*آمارها کلیدی بازار

۱- حقیقی ها در بازار روز یکشنبه فلزات اساسی ، شیمیایی، سیمان و غذایی خریدند. حقوقی ها چندرشته ای، خودرو خریدند. فملی، ذوب، فولاژ، وپاسار، فولاد، شپدیس، شبریز، شفن، حق تقدم غویتا مورد توجه حقیقی ها بود. حقوقی ها شستا، خودرو، وغدیر، اپال، کاوه، وتجارت، برکت، فارس خریدند.
۲- در خصوص بخشی از فرآیند افزایش وپخش – تصمیمات مجمع ۳۲۲درصد، بورس – حسابرس ۲۵۰درصد انباشته، آپ – دعوت ۱۱۰درصد انباشته، خکار – حسابرس ۲۷۰درصد تجدید، فرابورس تصمیم مجمع ۱۵۰درصد انباشته، فولای – دعوت ۱۰۰درصد انباشته، سپیدار – ۲۵۰درصد تصمیمات مجمع، بنو – جلسه هیات مدیره ۱۰۰درصد انباشته، ودی – تصمیمات ۱۳۸درصد تجدید، وخارزم معلت حق تقدم تا ۵ مرداد، کمینا – دعوت ۲۵۶درصد به آورده.
۳-در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۳-۸۹ میلیون ريال، سولفات سدیم شاملا ۲۵میلیون ريال، هر تن ۴۳۴۶ – ۶۲۴۵ هزار ريال. شمش فایرا ۵۶۸ میلیون ريال، شمش روی ۶۱۷ میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن ۲۳٫۲ – ۲۶٫۵ میلیون ريال، گندله سنگ آهن ۳۶٫۵ میلیون ريال، لوب کات ۹۷-۹۹ میلیون ريال، کاتد مس ۲۰۸۰ میلیون ريال.
۴-روز یکشنبه ۱۰۲ نماد دچار صف فروش و ۱۵۳ نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۵ همت و صفوف خرید ۷۶۶ میلیارد تومان بود. ۲۴۷ نماد معادل ۴۰ درصد بازار منفی بود.
۵- ارزش معاملات روز یکشنبه ۶٫۳ بود. ۱۳۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و ۹۷ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶-سرانه خرید و فروش حقیقی روز یکشنبه به ترتیب ۱۷۰ میلیون ريال در مقابل ۱۵۳ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۵۷ به ۱۴۵ )
۷-شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند صعودی
۸-دلار حواله سنا ( ۲۱٫۷۰۹ – ۲۱٫۹۰۶ ) تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۰۰۰ تومان.
*صنایع و شرکت ها
۱- پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم سفارس ۲۸۹۶۵ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۷۱ درصد می باشد. NAV هر سهم وامید ۲۰,۱۳۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۱ درصد می باشد. NAV هر سهم خگستر ۴,۰۷۹ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۶۱ درصد می باشد.”
۲- چهارشنبه سپید ماکیان عرضه می شود. هرکد ۱۵۰ سهم در قیمت ۱۹۹۰ تا ۲۱۰۰ تومان میتواند ثبت سفارش نماید.
۳-صنعت و معدن می گوید “قیمت میلگرد CIS در این هفته افزایش ۱۲ دلاری داشته و ۷۷۲ دلار اعلام شده است. قیمت پلی اتیلن سبک خطی چین با ۲۵ دلار رشد به ۱۰۴۰ دلار رسید. قیمت پلی پروپیلن چین با ۲۰ دلار رشد به ۱۱۱۰ دلار رسید.”
۴- صنعت و معدن می گوید “دولت چین می‌خواهد که عرضه اوره را به سایر نقاط محدود کند و از سوی دیگر تقاضای اوره در هند هنوز هم پابرجا است، به همین دلیل، افزایش قیمت اوره دور از انتظار نیست.”
۵- رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تارای برقی تولید شرکت ایران خودرو، روز گذشته انجام شد. علیرضا رزم حسینی می گوید “در حال انعقاد قرارداد با دو شرکت بزرگ که علاقه‌مند هستند در ایران کار کنند هستیم، تا رقیب ایران خودرو و سایپا شوند.”
۶- در مجمع نوری گفته شد “مهمترین اقدامات شرکت پتروشیمی نوری در سال ۱۴۰۰ را تولید پایدار بالای ظرفیت ‏اسمی، ‏راه‌اندازی واحد آمونیاک و ادامه اجرای پروژه واحد اوره پتروشیمی هنگام، تداوم اجرای پروژه شیرین‌سازی برش سنگین، ادامه ‏اجرای ‏پروژه به صفر رساندن سوختن گازهای مشعل و اجرای طرح BPM در فرآیندهای ۸۵ گانه ‏شرکت ‏دانست.‏”
۷- سرپرست پتروشیمی شهید تندگویان می گوید ” مردادماه امسال خط هفت در واحد poy با ظرفیت تولید سالانه ۸ هزار تن محصول عملیاتی شود. دومین خط تولید هم با ظرفیت مشابه ۸ هزار تن شهریورماه امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.”
۸- سخنگوی انجمن صنعت تایر می گوید “به دلیل مازاد تولید خواهان مجوز صادرات هستیم. تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است درنتیجه از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد.”
۹- مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در روزهای اخیر، گفت “کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد. به عبارت دیگر، کاهش بلند مدت نرخ بهره بین بانکی، منجر به کاهش سود بانکی می‌شود.”
۱۰- انجمن فولاد پیشنهاد داده که حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد (به جز ذوب و فولادسازی) مشابه سایر صنایع امکان فعالیت و تولید داشته باشند و به واحدهای ذوب و فولادسازی نیز حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب، اجازه فعالیت داده شود. (در تولید اسفنجی برق زیادی مصرف می شود و در تبدیل اسفنجی به شمش، گاز بسیار مصرف می شود. تولید کنسانتره، گندله و تولید اسلب به ورق، انرژی اندکی نیاز دارد)
۱۱- قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی برای عرضه در بورس کالا، بر اساس نرخ ارز ۲۲۱۰۰۰ ریال اعلام شد.
۱۲- مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه از بومی‌سازی روغن نورد با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا در ناحیه نورد سرد این شرکت خبر داد.
۱۳- عملیات اجرایی مجتمع آرتا فولاد مبین با سرمایه گذاری ۱۳۵ میلیون یورویی و مشارکت چادرملو و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، آغاز شد.
۱۴- مدیرعامل گروه صنعتی بارز می گوید “در خصوص افزایش نرخ، همه تایر سازان حدود ۴۵ روز است که درخواست افزایش تا ۱۵ درصد را داشتند و تصویب شده است. صادرات و واردات در همه سایزها و انواع تایر مد نظر نیست. در بعضی از سایزها و محصولات با صادرات یا واردات مشکل داریم. ما درخواست مجوز صادرات داریم و خیلی هم مصریم.
در سایر کشاورزی کارها انجام شده همین طور در برخی سایزهای سواری. این می‌تواند کمک زیادی کند به تایر سازها تا ارز مورد نیاز مواد اولیه وارداتی را تامین کنند. در لاستیک سیرجان امکان پروژه‌های بزرگی داریم. در لاستیک لرستان در حال تکمیل مراحل آن هستیم که با مجوز شستا شروع شده و با جذب منابع مالی مربوطه سرعت رشد پروژه افزایش می یابد.تا سال ۱۴۰۵، ۱۹۰ هزار تن تولید خواهیم. الان ۱۳۰ هزار تن را رد کرده ایم.”
۱۵- امیر صباغ نوشت “مس با ۱۸% و طلا با ۲۸% افزایش در تعداد قراردادهای خرید Long، در صدر معاملات بازار کامودیتیها در هفته گذشته بوده است لذا منتظر قیمتهای بهتر در هفته جاری باشیم”
*اقتصادی
۱- مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره انتقال ارز حاصل از صادرات از کشورهای عراق و افغانستان می گوید “صادرکننده اگر دینار در عراق دارد ما آمادگی داریم این دینار را به ارز دیگری در کشور دیگر تبدیل کنیم و به هر ذینفعی که معرفی می‌شود تحویل دهیم.” وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر عضویت ایران در FATF گفت “در شرایطی که ما در حال حاضر قرار داریم‌ و شبکه کارگزاری که در حال فعالیت است، اثر خاصی رو کار ما ندارد. درباره پیشرفت پروژه انتقال برق ارمنستان به ایراننیز ‌این پروژه ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ظرفیت آن ۷۰۰ مگاوات است.”
۲- اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش‌بینی کرد که عرضه جهانی نفت خام در ماه‌های آینده از مصرف این کالای راهبردی فراتر می‌رود. این نهاد می گوید “انتظار داریم افزایش تولید سبب کاهش برداشت مداوم از ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت شود که در بیشتر سال گذشته اتفاق افتاده است و قیمت‌ها در سطح کنونی حفظ شوند.”
۳- رئیس اتحادیه نانوایان سنتی از درخواست برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در سال ۱۴۰۰ خبر داده است. وی در این خصوص گفت “شرکت حمل و نقل آرد، تصمیم به افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه حمل دارد.”
۴- سخنگوی صنعت برق می گوید “برق از سه کشور ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به میزان حداقل ۴۰۰ تا حداکثر ۶۵۰ مگاوات وارد می‌شود. صادرات برق به غیر از حدود ۵۰ مگاواتی که به افغانستان انجام می‌شود، قطع است. با پایداری شرایط تامین برق به تدریج کارخانه های فولاد و سیمان رفع محدودیت می‌شوند.”
۵- آزمایش‌های یوآن دیجیتال چین در حال سپری کردن مراحل آخر خود است و حالا ۱۰ میلیون کاربر می‌توانند پس از اقدام به عضویت به لیست سفید در بانک‌های منتخب، یوآن دیجیتال چین دریافت و آن را آزمایش کنند.
۶٫ طرح تعیین مالیات ۱۵ درصدی برای شرکت‌هایی که فعالیتی جهانی دارند، پیش از این در نشست کشورهای گروه هفت به تصویب رسیده بود. قرار شده بود این طرح برای تصویب به نشست گروه ۲۰ نیز ارائه شود.
۷-جلسه اوپک پلاس که با چند روز تاخیر قرار بود دوشنبه برگزار شود تا بر سر شیوه افزایش تولید به نتیجه نهایی برسند با شکست مواجه شد، چراکه امارات خواستار افزایش سطح تولید پایه خود بود که از نظرش غیرعادلانه است. این موضوع باعث شد این نشست به زمان نامعلومی موکول شود و فعلا هیچ رشد عرضه‌ای از سوی این ائتلاف نخواهیم دید.
۸-اشنابل از بانک مرکزی اروپا می گوید مطمئن هستم تورم “بسیار بالا” را تجربه نخواهیم کرد.
۹- انتظار می‌رود آمار مبتلایان کرونا در سیدنی استرالیا به بیش از ۱۰۰ نفر برسد. آمار مبتلایان در هلند رشد شدیدی در طول یک هفته داشت.
۱۰- رئیس بانک مرکزی اروپا می گوید ” نباید انتظار داشته باشیم که ابزارهای اورژانسی حمایتی پولی به پایان کار خود نزدیک شده باشند. ممکن است با اتمام PEPP برنامه حمایتی با فرمت جدیدی در نظر بگیریم.”
*سیاسی
۱- نماینده روسیه می گوید ” ۹۰ درصد احیای برجام انجام شده است. مذاکرات احیای برجام در وین احتمالا حداقل ۱۰ روز دیگر و یا دیرتر آغاز خواهد شد.”
۲- «لارا روزن» روزنامه نگار معروف آمریکایی در مطلب نوشت “|قدرت های بین المللی منتظرند تا ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری و پیش از شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، رایزنی های داخلی خود را انجام دهد. انتظارات برای پیشرفت سریع در مذاکرات وین در مدت زمان باقی مانده تا شروع به کار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران، کاهش یافته است، زیرا به نظر می رسد که ایران به دوره انتقال دولت رسیده و به دنبال ایجاد اجماع داخلی در مورد چگونگی پیش بردن این پرونده است.
۳- عبدالله ناجی نظری، عضو شورای استانی بدخشان افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان با تصرف شهرستان واخان، بر تنها مرز این کشور با چین نیز تسلط یافتند. این شهرستان بدون هیچگونه درگیری به دست طالبان افتاده و نیروهای امنیتی آن به طرف تاجیکستان عقب نشینی کرده‌اند.
موفق باشید / ۲۱ تیر
ولید هلالات

بازار بازار بازار بازار بازار بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *