آن چیزی که در بازار امروز مشاهده شد، واقعی ترین، منطقی ترین و غیر اجتناب ترین رویداد هر بازاری است که قلب آن هنوز می تپد.

بازاری که سه ماه روند صعودی داشت، طبعا در یک نقطه ای با فشار عرضه مواجه می شد! امروز نه، فردا …

مهم این است که از خود چند سوال بپرسیم…

اول اینکه در سایر بازارها، روند چگونه است؟

دوم اینکه چه عاملی باعث روند فعلی شده و سناریوهای مختلف برای متغیرهای اساسی، هر کدامشان چه احتمالاتی دارند؟

سوم اینکه شیب حرکت بازارها چگونه بوده است؟

شیب کسری بودجه، تضعیف زیرساخت های مملکت، شیب رشد نرخ ارز، شیب نرخ تورم و شیب رشد قیمت سهام در کنار هم مفهوم پیدا می کند.

چهارم اینکه منِ نوعی بر اساس کدام استراتژی وارد بازار شده ام؟  بر چه مبنایی در صنایع و شرکت های مختلف دست به انتخاب سهام زده ام؟ بر اساس چه مدلی سیگنال ورود و خروج می گیرم؟ بر چه اساسی تصمیم میگیرم که از اعتبار استفاده کنم یا بخشی از پرتفو را نقد کنم؟

خوب طبعا اگر به این چهار موردی که به ذهن من می رسد فکر کرده اید، قاعدتا با یک منطقی در بازار معامله می کنید و حتما موارد دیگری هم در ذهن شما برای پیشبینی روند بازار وجود دارد.

بازار بسیار آسان و بسیار سخت است … از یک جنبه ای بسیار آسان است چون می دانیم که باید چه مواردی را بررسی کنیم، از جنبه دیگر بسیار سخت است که باید بر اساس ترکیب موارد فوق، به یک نتیجه رسیده و آن را اجرا کنیم.

و خارج ازین مساله عرض کنم … برخی منفی شدن بازار امروز را به احتمال مذاکرات و خبرهای آن پیوند زدند اما به واقع این خبرها در روزهای قبل هم بود اما چون بازار مثبت بود کسی آن ها را نمی خواند و امروز که بازار منفی شد، همه به دنبال دلیل تراشی بودند! برخی دوستان گفتند چون شبندر با رقابت آغاز کرد و بازگشایی نشد، روی بازار اثر منفی گذاشت اما واقعیت این است که این مدت بسیاری از نمادها مانند کرازی، شسپا و ستران هم دقیقا با همین مدل بازگشایی شدند و پیشبینی تکرار آن برای شبندر، کار دشواری نبود لذا معتقدم این دلیل تراشی ها، مانع های ذهنی ما هستند.

مانع های ذهنی را کنار بزنید … متغیرها را با احتمالات آن بنویسید و ببینید کجای بازار ایستاده اید… پرتفوی شما چه ترکیبی از صنایع را در خود جای داده است؟ بازدهی پرتفوی فعلی شما بالاتر بوده یا بازار؟ همکنون باید استراتژی دفاعی چید یا تهاجمی! خیلی درگیر بحث در گروه های تلگرامی و تیترهای هیجانی خبرگزاری ها نشوید …

موفق باشید.

ولید هلالات

#بازار_سرمایه

روند صعودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *