بازارگرمی قرمزها

بازار امروز روز حجم ها و اعتماد به قیمت ها بود … انگار یکی میخواست طاقت سهم ها و جریان پول را تست کند یکی از مهم ترین مولفه های بازار امروز این بود که در منفی ها خریداران پا به قرصی داشت و خوب میزدند و این یک نکته بسیار مهم است که اطمینان به بازار را بیشتر میکند که نشان میدهد جذابیت های بازار انقدری هست که در منفی خریداران را به سمت خود بکشاند . امروز به زبان امار در ۳ موضوع شرایط خوبی داشتیم و رکورد شکستیم .

شکست رکورد تراز سرانه معاملات ۵ ماه اخیر ، شکست رکورد ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۰ و شکست خروج ادامه دار پول اشخاص حقیقی از درآمدثابت‌ها که میتواند هر ۳ یک سیگنال مهم و دلگرمی از منفی های بازار باشد .

اما بازار گرمی قرمزها یعنی چه ؟! یعنی همین که در قرمزها شرکت های قوی و پدرمادر دار بازار حسابی خریدار داشته و شرایط خوبی را لمس میکردند و به نظر این جریان مفیدی برای بازار است و البته چارتیست ها هم این روزها حسابی فعال شدند و سناریو سازی میکنند . انمها منفی این روزها را هم جذاب می ینند و معتقدند اگر چه امروز شاخص کل با مثبت اغاز کرد و با منفی تمام کرد ولی این خاصیت پشت سد ۱۳۱۰ هزار واحدی است .

نکته مهم معاملات این روزهای بازار این است که منفی های اکثر سهم های بازار خریدار جدی دارد و بر عکس چند ماه گذشته که تا سهمی پایینتر از روز قبل معامله میشد فورا تا صف فروش میرفت اینروزها بر سر ریال به ریال منفی های سهام پر گردش بازار خریدار نشسته است و این دلگرمی بزرگی است . به خصوص روی سهم های تحلیلی بازار …

و اما بازار …

این جریان خرید ریال به یال بیشتر ناشی از حسی است که از ارزندگی بازار می اید و این حس ارزندگی از جرین دوباره تحلیل … یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حال رخ دادن است این بوده که دوباره فضای تحلیل‌گری و تحلیل مهیا شده و تحلیلگران ارج و قربی گرفته اند ! و مطالب انها مورد توجه بازار واقع می شود . دوباره فایل ها زنده شده و اکسل ها به کار افتاده جدول ها پررنگ شده و اطلاعات ارزشمند، و به واقع فصل فصل تحلیل است .

بعد از فرو نشستن آن گرد و غبار و طوفان عجیب اسفند ۹۸ تا مرداد ۹۹ حالا بازار در این شرایط به این نتیجه رسیده است که در فضای فعلی تحلیل می تواند حرف اول را در انتخاب سهم ها بزند

یکی از دلایل و نشانه های این موضوع این است که بسیاری از شرکت های بازار که سود محور هستند در این مدت حرکات خوب و حجم های قوی را داشتند در شکل دیگر قضیه درست شرکت‌هایی که از نظر جریان سودآوری با چالش یا عدم همخوانی قیمت و ارزش مواجه بودند از کانون توجه سهامداران تا حدودی حذف شدند .

باید به این موضوع توجه کرد که این اتفاق می‌تواند در نهایت به نفع بازار تمام شود چرا که معتقدیم در فضای فعلی بازار اگر تحلیل ها موفق و اطلاعات تحلیلی درست داده شود بازار کم کم از مسیر تردید و شک به قطعیت برای رشد خواهد رسید و پول های مرددی که برای ورود به بازار هنوز استخاره می کنند تردید را کنار گذاشته و قطعی تر عمل می کنند.

حیفم آمد یک نکته را ببینیم و صحبت نکنیم… و ان هم نامه اخیر رئیس سازمان به وزیر نفت است .

البته شاید این جزو وظایف ذاتی رئیس سازمان بورس باشد اما به هر دلیلی اگر هم تا به امروز به این شکل انجام نشده بازار ازدیدن این نامه ها تا حدودی ذوق زده می شود می خواهیم این نکته را عرض کنیم که نامه آغاز یک مسیر است و بهترین کار رایزنی‌های گسترده پس از این نامه است.

هر وزیر و هر شخص دولتی به خصوص با آمدن دولت جدید باید بداند اگر شرکتی راوارد بازار سرمایه کرده قواعد بازی این بازار را بپذیرد نمی‌شود از شفافیت در بازار صحبت نکرد و ان را پشت گوش انداخت ولی سر کیسه را باز کنیم و سهم بفروشیم و دارا دوم و سوم و چهارم را روی این شرکتها گذاشت و تامین مالی نماییم .

اینجا بازی برد برد است باید بدهید تا بتوانید بگیرید و اتفاقاً این بسیار مهم است که در دیده مدیران جدید و وزرای جدید این موضوع وجود داشته باشد. شرکت هایی که سهامی عام هستند بازی آنها با سایر شرکت‌ها که شاید دولتی باشد متفاوت است از همین رو معتقدیم این موضوع نامه نگاری ها باید به عنوان یک کار خوب ادامه داشته باشد و علاوه بر جنبه توصیه و یا خواهش به نوعی جنبه اجرایی شدن نیز پیدا کند

و ما کمی انطرف تر سراغ حاشیه بازار برویم …

دیروز یک متن و یا بهتر بگویم یک گزارش از سوی وزارت خارجه که تقریباً سه هفته دیگر آن را تحویل می‌دهد منتشر شد نامه گویا خطاب به مجلس بود و گزارشی از وضعیت مذاکرات را اعلام می کرد اگر در این آخر هفته وقت داشتید حتماً این گزارش را مطالعه کنید چرا که چند موضوع را روشن میکند به نظر اولین و مهمترین آن این است که چقدر برجام برای اقتصاد کشور اهمیت دارد و نکته مهم دوم این است که اگر قرار باشد به برجام و نتایج آن بی تفاوت باشیم نتیجه آن خیلی شفاف روشن نخواهد بود و نتیجه ارزش پول ملی و … مشخص است.

اما نکته دوم که برای ما جالب تر است این بود که در این گزارش خلاصه ای از وضعیت مذاکرات و آنچه تا به امروز پیشرفته ارائه شده است و شاید شفاف ترین تصویری باشد که تا به امروز از نتیجه مذاکرات تا امروز به دست می آید باید به طور مشخص گفت گویا تیم عوض میشود که چنین گزارشی ارائه شده ، در سوی دیگر متن این نامه نشان میدهد آمریکا حاضر شده بسیاری از تحریم ها را بردارد تحریم افراد تحریم اشخاص ،نفت گاز پتروشیمی ، فلزات معادن ، بانک بیمه حمل و نقل هواپیما خریدن …

کلیه تحریم دوران ترامپ و مواردی از این دست اما به به طور مشخص تحریم‌هایی که در مورد به اصطلاح تروریسم و حقوق بشر و موشکی وضع شده حاضر به برداشتن آن نیست ولی خیلی سخت هم نمیگیرد . نکته بعد به عنوان یک قرارداد و معاهده بلندمدت تضمین می دهند ممکن است نه تنها چهار سال بعد که یک ترامپ دیگر بیاید حتی خود بایدن هم میتواند ان را پیش نبرد …

ظریف هم در جایی شاه بیت را گفته که دنبال کسب منافع حداکثری خود و حداقلی طرف مقابل مذاکرات را به فرسایش می برد …

اما این دلیل نمی‌شود نکات مثبت مذاکراتی که صورت می گیرد را نبینیم به نظر اگر مذاکرات پیروز شود اتفاق مهم و بزرگی در اقتصاد رخ می دهد که آزاد شدن برخی پول ها ورود سرمایه گذار و اتفاقاتی در حوزه نفت گاز و پتروشیمی مهم ترین آنها هستند.

پس بی تعارف به نظر می رسد به برجام نیاز جدی داریم شرایط فعلی خیلی نمی‌تواند ادامه دار باشد از همین در ۲ الی ۳ ماه آتی احتمالاً یکی از نقاط خاص تردید و ابهام در بازار دوباره مذاکرات خواهد بود و بی تعارف اگر تیمی جدید اجرایی تمایل به این موضوع نداشته باشد و بخواهد آن را از مسیرهای دیگری حل کند خیلی زود فشار ارزی دوباره به اقتصاد وارد خواهد شد این موضوعی است که استراتژی درست سهامداران را می‌طلبد حقیقت امر ما هنوز بسیار خوشبین و یا تقریباً مطمئن هستیم که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و این برای بازار مفید تر است .

حرف اخر

دیروز یک نکته در مورد سود مجامع شرکت ها نوشته شد و مورد استقبال بسیار زیاد سهامداران حقیقی بود به واقع وقتی چنی مطلبی مورد قبول همه است چرا نباید مطالبه عمومی ما سهامداران باشد . احساس میکنیم انی موضوع یک عزم همه جانبه را برای اجرایی شدن نیاز دارد . طرح موضوع از ما بود و حمایت هم خواهیم کرد ولی این مطالبه باید تکرار شود .

و حالا سراغ بازار برویم …

بازاری که خوب اغاز کرد ولی هر چه جلوتر رفت فشار فروش بیشتر بود و این کار بازار فردا را سخت تر میکند ولی به طور عمومی فضا نشان میدهد شرایط خاصی را داریم و جریان خوبی در بازار از جنس خرید حکم فرماست برای فردا اینم حجم خوبی که بازار امروز خورده است میتواند عاملی برای بهبود تقاضا ها شود .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

جریان پول / جریان پول / جریان پول / جریان پول / جریان پول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *