قیمت دلار هر آنچه در آخر هفته گذشته کاهش یافته بود، امروز افزایش یافت. علیرغم سیگنال مثبت برجامی از سوی رئیسی، ۴ عامل به عنوان محرک دلار شناسایی می‌شوند: ۱- احتمال اجماع جهانی و صدور قطعنامه علیه ایران ۲- احتمال اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه مواضع کشورمان ۳- تشدید تنش‌ها در افغانستان ۴- نگرانی‌های اقتصادی.

رفتار تکراری دلار

بازار ارز امروز سرگیجه داشت و ابتدا روندی کاهشی (تا کف ۲۵۳۸۰ تومان) و سپس افزایشی را دنبال کرد؛ تا حدی که تا ساعت ۱۶ به ۲۵۶۸۰ تومان بازگشت. البته آخرین نرخ معاملات نقدی ۲۵۵۵۰ تومان بود.
چنین سردرگمی و حرکت رفت و برگشتی قیمت‌ها دقیقا شنبه گذشته پس از سر زدن دلار به کانال ۲۶ هزار تومان بعد از ۸ ماه، نیز تجربه شده بود؛ با این حال نهایت در آن روز دلار کانال ۲۶ را از دست داد. اگر دلار فردا در سطح ۲۵۷۰۰ تومان با مقاومت جدی همراه شود، امکان بازگشت به پایین وجود دارد.

دلیل حرکت رفت و برگشتی چیست؟

به نظر می‌رسد علت این سردرگمی آن است که بازار ارز از یک سو سیگنال کاهشی از رویکرد سیاست خارجه رئیسی گرفته و از سوی دیگر از اجماع کشورهای غربی و اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران (به بهانه حادثه کشتی اسرائیلی) و همچنین تشدید ناآرامی‌ها در افغانستان (که موجب اختلال در صادرات ایران-افغانستان نیز شده) هراس دارد.

در همین حال نگرانی‌ها بابت آینده اقتصاد کشور (با توجه به روند انتشار پول و احتمال کسری بودجه سنگین) چنان داغ به نظر می‌رسد که گویی فعالان بازارها وزن بیشتری به آن تا آینده مبهم مذاکرات برجام می‌دهند. از نشانه‌های آن را شاید بتوان در آن دید که اکنون سکه در بورس کالا با دلار ۲۷۵۰۰ تومانی قیمت می‌خورد.

روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی که تا رسیدن آن به مرز ۱۸ درصد ادامه داشته، هم از یک سو اگر بر نرخ سود سپرده‌ها اثرگذار باشد می‌تواند موجب خروج بخشی از نقدینگی از بانک به سوی بازارهایی همچون ارز باشد و از سوی دیگر می‌تواند نشانه‌ای دیگر از افزایش نقدینگی محسوب گردد که چالش اقتصادی جدی دولت سیزدهم خواهد بود.

انتظارات برجامی می‌چرخند؟

به دنبال رویکرد مثبت رئیس‌جمهور جدید در حمایت از دیپلماسی برای رفع تحریم و همچنین تمایل به مذاکره با کشورهای منطقه نرخ دلار آخر هفته گذشته از سطح ۲۵۶۰۰ تا ۲۵۳۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود.
رئیس جمهور در مراسم تحلیف به نوعی با روی گشاده از تعامل برای رفع تحریم استقبال کرد. از سوی دیگر به ادعای خبرنگار وال‌استریت ژورنال، حسین امیرعبدالهیان (بخت اصلی سمت وزارت خارجه دولت رئیسی) در گفت‌وگویی دو ساعته با نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به او گفته ایران به بازگشت به وین برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای متعهد است.

این دو اتفاق پتانسیل چرخاندن انتظارات برجامی و تغییر مسیر دلار را دارند؛ آن هم در مقطعی که برخی فعالان حتی خوشبین بازارها در حال ناامید شدن از احیای برجام بودند.
با این حال، احتمالا بازار ارز همچنان چشم‌انتظار موضع‌گیری مستقیم رئيسی درباره برجام می‌ماند و همچنین مشخص شدن تیم پیشنهادی او برای سیاست خارجه که انتظار می‌رود فردا اعلام شود ممکن است بر نرخ دلار اثر بگذارد.

بورسان

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *