نوری، کدما، آریان، ونیکی، شفن، ولکار، بوعلی، شخارک، کرماشا توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها وتجارت، فولاد، شستا، وپاسار، خودرو، تاپیکو خریدند.
۳-در بورس کالا، الکیل بنزن خطی ۳۹۰ میلیون ريال، اوره ۷۰-۷۸ میلیون ريال، PVCآبادان ۲۹۶ – ۳۲۰ میلیون ريال، سبد میلگرد کلاف ۱۵۲ میلیون ريال، سیمان پوزولانی ویژه ۳۹۸۴ هزار ريال، سیمان پوزولانی ویژه ۵۴۳۶ هزار ريال، سیمان سفید ۹۱۵۰ – ۱۱٫۰۳۱ هزار ريال، لوب کات سبک ۹۱٫میلیون ريال، ورق گالوانیزه ۲۶۰-۲۶۵ میلیون ريال.
۴-روز شنبه ۲۱۱ نماد (۱۴۹ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲٫۶ همت (قبلی ۲٫۳) بود. ۴۴۲ نماد (قبلی ۳۵۵) معادل ۷۱ درصد بازار منفی بود.
۵- ارزش معاملات روز شنبه ۶٫۵ همت بود. ۳۶۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۳۴ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶-سرانه خرید و فروش حقیقی روز شنبه به ترتیب ۱۴۸ میلیون ريال در مقابل ۱۷۰ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۵۴ به ۱۶۱ )
۷-دلار حواله سنا ( ۲۱٫۷۸۵ – ۲۱٫۹۸۲ ) تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۴۵۰ تومان.
۸-در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه وخاور، وسین، کرازی، وحافظ، فلوله، آپ، وتعاون، بپاس، دفارا، سیستم، خعمرا، وآذر، فمراد، فسرب، زفکا، شفارس، کوثر… گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱-غذام در یک شفاف سازی اعلام کرد که ۱۴ دستگاه ماشین آلات جهت بهبود فرآیند تولید وارد کرده که در مرحله ترخیص است. تاثیرات این ماشین آلات در شفاف سازی شرکت آمده است.
۲-بیمه اتکایی امین در یک شفاف سازی در خصوص دو پلاک ثبتی واقع در جهان کودک اعلام نموده که توانسته آن را با حکم دادگاه از بیمه ایران بگیرد.
۳-رنیک در مناقصه اجرای خط انتقال طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت برنده شده است. مبلغ قرارداد ۸۳۵ میلیارد تومان و مدت زمان اجرا ۴۸ ماه برآورد شده است.
۴-در مجمع کلوند گفته شد که “شرکت برنامه صادرات ۳۰ درصدی محصولاتش را در دستور کار قرار داده و تیم فروش الزام دارند ۳۰ درصد محصولات را صادر کنند. شرکت در کشورهای روسیه، سوریه، پاکستان و عراق فروش خود را تقویت کرده و در کنار آن ورود به بازارهای اروپایی نیز در دستور کار قرار گرفته است. شرکت در سال‌های گذشته به آلمان و انگلیس صادرات داشته است. در زمینه خرید مواد اولیه، نرخ‌ها افزایش داشته، خاک افزایش نرخ ۶۵ درصدی، لعاب افزایش ۳۰ درصدی داشته‌اند. از طرفی از آنجا که محصول کلوند جایگاه خوبی در بازار دارد، نرخ فروش شرکت از برج ۱۲ تا کنون افزایش ۴۰ درصدی داشته است. شرکت برنامه افزایش سرمایه دارد.”
۵- در مجمع کچاد گفته شد ” حاشیه سود شرکت در این مدت از ۴۷ درصد به ۶۶ درصد افزایش پیدا کرد که این رشد به دلیل عواملی از جمله گران شدن قیمت محصولات و افزایش تولید ثبت شده است.”
۶- فولاد متیل از زیرمجموعه های مبارکه ۴۳۵ میلیارد تومان سود در ۱۲ماهه ساخته است.
۷-گروه سرمايه گذاري کارکنان سايپا، زیر مجموعه وساپا در ۱۲ماهه ۳۳۶ میلیارد تومان سود ساخته است. گفته می شود وساپا در سال آتی قصد عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا را دارد.
۸-صرافی بانک تجارت به ۳۳۵ میلیارد تومان سود رسیده است.
۹-رئیس سازمان بورس می گوید ” دامنه نوسان بتدریج گسترده و سپس حذف خواهد شد. سعی می کنیم مسیری را تعریف کنیم که ماهانه نیم درصد دامنه نوسان افزایش یابد.”
۱۰- در مجمع کگل در خصوص وجود اختلاف قیمت محصولات این شرکت گفته شد ” کیفیت کنسانتره شرکت چادرملو بالاتر است. گندله فروش رفته به شرکت های درون گروهی است. براساس بخشنامه صمت به نرخ علی الحساب فروخته شده و در صورت ابلاغ دستورالعمل جدید تعدیل خواهد شد. در سال ۱۴۰۰ هنوز قراردادها نهایی نشده است.” همچنین گفته شد ” در ۴۰ روز آینده دو شرکت جهان فولاد و گهر ترابر وارد بورس می شوند. افزایش سرمایه از محل سود و مطالبات خواهد بود.”
۱۱- در مجمع پتروشیمی جم گفته شد ” اگر بحث‌ تحریم حل شود وضعیت شرکت بهتر خواهد شد و در بازارهای اروپا نیز حضور خوبی خواهیم داشت.”
۱۲- صنعت و معدن می گوید ” قیمت روغن پایه صادراتی از مبدا ایران در ماه گذشته به ۱،۱۱۰ دلار رسید که در دو سال گذشته بی سابقه بوده و در این هفته نسبت به هفته گذشته ۱۰ دلار کاهش قیمت داشت و ۱،۰۳۰ دلار معامله شده است. دلیل این کاهش نگرانی بازار نسبت به عرضه تولیدکنندگان ایرانی در منطقه است.”
۱۳- گفته می شود “محموله های صادراتی شپدیس بنا به قیمت های منتشره آیسیس با افزایش ۶۰ دلاری در قیمت ۳۷۰ دلار در هفته گذشته به فروش رسیده است.”
۱۴- تجارت نفت می گوید ” قیمت پیشنهادی برای محموله ۳۰٫۰۰۰ تنی ایرانی 🇮🇷 ۴۶۰ تا ۴۸۰ دلار CFR عنوان شد. هزینه حمل حدودا ۷۰ تا ۷۵ دلار ما برای هر تن تخمین زده می شود.محموله قبلی ایرانی ها ۴۳۰ دلار CFR فروخته شده بود.”
۱۵-کارگروه تنظیم بازار با بازنگری و اصلاح قیمت فروش گندم شرکت بازرگانی دولتی به بخش صنف و صنعت موافقت کرد.
۱۶- طرح‌های ذخیره و صادرات اسید سولفوریک در بندرعباس و افتتاح طرح آهک پخته و هیدراته در اهر، شرکت ملی مس ایران به بهره برداری رسید. در پایان امسال سه طرح کنسانتره افتتاح خواهد شد که بیش از ۳۰ درصد به ذخایر و تولیدات کنسانتره فلز مس اضافه خواهد کرد. بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شرکت مس در حال اجراست.
۱۷- مدیرعامل شستا می گوید ” بیش از ۳۰ میلیون تن سیمان هلدینگ های شستا در راه بورس کالاست و سایر کالاها از جمله تایر نیز به زودی با ورود گسترده به بورس کالا از مشکلات قدیمی بازار از جمله فاصله قیمت بازار آزاد و شرکت ها رهایی پیدا می کند.”
۱۸- بیلت ۶۲۰دلار، اسلب ۸۵۵دلار، ورق گرم ۹۶۰دلار، سنگ آهن ۲۱۷ دلار معامله شد.
۱۹- پلنر می گوید “-صادرات ميلگرد ايران عمدتا به دليل كاهش تقاضا در مقصد اصلي ميلگرد ايران، عراق، افت داشته است. اين هفته پيشنهادات در بازه ي ٦٣٠-٦٥٠ دلار/ تن EXW قرار گرفتند.”
*اقتصادی
۱- امیر صباغ نوشت “هزینه های حمل دریایی همچنان صعودی است. قیمتها طی هفته گذشته، به روند افزایشی چندماهه خود ادامه داد و شاخص ترکیبی برای کانتینر ۴۰ فوتی از مرز ۸۴۰۰$ عبور کرده که ۶ برابر میانگین ۵ ساله است”
۲- قیمتهای جهانی گندم روندی افزایشی دارد و یکی از دلایل آن، اشتهای بالای چین در واردات این ماده غذایی است.
۳-بانک جهانی در تازه‌ ترین گزارش خود در مورد اقتصاد چین، پیش‌ بینی از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی را به ۸٫۵ درصد افزایش داد.
۴- بانک جهانی پیشبینی کرد، نیروی محرکه رشد اقتصادی از تولیدات صنعتی به صنعت خدمات تغییر یابد.
۵- از امروز در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند.
۶- روز شنبه ۱۰۷ میلیون دلار عرضه دلار نیما و ۸۲ میلیون دلار معامله صورت گرفت که میانگین نرخ ۲۲۲٫۶۷۶ ريال بوده است.
۷- پورابراهیمی می گوید ” طرح اصلاحات در بخش‌های ساختاری و نظارتی بانک مرکزی، رابطه بانک مرکزی با دولت و استقلال بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار دارد.”
۸- کاخ سفید با ابراز نگرانی از تأثیر افزایش قیمت‌های نفت بر مصرف‌ کنندگان آمریکایی اعلام کرد که معتقد است تولید کنندگان توان تولید کافی دارند.
۹- امارات متحده عربی از اوپک پلاس خواسته است تا بحث های مربوط به تمدید بسته تولید نفت را پس از آوریل ۲۰۲۲ ،به تأخیر اندازد.
۱۰- مجموع دکل‌های حفاری آمریکا در این هفته نسبت به هفته پیش از آن پنج دستگاه افزایش یافت و به ۴۷۵ دستگاه رسید، این تعداد بالاترین رقم از ماه آوریل ۲۰۲۰ است.
۱۱- طبق گزارش بانک جهانی، اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹، ۲۲.۵ تریلیون دلار تولید داشته است. این عدد بر اساس برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) تنظیم شده است که با در نظر گرفتن تاثیر نرخ ارز، آن را به بهترین روش مقایسه تولید ناخالص داخلی کشورها تبدیل می‌کند.
۱۲- سود معادل بانکی اخزا با سررسید یک ساله ۱۹٫۸درصد است.
*سیاسی
۱- گفته می شود که علی کنی به عنوان وزیر خارجه دولت جدید به وزارت خارجه معرفی شده تا در جریان امور مذاکرات قرار گیرد.
۲- المیادین از مورد هدف قرار گرفتن یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در سواحل امارات خبر داد.
۳- معاون مدیرکل آژانس، هفته جاری به ایران می آید اما طبق آنچه خبرگزاری ها گفته اند ما هیچ برنامه گفت‌وگویی برای وی در تهران پیش‌بینی نشده است.
۴- شنیده شده دو نماینده از تیم ابراهیم رئیسی به کمیته تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴ اضافه شده‌اند و تعداد اعضای کمیته به هفت نفر رسیده است.
۵- وزیرخارجه عربستان می گوید ” کشورش از گفت وگو با تهران استقبال می کند به شرطی که تهران ثابت کند امنیت و ثبات در منطقه را تضمین کند.”
۶- علی قلهکی فعال رسانه ای اصولگر می گوید “آمریکایی ها تحریم ها را به ۳ نوع تقسیم کرده اند قرمز زرد و سبز و گفته اند تحریم های قرمز را بر نمیدارند تحریم های کاستا را بر نمیدارند و فقط آیسا را به شکل تعلیق ۱۲۰ روزه برمیدارند. آمریکایی ها گفته اند اگر با این دولت (روحانی) به توافق نرسیم با دولت بعدی وارد مذاکره نمی شویم.”
موفق باشید / ۱۳ تیر
ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *