گزارش بازار امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

دست به دست !

بازار امروز را در حالی آغا کردیم که در تلاطم های مختلف از عرضه در مقاومت ها و تردید به روند و شک به دلاری ها تا تعطیلی پیش رو ،خبرهای کابینه و خبرهای رنگارنگ دیگر خوب ایستادگی کرد و یک حجم بسیار قوی را ثبت نمود . بازار در این روزها به مثبت قوی نیاز ندارد به همین دست به دست شدن ها و حرکات ارام و با احتیاط اما محکم راه رفتن نیاز دارد .

حتی بازار امروز وقتی خبر تعطیلی را هم شنید خیلی واکنش عجیبی نداشت و این نشان میدهد تحولات و اتفاقات و خریداران بازار شرایط خوبی را دارند و فضای فعلی را درک میکنند . یک نکته مهم نیز این میان وجود دارد . به نظر بازار کم کم دارد فروشندگان را به مسیر خاصی میبرد که به هر قیمتی در بازار فروش نداشته و اگر هم می فروشند خیلی زمان زیادی برای نگهداری پول نقد نداشته باشند . ولی با این حال بازهم این توجیه کننده این نیست که خوش بینی مفرطی را به بازار داشته باشیم .

اما در بازار امروز چرا عرضه ها زیاد شده بود

این خاصیت بازار است که وقتی بعد از مدتی رشد کرده و در نقاط بالاتری قرار می‌گیرد قدش بلند تر شده و ریسک‌های بیشتری را می بیند و در این مسیر که اتفاقاً بسیاری چشم ترسیده از رویدادهای اخیر را دارند اقدام به شناسایی سود و فروش می‌کنند اما نکات مهمی این میان وجود دارد که می تواند این بازی را به شکل دیگری رقم بزند.

تا همین چندوقت پیش شرکت ها به واسطه گزارش هایی که در سه ماهه و ماهانه داده‌اند و همچنین جریان نرخ ارز که بازار آن را حوالی۲۲ و ۲۳ میدید به سودهای ذهنی رسید و آن را قابل رشد می‌دانست برهمین اساس قیمت‌های دو الی سه ماه پیش را خرید کرده و حالا شرایط بازار در آن سهم ها طوری است که به نوعی به پی به ای و قیمت هدف بسیاری از افراد خریدار رسیده است آنها فروشنده های این روزهای بازار شدند و نان ریسک کردن خود در آن مقطع میخورند و نوش جانشان ! آنها به حرف صد من یک غاز برخی توجه نکردند که دلار ۱۵می شود مرد میدان خرید شدند و سود خوبی بودند !

اما چند نکته وجود دارد که آیا این پایان بازی است ؟!

به نظر اینطور نیست قیمت ها بعد ازاین هم می توانند رفتار متفاوتی را از خود نشان دهند . به نظر در بدترین حالت باید گفت با ثبات دلار این قیمت‌ها با اندکی استراحت دوباره مسیر دیگری را در پیش بگیرند . در سوی دیگر بازار از ترس حال نگر شده و برای اینده خیلی بها و وزن نمی دهد . او با این که خوب میداند وضعیت چه خبر است ولی بخشی از بازار چشم انداز خاصی برای رشد دلار متصور نیست و یا تردید دارد .

همین موج تردید باعث بروز این عرضه ها می شود ولی معتقدیم هنوز دلار و ۲۵ و ۲۶ در هیچ کجای تحلیل ها و قیمت ها لحاظ نشده و کم کم با بالا رفتن نرخ نیما این نرخ ارز نیز جای خود را در تحلیل ها باز کرده و دوباره چشم انداز سود را تغییر میدهد و باعث می‌شود برخی قیمت ها حتی اگر در شرایط فعلی حفظ شود دوباره جذاب خواهد شد.

اما به طور کلی از این عرضه های این روزها باید استقبال کرد چرا که سوپاپ اطمینان رشد بازار می شود .

این خاصیت نزدیک شدن به سطوح مقاومت است که حجم بالا رفته و کمی دست به دست شدن و اصلاح زمانی را داشته باشیم و به نظر به هیچ وجه این به این معنی نیست که بازار گارد ریزشی خواهد داشت به نظر تا وقتی شرایط کلی و کلان بازار به این شکل است و دلار بازیگر اصلی رفتار معامله گران شده احتمالا چرتهای بین راهی بیشتر اصلاح سهم را رقم زده و افزایش پتانسیل برای حرکت جدید خواهد بود.

نکته دیگر در مورد بازار این است که هنوز بخش هایی از بـازار رشد قیمت خاصی را تجربه نکردند به نظر این دسته از بازار در مرحله بعد رشد و یا در دورانی که احتمالاً آن گروه اول رشد کرده کمی استراحت می کنند ، حرکت بهتری را خواهند داشت این بهترین حالت برای بـازار است چراکه جریان پول در بـازار را همواره در گردش و پویا نشان می‌دهد و می‌تواند به رشد بازار کمک کند

این هفته که خیلی بازار زمان مشخصی ندارد و بیشتر درگیر شایعه تعطیلی و اتفاقات خاص آن است اما بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا تحول و اخبار جدیدی در بازار شکل می‌گیرد که محوریت آن دو شکل و دو جریان خواهد:

جریان اول گزارش های ماهانه است که بـازار باید حس تداوم روند قبلی را از این گزارش را دریافت کند و جریان مهم دوم آغاز بررسی کابینه است که این جریان می تواند در بازار بسیار موثر و موج آفرین باشد وزرای نفت اقتصاد صنعت و معدن رفاه و برخی دیگر با تک تک جملات خود می‌توانند سنس ها و خبرهای خاصی برای بازار داشته باشند که هفته آتی بازار را هفته پر خبری از این نظر خواهد ساخت و صد البته به نظر می رسد ممکن است بازار دچار تلاطم های مثبت و منفی ناگهانی ناشی از این جریان شود .

که میتواند کمی ریسک بـازار را از این تنش ها بیشتر کند بـازار هفته بعد روزهای پر خبری را دارد و به نظر باید خود را برای ۱ دوره خاص آماده سازند در مورد کابینه تا مرد سخن نگفته باشد نمیتوان بازار را به او پیوند زد ! البته حتی سخن هم خیلی نمی شود مبنای کار قرار گرفت باید افراد برنامه‌های خود را اعلام کرده و به ان معتقد باشند و ببینند در چه وضعیتی می توانند قرار گیرند.

امیدواریم همه چیزحرف نباشد و برنامه‌ها در جهت کمک به تولید و رونق آن و پرهیز از رویدادهای عجیب و غریب و دستوری و مقطعی باشد . امروز میخواستیم در مورد دلار صحبت کنیم ولی به نظر طالبان این روزها دلار را نیز تحت تاثیر خود داشته و موثر هستند . روزهای بعد می شود در مورد این اتفاقات و رویداد ها بیشتر صحبت کرد ولی بازهم میگوییم در این چند روز پیش رو ممکن است حرفها و شعارهای زیادی گفته شود که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و مسیر را موقتا تغییر دهد هفته بعد هفته پر تلاطمی است …

و اما سراغ بازار امروز برویم

که خوب اغاز نکرد و منفی شروع شد و شدت عرضه ها در دلاری ها و سهم های بزرگ رشد کرده افزایش یافت ولی هر چه پیشرفت دو اتفاق مهم را شاهد بودیم یکی این که دلاری ها در بازار بهبود داشتند و صفوف فروش انها کمتر شد و دیگر این که خودرویی و بانکی کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفت . در مجموع بازار امروز با این که منفی بود روز خوبی بود چون زیر فشار اخبار سیاسی و تعطیلات و اتفاقات مختلف له نشد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *