*آمارها کلیدی بازار

۱- شاخص کل روند متعادل – شاخص هم وزن روند اصلاحی
۲- دلار حواله سنا ۲۲٫۰۹۷ – ۲۲٫۲۹۸ تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۸۵۰ تومان.
۳- در بورس کالا، الکیل بنزن خطی ۴۱۴ میلیون ريال، اوره پریل شیراز و خراسان ۸۶ میلیون ريال، PVC شپترو ۳۲۵ میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۲۰۵ میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ذوب ۱۵۰ میلیون ريال، سبد میلگرد مخلوط ۱۵۵ میلیون ريال، مس کاتد ۲۱۰۶ میلیون ريال.
۴- روز چهارشنبه ۱۳۹ نماد دچار صف فروش و ۸۲ نماد همراه با صف خرید بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۴ همت و صفوف خرید ۸۳۲ میلیارد تومان بود. ۳۸۹ نماد معادل ۶۵ درصد بازار منفی بود.
۵- ارزش معاملات روز چهارشنبه ۵٫۵ همت بود. ۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و ۲۰ میلیارد تومان ورود پول به درآمد ثابت ها ثبت شد.
۶- سرانه خرید و فروش حقیقی روز چهارشنبه به ترتیب ۱۵۸ میلیون ريال در مقابل ۱۶۸ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۴۶ به ۱۸۷ )
۷- حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه شیمیایی، سیمان، فلزات اساسی خریدند. بانک و سرمایه گذاری توسط حقوقی ها حمایت شد. شاراک، شیراز، فملی، آریا، شستا، همراه، نوری، کنور توسط حقیقی خریداری شد. حقوقی ها وتجارت، کگل، ومعادن، شگویا، رمپنا، وغدیر، شیران، ذوب، فخاس، برکت خریدند.
۸- در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای کمینا، بورس، کماسه، آپ، وپخش، دالبر، وتوسکا … گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱- از ماه آگوست چین نرخ های صادراتی برخی محصولات فولادی را افزایش می دهد. چین تخفیف های صادراتی را برای برخی از این محصولات کنار می گذارد.
۲- پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم ومعادن ۱۸,۳۶۴ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۷ درصد می باشد. NAV هر سهم وسپه ۱۶,۸۷۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۸ درصد می باشد.”
۳- سخنگوی گمرک می گوید “صادرات سیمان، مجاز اما مشروط است؛ یعنی، وزارت صمت فقط به شرکت‌هایی که به تعهدات داخلی خود عمل کرده باشند، اجازه صادرات می‌دهد.”
۴- قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۶٫۲۵ دلارکاهش ۱۹۵ دلارمعامله شد. کاهش تولید برنامه ریزی شده در چین، علت اصلی کاهش تقاضای سنگ آهن و افت این کالا از ۲۲۰ دلار به ۱۹۵ دلار است.
۵- منابع خبری می گوید “توافق عرضه دائم سیمان در بورس کالا بین وزارت صمت و شرکت های سیمانی شکل گرفته است. مشوق طلایی برای عرضه کنندگان سیمان در نظر گرفته شده است.”
۶- بر اساس آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ذخایر سنگ‌آهن کشور تکافوی حدود ۱۳ سال پس از افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را خواهد داشت.
۷- اخبار مرتبط با شیوع کرونا در شرق چین تاثیراتی بر بازارهای کالایی گذاشته است.
۸- مدیرعامل شپنا می گوید “اگر پروژه های کیفی پالایشگاه اصفهان به طور کامل به بهره برداری برسد، تمام محصولات این شرکت یورو ۴ و یورو ۵ خواهد شد. به همین منظور پروژه DHT در قالب ۸ پکیج تعریف شده که تاکنون ۹۲٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.پروژه بنزین سازی در سال ۹۴ راه اندازی شد و به دنبال آن امروز تمام ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه یورو ۵ است و باید بگویم تنها پالایشگاه کشور هستیم که تمام بنزین تولیدی آن یورو ۵ است.”
۹- مدیرعامل سایپا می گوید “کاهش ۸ درصدی نرخ موثر تسهیلات مالی از طریق مدیریت وجوه، تسویه کامل بدهی های ارزی معوق به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال، تسویه بدهی‌های معوق ریالی و تسهیلات گران قیمت و تمامی ضمانت نامه ها و تعیین تکلیف چک های برگشتی، برقراری انضباط مالی در تمامی شرکت‌های گروه، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال فروش دارائی های غیرمولد در دو سال گذشته و استفاده از شیوه های نوین بازار سرمایه برای تامین مالی، بخشی از اقدامات قابل اعتنای گروه خودروسازی سایپا در حوزه مالی و اقتصادی است”
۱۰- مدیرعامل شستا می گوید “معضل «رانت» با عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا حل می شود.”
۱۱- پلنر نوشت “مجموع موجودي تجار و فولادسازان چيني اين هفته ٢٢،٧٠٠ (معادل با ٠.٢٪؜) نسبت به هفته ي پيش كاهش يافت. اگرچه محدوديت هاي توليد فولادسازان را مجبور به كاهش توليد كرده است ولي سود بالا باعث شد تا نرخ بهره برداري نسبت به هفته ي قبل تغييري نداشته باشد افت موجودي كمتري براي كارخانه ها رقم بخورد. به دليل مشكلات حمل و نقل ناشي سيل در هنان، طوفان در شرق چين و گسترش پاندمي بازار رونق چنداني نداشت و موجودي تجار افزايشي بود.”
۱۲- دولت چین قصد دارد تا از ۱ آگوست و ۱ سپتامبر امسال، تغییراتی را در تعرفه ها و مشوق های صادراتی فولاد ایجاد نماید. این تغییرات در راستای کنترل کردن قیمتها در بازار داخلی صورت خواهد گرفت که شامل افزایش تعرفه صادراتی بر روی برخی خوراک ها و حذف مشوق برخی محصولات خواهد بود.
۱۳- بر اساس تصمیم امروز دولت چین که از روز اول ماه آگوست ۲۰۲۱ عملیاتی می گردد، مالیات بر صادرات چدن از ۱۵ به ۲۰ درصد و مالیات بر صادرات فروکروم از ۲۰ به ۴۰ درصد افزایش یافت. بنظر می رسد برای مدتی چین دیگر صادرکننده بسیاری از مواداولیه و کالاهای فولادی نباشد.
۱۴- سخنگوی انجمن تایر با بیان اینکه در بخش تایر تولیدکنندگان با دستگاه های مختلفی کار می کنند که با قطعی برق زیان زیادی عاید آنها شده است، گفت “با توجه به هزینه های تولید احتمالاً در شهریورماه امسال افزایش قیمت در تایر اجرایی شود.”
۱۵- قیمت نفت خام در پی انتظار سرمایه‌گذاران برای عرضه محدود و افزایش روند واکسیناسیون که سبب جبران هرگونه تأثیر به‌واسطه افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شود، افزایش یافت.
۱۶- امیر صباغ در خصوص افزایش قیمت مس نوشت ” معدنکاران شرکتهای مس دنیا با رشد قیمتها، انتظار پرداخت پول و حقوق بیشتر از سوی کارفرمایان را دارند و این موضوع شامل کشورهایی که معادن در آن قرار دارند، نیز میشود. معدنکاران معدن اسکوندیدا متعلق به BHP در حال برنامه ریزی برای اعتصاب بوده و حقوق بیشتری میخواهند.”
*اقتصادی
شاخص تغییرات ذخایر هفتگی نفت خام ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲۳ جولای که انتظارات برای آن عدد ۲.۶M- بود به عدد ۴.۰۸۹M- رسید.
بیانیه سیاست های پولی فدرال رزرو می گوید “برنامه QE در همان سرعت خرید ۱۲۰ میلیارد دلاری ماهانه حفظ می شود. تورم بنا به دلایل موقتی افزایش داشته است.”
با از سرگیری مجدد رای گیری برسر لایحه زیر ساختی یک تریلیون دلاری آرای کافی جهت شروع مناظره بر سر این لایحه در مجلس سنای ایالات متحده بدست آمد. رهبر اکثریت سنای ایالات متحده چاک شومر معتقد است سنا ظرف چند روز آتی می تواند لایحه زیر ساختی مورد توافق دو حزب را نهایی کند.
رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس جیمز بولارد می گوید در بهترین پیش بینی وی افزایش نرخ های بهره در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ خواهد بود. وی همچنین اشاره کرد که صبر زیاد برای تیپرینگ می تواند ریسک به همراه داشته باشد. می خواهم فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر در ارتباط با تیپرینگ تصمیم گیری کند.
شاخصCore PCE ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که پیش بینی برای آن عدد ۰.۶٪ بود به عدد ۰.۴٪🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۰.۵٪ بوده است. شاخص مصارف شخصی که پیش بینی برای آن عدد ۰.۷٪ بود به عدد ۱٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۰٪ بوده است. درآمد شخصی نیز که انتظارات برای آن عدد ۰.۴٪- بود به عدد ۰.۱٪🔺 رسید. دوره گذشته ۲٪- بوده است.
وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک می گوید مصرف نفت در حال افزایش است. وی همچنین افزود افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای در روز برای هر ماه مناسب است.
نخست وزیر ژاپن سوگا می گوید شیوع ویروس با سرعتی بی سابقه در حال افزایش است.
شاخص تولید ناخالص داخلی آلمان در ارزیابی فصلی فصل دوم که انتظارات برای شاخص عدد ۲٪ بود به عدد ۱.۵٪🔻 رسید.
وزیر دارایی چین می گوید تغییر شدیدی در سیاست های مالی نیمه دوم سال جاری اعمال نخواهد شد.
جانت یلن نوشت “اعداد GDP یک نقطه عطف دلگرم کننده می باشد.اقتصاد آمریکا اکنون بالاتر از سطوح پیش از پاندمی خود است و قرار نبود این اتفاق رخ دهد. بهبود اقتصادی نتیجه انتخاب سیاست هوشمندانه و دولتی است که می تواند آن را اجرا کند.”
شاخص تغییرات مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲۳ جولای که انتظارت بازار برای آن عدد ۳۸۰K بود به عدد ۴۰۰K🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۴۲۴K بوده است. مدعیان همچنان بیکار نیز که پیش بینی برای آن عدد ۳.۱۶۹M بود بالاتر از آن به عدد ۳.۲۶۹M🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۳.۲۶۲M بوده است.
مدیر عامل شرکت شیل می گوید انتظار ندارد رشد زیادی در تولیدات نفت کشور های غیر اوپک رخ دهد. وی همچنین افزود عرضه نفت همچنان محدود پیش بینی می شود.
*سیاسی
رهبر انقلاب “آمریکایی ها شرط هم میگذارند، میگویند اگر میخواهید تحریمها برداشته بشود باید در همین توافق یک جمله‌ای را بگنجانید که این جمله به معنای این باشد که بعداً باید درباره‌ی این موضوعات با شما صحبت کنیم و توافق کنیم. اگر چنانچه این جمله را نگنجانید ما توافقی با همدیگر الان نخواهیم داشت. این جمله که میخواهند در توافق بگنجانند یک بهانه‌ای است برای مداخلات بعدی؛ درباره‌ی خود برجام و تمدید برجام، درباره‌ی مسائل گوناگون، درباره‌ی موشک، درباره‌ی منطقه که اگر شما بعداً گفتید که نه من در این مورد مثلاً سیاست کشور اجازه نمیدهد، خواهند گفت خیلی خب شما نقض کردید پس توافق بی‌توافق.”
وزیر جنگ اسرائیل در پی حمله به کشتی اسرائیلی در خلیج عمان با رئیس ستاد ارتش اسرائیل تشکیل جلسه داد. شبکه ۱۳ تلویزیونی اسرائیل رسما ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی تجاری اسرائیلی متهم کرد. دو خدمه در حمله به کشتی تاجر اسرائیلی در دریای عمان کشته شدند.
وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز نگرانی از فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجامی گفت، بازگشت به این توافق به سود همه طرف‌ها است اما این گزینه تا ابد در دسترس نخواهد بود.
چند سناتور آمریکایی از بایدن خواسته اند تا مانع از حضور رئسی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شود.
وال استریت ژورنال با استناد به ادعای برخی مقامات آمریکایی نوشت “دولت واشنگتن درصدد است کمپین تحریمی را علیه قابلیت‌های در حال توسعه ایران در عرصه پهپادی و موشک‌های هدایت شونده به راه بیندازد.”
وزیر خارجه آمریکا می گوید “مذاکرات با ایران در وین نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد و توپ اکنون در زمین تهران است.”
موفق باشید / ۹ مرداد
ولید هلالات
#بورس   #شاخص   #بازار   #اقتصاد

بازار بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *