*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند صعودی
۲٫ دلار حواله سنا ۲۲٫۱۶۶ – ۲۲٫۳۶۸ تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۱۰۰ تومان.
۳٫ در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۴۰۰ – ۴۱۵ میلیون ريال، استایرن منومر پارس ۲۴۸ – ۳۰۲ میلیون ريال، اسید استیک شفن ۱۷۸ میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۷۲ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی شیران ۴۱۴ میلیون ريال، PET شگویا ۲۵۷-۲۶۲ میلیون ريال، کریستال ملامین ۴۴۵ میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۷٫۴ میلیون ريال، منو اتیلن گلایکول شاراک ۱۵۰ میلیون ريال.
۴٫ روز دوشنبه ۱۰۲ نماد دچار صف فروش و ۸۴ نماد همراه با صف خرید بودند که ارزش صفوف فروش ۱ همت و صفوف خرید ۸۸۲ میلیارد تومان بود. ۳۱۱ نماد معادل ۶۰ درصد بازار منفی بود.
۵٫ ارزش معاملات روز دوشنبه ۵٫۱ همت بود. ۲۴۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و ۲۳۳ میلیارد تومان خروج پول از درآمد ثابت ها ثبت شد.
۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه به ترتیب ۱۶۹ میلیون ريال در مقابل ۱۶۰ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۷۱ به ۱۵۴ )
۷٫ حقیقی ها در بازار روز دوشنبه محصولات شیمیایی، زراعت، کانه های فلزی، دارویی و قندی خریدند. نماد تیپیکو، سپید، فسرب، جم پیلن، شغدیر، کگل، بوعلی، کچاد و شاراک مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت. حقوقی ها سیمانی و سرمایه گذاری خریدند. برکت، کاما، کاوه، سفارس، تاپیکو، فاهواز، تنوین مورد توجه حقوقی بود.
۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای بنو، دابور، غدشت، گکیش، خفولا … گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱٫ غشهداب در شفاف سازی گفت “با توجه به مصوبه هیئت مدیره متوسط نرخ فروش هر کیلوگرم رب گوجه فرنگی به مبلغ ۱۵۶،۰۰۰ ریال افزایش یافت.”
۲٫ ومعادن بخشی از زیرمجموعه های خود را به دارایی های یک شرکت با مالکیت ۹۹درصد منتقل کرد که جزئیات آن در کدال افشا شده است.
۳٫ پتروشیمی جم خبر از تعمیرات اضطراری واحد الفین خود داد.
۴٫ گفته می شود کمبود عرضه و شرایط تولید در معادن شیلی باعث جهش قیمت مس طی روز گذشته شده است.
۵٫ حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می‎رود. اقدامات درحال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابد. (اینکه ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال امکان پذیر است یا خیر و اینکه چه آثار اقتصادی – اجتماعی دارد موضوع بحثم نیست اما تحقق ساخت یک میلیون مسکن در سال به معنای دوران رونق صنعت کاشی، سیمان و تولیدکنندگان مقاطع طویل همچون ذوب آهن است)
۶٫ روز گذشته در نیما ۲۵۰ میلیون دلار معامله با نرخ ۲۲٫۲۳۵ تومان انجام شد.
۷٫ وزیر راه و شهرسازی می گوید “خریداران محصولات در بورس کالا، یک مشت دلال هستند. مخالف ورود مصالح ساختمانی چه سیمان و فولاد به بورس هستم.”
۸٫ صنعت و معدن نوشت ” استایرن بر حسب سی اف ار چین ۲۰ دلار افزایش داشت و قیمت ۱،۲۵۵ دلار را ثبت کرد. بر حسب سی اف ار جنوب شرق آسیا نیز بدون تغییر بوده و در همان محدوه قیمت ۱،۲۵۰ دلار گزارش شده است. محدودیت عرضه در صنعت بالادست این محصول یعنی بنزن منجر به تقویت قیمت ها در این ناحیه شده است.”
۹٫ برخی از اسکله هایی که به واسطه ی طوفان آسیب دیدند منجر به تاخیر در دریافت خوراک PTA شد که عاملی برای افزایش قیمت PET تا ۱۰۰۰ دلار در تن بوده است. اما فروش های نقدی کم حجم دنبال شد و سفارشات در قیمت های ۹۶۰ الی ۹۸۰ دلار در تن به ازای FOB چین ارائه می شد.
۱۰٫ در خصوص متانول ” باوجود تحت فشار بودن اقتصاد پس از شدت گرفتن COVID-19 ولی در کره جنوبی و تایوان هم‌چنان تقاضا در بخش پایین دستی، در وضعیت مناسبی قرار دارد ولی در جنوب شرق آسیا که کشورهایی مانند تایوان، اندونزی، مالزی و ویتنام قرار دارند تقاضای پایین دستی ضعیف بود.”
۱۱٫ قیمت ABS آسیا در هفته ی گذشته اندکی کاهش داشت و به ۲۲۷۰ دلار در هر تن (CFR چین و آسیای جنوب شرق) رسید.
۱۲٫ اقتصاد آنلاین در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا نوشت ” در پایان جلسه روز گذشته وزارت صمت مقرر شد تا کارگروهی برای عرضه محصول سیمان در بورس کالا تشکیل شود و این کمیته درباره ادامه عرضه سیمان در بورس کالا اظهار نظر کند. طبق گفته‌های این منبع، قرار شده است در این کمیته از گروه‌های مختلف نماینده‌هایی داشته باشند از جمله بورس کالا. ضمناً این کارگروه طی روز جاری باید تشکیل و جلسه این کمیته طی روزهای آتی برگزار شود”
۱۳٫ معاون امورصنایع وزارت صمت می گوید “وزارت صنعت، معدن وتجارت هیچ تصمیمی برای ورود محصولات لوازم خانگی خارجی به کشور ندارد.”
۱۴٫ موسسه اطلاعات و استانداردسازی متالورژی چین نگرش مثبتی به بازار فولاد این کشور در میان تقاضای بالا از بخش حمل و نقل و زیرساخت ها و محدودیت های تولیدی دارد. قیمت محصولات فولادی در چین از اواخر ماه ژوئن افزایشی بوده که نشات گرفته از کاهش تولید در نیمه دوم سال است که مجموع تولیدات فولادخام کارخانجات این کشور نباید از حد سال گذشته فراتر رود.
۱۵٫ میلگرد ۵۰ به سبد محصولات صنعتی ذوب آهن اصفهان اضافه شد.
۱۶٫ پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم پترول ۱۵,۹۳۴ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۸ درصد می باشد همچنین NAV هر سهم وساپا ۹۳۳۱ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۶ درصد می باشد.”
۱۷٫ پارسیس تحلیل می گوید “میانگین ماهانه نسبت P/E ttm بازار در تیر ۱۴۰۰، به ۱۰٫۳ مرتبه رسیده است.”
۱۸٫ سیل ویرانگری که در هفته گذشته در استات هنان چین به وقوع پیوست موجب بسته شدن واحدهای فرآوری و بالا رفتن قیمت آلومینا شده است. (آلومینا ماده اولیه تولید آلومینیوم است که البته با مازاد عرضه مواجه است)
۱۹٫ در هفته منتهی به ۲۳ جولای ۲۰۲۱ بنزن و تولوئن همگام با تغییرات بهای نفت دچار نوسان شدند و هفته را صعودی به پایان رساندند.
۲۰٫ بازده اخزا معادل بانکی یک ساله ۱۹٫۳۵ درصد است.
*اقتصادی
۱٫ سفیر جدید کره‌جنوبی در تهران اعلام کرد “تنها شرکت‌های کره‌ای صادرکننده کالا به ایران مجاز به دریافت پول خود از منابع مسدود شده ایران هستند و این حق برداشت شامل مبادلات جدید نمی‌شود، به گفته سفیر جدید کره‌جنوبی، در شرایط جدید تنها امکان برداشت شامل اقلام بشردوستانه و دارو می شود.”
۲٫ روز گذشته “میزان مصرف برق به ۶۶ هزار و ۸۸۷ مگاوات رسید که در طول تاریخ صنعت برق کشور بی سابقه بوده است.”
۳٫ طبق تحقیقات موسسه گلوبال پابلیک اینوستر که توسط انجمن رسمی موسسات مالی و پولی در لندن منتشر شده، ۳۰ درصد بانک‌های مرکزی قصد دارند طی ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده، سهم یوان را در دارایی‌های خود افزایش دهند.
۴٫ قالیباف می گوید ” بر اساس طرح مجلس، دولت نباید مسکن بسازد، اگر بخواهد بسازد هم گران می سازد هم ناقص”
۵٫ مدیرعامل توانیر در مورد ورود گسترده دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز از چین به کشور به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشدار داد.
۶٫ رهبر اکثریت سنای ایالات متحده چاک شومر می گوید متعهد به تصویب لایحه زیر ساختی می باشد. وی خاطر نشان کرد سنا ممکن است آخر هفته نیز جهت نهایی ساختن لایحه زیر ساختی تشکیل نشست دهد.
۷٫ جمهوری‌خواهان «پیشنهاد جهانی» برای توافق بر سر لایحه زیرساختی را رد کردند.
۸٫ سخنگوی کاخ سفید می گوید هنوز نشانه ای مبنی بر اینکه واریانت دلتا تاثیری بر اقتصاد ایالات متحده داشته وجود ندارد.
۹٫ ایالات متحده اعلام کرد به خاطر نگرانی‌های ناشی از کرونا، محدودیت‌های مسافرت را کاهش نخواهد داد.
۱۰٫ به گفته کومرتس‌بانک، بانک چندملیتی و شرکت خدمات مالی آلمانی، شیوع سریع گونه دلتای ویروس کرونا می‌تواند منجر به اعمال قرنطینه بیشتر و کند شدن نرخ بهبود اقتصادی در سطح جهان شود.
۱۱٫ سیدنی استرالیا احتمالا امروز قرنطینه را تا اواسط ماه اوت تمدید خواهد کرد.
۱۲٫ روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئیه فدرال رزرو نشست خود را برگزار می‌کند. از نظر سیتی بانک، فدرال رزرو احتمال موج جدید کرونا را تایید می‌کند اما همچنان نسبت به چشم‌انداز خوش‌بین خواهد بود و مراقب ریسک‌های صعودی تورم است.
*سیاسی
۱٫ وزارت خارجه فرانسه می گوید “اگر ایران زودتر به میز مذاکره برنگردد، احتمال انعقاد توافق با قدرت های جهانی در مورد احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ خود را به خطر می اندازد.”
۲٫ وزارت خارجه آمریکا از برگزاری گفت‌وگوی صریح بین دیپلمات ارشد خود و رئیس دستگاه دیپلماسی چین درباره مسائل دوجانبه و موضوع هسته‌ای ایران خبر داد. (آمریکا در حال فشار آوردن به چین برای همراه کردن ایران است. آن ها احتمالا به چین هشدار داده اند که در صورت عدم توافق سیاسی، مشکلاتی در زمینه خرید یک میلیون بشکه نفت روزانه چین از ایران، ایجاد خواهند کرد.)
۳٫ مذاکره کننده آمریکایی می گوید “ما آماده رفع تحریم‌ها هستیم، اگر آنها آماده بازگشت به توافق، انجام تعهدات هسته‌ای و عمل به محدودیت‌هایی که در توافق به آن متعهد شدند، باشند.”
۴٫ منابع خبری گفته اند “ایران شرط جدیدی را برای تضمین خارج نشدن آمریکا از توافق هسته‎ای مطرح کرده است و خواستار منوط شدن خروج آمریکا به موافقت سازمان ملل شده است.” (اینکه امریکا اصرار دارد به توافق برگردید و دقیقا همان را اجرا کنید به دلیل درخواست تضمین عدم خروج و تعیین یک بازه برای آزمون استفاده از مزایای اقتصادی برجام توسط ایران است. در واقع در برجام چنین چیزهایی نیامده و امریکا می گوید همان برجام قبل را اجرا کنیم البته پس ازان در باب سایر مسائل هم مذاکره کنیم.)
۵٫ محمدجواد آذری جهرمی در نامه ای به رئیس مجلس و رئیس جمهور آینده به جزئیات کامل اشکالات طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، به صورت مشخص هشدار داده که اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی ضمن محدودسازی کاربران در دسترسی آزاد به اطلاعات و باعث کمرنگ شدن دولت در تصمیم‌گیری‌های فضای مجازی خواهد شد.
۶٫ معاون امنیتی استانداری تهران می گوید ” تجمع امروز در تهران به خاطر قطع برق پاساژ علاء الدین بوده است”
۷٫ شنیده می‌شود مذکراتی با محمد رضوانی‌فر مدیرعامل کنونی شستا برای به دست گرفتن سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.
موفق باشید / ۵ مرداد
ولید هلالات
#بورس   #شاخص   #بازار   #اقتصاد

بازار بازار بازار 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *