خندان و لرزان !

واقعا انگار بازار سرمایه فقط یک پلک دیروز خوابید و چشم روی هم گذاشت و چرت زد و امروز دوباره بیدار و پر انرژی و مثبت بود .

قدیم ترها وقتی میخواستیم بگوییم از عرضه های بازار و اصلاح و استراحت ها نترسید واکسن را مثال میزدیم چرا که آن مقطع برخی از واکسن میترسیدند ولی امروز که کرونا زمین گیرمان کرده همه دنبال واکسن هستند و این مثال خوبی نیست ! ولی انصافا عرضه ها و استراحت بازار انرژی بازار را برای رشد بعد بیشتر میکند و بازهم تاکید میکنیم هر چه در این زمین بازی منطقی تر و محکم تر گام برداریم جذابیت بازار و دوام و قوام ان بیشتر می شود.

حتی اگر فردا به هردلیلی عرضه ها در بازار فزونی گرفت ، به نظر نباید خیلی نگران بود مهم این است که بازار در مسیر منطقی حرکت میکند . مسیری که جریان پول هم او را همراهی کرده و میتوان رد پای برگشت جریان پول را به وضوح دید . البته همه اینها را فعلا از صدقه سری رشد نرخ ارز داریم که اقتصاد خوان هایی که تارگت ۱۵ و ۱۸ هم میدادند را به مسیر دیگری هدایت کرده است .

اما وضعیت بازار …

دور میز بازار سرمایه بازیگران متعددی نشسته اند که باید دید در این روزها و هفته ها حرکات انها چه سرنوشتی را برای بازار رقم میزند . در یک طرف ترس های بازار قرارداد که شاید در حال حاضر ترس چارتیست ها از مقاومت جدی شاخص و احتمال عرضه و داستان های سهام عدالت یکی از انهاست .

بسیاری از فروش های بازار نه از سر تحلیل بلکه بیشتر به این دلیل است که از واکنش رسیدن به ۱٫۶ میترسند و منتظرند تا این واکنش سپری شود . نرخ ارز که به ۲۸ نزدیک شده و امروز توضیح مفصل تری در موردش میدهیم ، بازارهای جهانی ، کابینه و حرف های مطرح شده و گزارش های ماهانه دیگر بازیگران این بازار بوده که البته همه انها خود را در شاخص جریان پول نشان میدهد . ترس مورد اول را کنار بگذاریم به نظر باقی موارد فعلا در جهت حضور و تقویت و همراهی این جریان پول است .

این روزها هر چیزی که یاد و خاطره گذشته و سقوط قبل را به خاطر بیاورد ملالت آور و تلخ است .روزگاری که تازه واردان را از ساختمانی بلند با ذوق و شوق بالا بردند و از آن بالا به پایین پرت کردند اگر به خاطر داشته باشید شروع برخی از اتفاقات از عرضه‌های بی‌حساب و کتاب سهام عدالت آغاز شد در بحث سهام عدالت موضوع این بود که در مقطعی که بازار کشش تقاضا داشت سهام عرضه نشد و بعد درست در لحظه‌ای که باید بازار و این عرضه ها مدیریت می شد همچون آوار سر بازار خراب شد .

به نظر البته اصل این کار که سهام عدالت در بازار عرضه خرد شود نیز مشکل داشت ولی به هر حال در شرایط گذشته این موضوع تصویب شده و حالا باید از آن درس بگیریم هیچکس به نظر مخالف عرضه سهام عدالت نیست اما باید این موضوع با تیزهوشی و تدبیر مشخص صورت گیرد تا بازار لطمه نبیند باید از خود پرسید که آیا در حال حاضر کشش چنین عرضه در بازار وجود دارد ممکن است در برخی روزها این موضوع وجود داشته باشد اما بی حساب و کتاب و بدون برنامه عمل کردن پیامد های بدی برای بازار خواهد داشت که نمونه آن را در سال قبل دیدیم…

قطعاً در شرایط فعلی راحت ترین و آسان ترین کار عرضه خرد این سهام به بازار است اما به عزیزان در وزارت اقتصاد و سازمان بورس پیشنهاد می شود از ظرفیت بچه های بازار استفاده کرده و راه حل های مفید و منطقی برای این اتفاق پیدا کنند.

و اما بر هیچ کسی پوشیده نیست این دلار است که بازار را این طور زنده نگه داشته !!

ماجرای ۳ نرخی بودن دلار نیما و نرخ صرافی و بازار آزاد ماجرای پر غصه و پر دردی یست که البته باز جای شکرش باقی است سیستم نیما منطقی و تا حدودی عدالانه برای نرخ گذاری هاست اما معمولاً بین نرخ دلار نیما و نرخ بازار آزاد اختلاف وجود داشته که طبیعی است. قبل از هر چیز بازهم باید از اهمیت حرکت دلار در بازار و جذب پولهای بیرون گود به بورس به این واسطه صحبت کرد که عامل مهمی در تعیین مسیر بازار است

بتا سهم

#بورس   #سهام    #اقتصاد

بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *