فقط یک پلک !

شاعر میگفت فقط یک پلک با من باش ! به وداقع بازار امروز بعد از مدت ها یک پلکی روی هم گذاشت و کمی استراحت کرد .

دیروز در بخشی از گزارش بازار نوشتیم :نباید از اصلاح و درجا زدن قیمت ها ترسی داشت بازار اگر با حجم و با استحکام و قدم های محکم پیش برود حتی اگر با گامهای آرامتری هم قدم بردارد بازار بهتری است و می‌توان اطمینان بیشتری به آن داشت . چارتیست ها معتقدند بازار به یک استراحت نیاز دارد و هر چه به مرز ۱۶۰۰ نزدیک تر می شویم ترس بازار بیشترو لزوم یک استراحت قوی تر می شود . این استراحت در دلاری ها که رشد زیادی را در این مدت داشتند بیشتر به چشم می آید .

حالا دقیقا همین طور شده و انگار بازار بدش نمی اید که یک استراحت موقت را داشته باشد هر چند با این نرخ دلار و جهانی هاخریداران شجاع بعید است به او اجازه دهند .

بازار این روزها برای بهبود و حفظ شرایط خود نیازمند تکمیل تکه های پازل جریان های اثرگذار در بازار است کابینه و وزرا در یک سو ،رسیدن شاخص به نقاط مقاومت تکنیکالی ، بازارهای جهانی در سوی دیگر ، نرخ ارز به عنوان یکی از مهمترین عوامل و در نهایت گزارش های ماهانه نیز در کنار این موارد بازیگران اصلی صحنه بازار فعلی را تشکیل می‌دهند.

طی این چند روز احوالات گزارش های ماهانه می تواند تاثیرات مهمی در بازار داشته باشد

گزارشات ماهانه به دو بخش تقسیم می شود یکی وضعیت مقدار تولید و فروش که به نظر نمی رسد خیلی جذاب باشد اما آن چیزی که از آن به عنوان یک سنسور مثبت و چراغ سبز برای بازار می‌توان ذکر کرد نرخ فروش محصولات است که در گزارشات مرداد و شهریور احتمالاً با تغییرات جدی مواجه باشد گزارشات ماهانه مرداد همچنین کمک شایانی به انتخاب و فیلتر کردن سهم های کوچک و متوسط خواهد داشت و به نوعی آنها را از سایر شرکت های ریز و درشت بازار که برخی زیر اتهام عدم ارزندگی هستند را جدا میکند .

اما تمام این موارد را گفتیم همچنان درایور اصلی و بازیگر آشکار و پنهان فعلی بازار به نظر نرخ ارز است

که توانست همچون نوای خوش آهنگی پول های پارک شده را سر ذوق بیاورد که البته جریان نرخ ارز نیز در دو شکل نرخ نیما و نرخ دلار بازار طبقه بندی می شود که روزهای آتی در مورد اختلاف این دو و اثرات آن در بازار مفصل صحبت خواهیم کرد.

باید اذعان داشت که جریان پول هم امروز انصافا خوب عمل کرد و به اصطلاح خودمان بازار خریدار خوبی داشت .

این فیلم ها و کارتون های هندی را دیده اید ؟! یکی نی میزند و مار از جعبه بیرون می آید و می رقصد !! هیچ وقت دوست نداشتم این موضوع را از نزدیک ببینم اما در فیلم ها و کارتون ها یاد دیدیم که یک مرتاض هندی نی ای در دهان دارد و می نوازد و مار خوش خط و خالی از سبد خارج می شود .

حکایت خرید های پر حجم و پولهای که امروز وارد بازار می شوند همان مار خفته است و فلوتی که به صدا درآمده نرخ دلار این که چه کسی این فلوت را مینوازد بماند برجام است یا کسری بودجه یا هر چیز دیگر فعلاً همه نظاره گر این صحنه خاص هستند که این صدای نی و رقص مار را رقم زد و فعلاً به کسی آسیبی نمی رساند اما باید بسیار مراقب بود هر چیزی در این نمایش از کنترل خارج شود می تواند اوضاع را به هم به هم بریزد…

این روز ها همه جا حرف از کابینه است …

در مورد وزرا وقتی می‌گوییم منظور وزرای اقتصادی دولت است اعم از صمت ،اقتصاد، نفت و رفاه و … یک قاعده کلی وجود دارد و آن هم این است که هر یک از آن ها اگر قواعد اقتصادی و بازار را رعایت کنند به نظر اتفاق عجیبی نمی‌تواند از سمت کابینه جدید برای بازار رخ دهد و رعایت این قوانین بازی هم بیشتر حرکت بر مدار عقلانیت است و درست آنجا که وقتی تصمیمات از مسیر عقلانیت خارج شود بازار هم صدمه دیده است پس اصل اول رعایت قوانین و قواعد بازی اقتصادی است که به نظر تا به امروز و این لحظه ای در برنامه وزرا چیزی خلاف آن دیده نمی شود(البته حرف باد هواست عمل مهم است )

ولی برخی از بچه های بازار معتقدند صحبت های دیروز وزیر دارای نکاتی بود که کمی ابهام و تردید بازار را بیشتر کرد هر چند اعتقاد شخصی این است که صحبت های روشن و خوب و مثبتی بود .

اما در مورد وزیر اقتصاد

دیروز دفاع وزیر اقتصاد از خود و برنامه ها را در مجلس شنیدیم با بحث های مالیاتی و موارد حوزه بانک فعلا کاری نداریم چرا که بعد تر مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما بخش بازار سرمایه به نظر بسیار مهم و جالب توجه بود و ما را به آینده امیدوار کرد البته در بین صحبت‌های ایشان سه نکته بیش از پیش به چشم می خورد که می تواند مهمترین اتفاق این چند ماه پیش رو و دوران خاص ابتدای وزارت او باشد

در برنامه های وزیر تقریباً موارد مهم و دقیق و کاملی وجود داشتند اما سه موضوع بیشتر چشم ما را گرفت و ذهن را به خود معطوف ساخته

موضوع اول کمی چالشی است وزیر اقتصاد بیان کرد که برای جبران کسری بودجه یکی از مهمترین راه انتشار اوراق است . انتشار اوراق در شرایط فعلی هم وجود دارد اما جذابیتی برای خرید آن دیده نمی شود وقتی صحبت از انتشار اوراق و فروش آن و احتمالاً جذابیت آن می کنند اولین چیزی که به ذهن بازار می رسد تلخ ترین چیزی است ممکن است رخ دهد و آن افزایش نرخ سود اوراق است و به نوعی اعلام سیاست انقباضی برای اقتصاد است البته تجربه تلخ و سخت آن را در دوران ابتدایی وزارت اقتصاد طیب‌نیا نیز داشتیم که شاید تورم را کمی کنترل کرد اما دقت کنید کنترل آن مقطع تورم به واسطه ثبات ارزی بود و از دید ما نرخ‌های سود بالا بیشتر رکود را دامن زد و بانک ها را به ورطه سقوط برد !

وقتی وزیر اقتصاد درصد برنامه های خود از این موضوع صحبت می‌کند به نظر باید کمی صبر کرد و البته تلاش داشت تا رمزگشایی شود جذابیت اوراق چگونه ایجاد خواهد شد امیدواریم این بازی تکراری را تکرار نکنند که دوباره برای جذاب شدن و فروش بیشتر اوراق ، نرخ ها افزایش یابد که در کوتاه مدت خبر خوبی برای بازار سرمایه نیست . الببته در سیاست‌های دولت نیز افزایش نرخ سود بانکی دیده نمی شد اما به هر حال هر چیزی ممکن است و اولویت فعلی کسری بودجه است .

این یکی از چالشی ترین موضوعات دیروز در صحبت‌های وزیر بود اما نکات مثبت نیز وجود داشت .

یکی از مهم ترین انها اعلام اعتقاد سپردن نرخ‌ها به بازارهای کالایی و انرژی است این عین جمله بود که دیروز بیان شد یعنی احتمالا ما سرکوب نرخ ها را نخواهیم داشت و نرخ گذاری در یک نظام منطقی به دست عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت این آمال و آرزوی چندین ساله فعالان بازار است که همه در حد حرف آن را بیان می‌کند اما به پای عمل که می‌رسد دست و دلشان برای امضای دستور می لرزد. از همین رو بیان این نکته به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه ها آنها از سوی وزیر اقتصاد می تواند اتفاق خوبی باشد حالا باید این موضوع از سوی وزیر صمت نیز به نوعی تایید گردد این یکی از نکات مثبت صحبت های دیروز بود و نکته خوب دیگر افزایش نقش دولت با عرضه های اولیه در بازار است .

این نوشته ها قدیمی نمی شود . نقش عرضه های اولیه هنوز تغییر نکرده همچنان همان نخ اول سیگار است که می تواند جذابیت های بعدی را برای ورود پول رقم بزند (صد البته این بار هوشیار تراست ) به نظر افزایش عرضه اولیه شرکت های دولتی و همچنین تسهیل در پذیرش شرکت ها در بورس و فرابورس یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند علاوه بر کمک به شفافیت و حل کردن بخشی از کسری بودجه دولت به پویایی و رونق بازار نیز کمک کند

این موضوع را به هیچ وجه دست کم نگیرید می تواند یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای بازار باشد و البته توصیه می‌کنیم به عزیزان در وزارت اقتصاد و سازمان بورس که یک معاونت خاص و یک ستاد و تیم ضربتی برای این موضوع تشکیل دهند تا عرضه و پذیرش شرکت ها در گیر و دار کاغذ بازی و احتمالاً عدم تمایل برخی دولتی ها به ورود به بازار و فرار از شفافیت گیر نکند .

در مجموع

صحبت‌های دیروز امیدوارکننده بود و فقط نقطه مبهم آن همین بحث اوراق و نرخ های آن است که اگر اتفاق عجیبی در این حوزه رخ ندهد به نظر برنامه وزیر اقتصاد می تواند برنامه منطقی و مناسبی برای بازار سرمایه باشد
روزهای بعد سعی می‌کنیم در مورد سایر اظهارنظرها و برنامه ها و اتفاقات نیز صحبت کنیم

بتا سهم

#بورس   #سهام    #اقتصاد

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *