گزارش بازار امروز یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰

آتش بندر در نیستان بازار!!

دقیقا انگار حکایت اتش در نیستان است که شبندر در این نیستان بازار همچون اتشی امد و رفت و همه چیز را قرمز کرد و در نهایت گفت چون دعوی بی معنی ات را سوختم ! البته معتقدیم شبندر بهانه ای برای اصلاح بازار بود که مدت ها انتظارش را می کشید و منتظر بود تا تا لب چشمه ۱٫۶ تشنه برگردد . این بار جز معدود مواردی بود که بازار انتظار این اصلاح را میکشید و به نظر باید کمی صبر کرد تا این پروسه اصلاح تمام شود و اصلا رنج های سنگین اخر وقت بابت همین شناسایی سود و ترس از ریزش های مشابه است .

ولی برای درک بهتر موضوع بازار یک باردیگر انچه دیروز نوشته شد را با هم مرور میکنیم …

تصور کنید یک وزنه روی یک تور نسبتا محکم حفظ شده است . هر چه وزن این وزنه بیشتر می شود و تحرک او بیشتر احتمال پاره شدن این تور هم هست . این تور دلار و ان وزنه بازار است و تا امروز به خوبی موازنه بین این دو برقرار بوده ولی اگر این وزنه بیش از حد سنگین شود و یا بلایی سر این تور بیاید ان وقت نمیتوان دیگر این طور مثبت صحبت کرد .

حقیقت امر خیلی از موازنه فعلی نگران نیستیم و معتقدیم بازار خود را با این شرایط همراه و هماهنگ می سازد و رشد قبلی تجربه های خوبی برای او بوده ولی ازاین واهمه داریم که یکی ناگهان دانسته و ندانسته چاقو برداشته و جایی ازاین تور را پاره کند !! ان وقت دیگر چیزی قابل پیش بینی نیست ! دولت بی پول و تازه کار با شعارهای خاص این ریسک را دارد و باید ان را در محاسبات خود لحاظ کرد .

این نوشته دیروز است فکر میکردیم یکی از بیرون مثلا وزیری یا حرفی باعث این پارگی می شود نمی دانستیم چاقو به دست شبندر بوده ! ولی با این حال چاقویی که شبندر میزند حرفه ای تر است و جای زخمش سریعتر خوب می شود .همین سهم روزهای اتی با قرار گرفتن در قمیت های منطقی شرایط بهتری را دوباره تجربه خواهد کرد .

اما بازار …

تقریباً از مدت‌ها قبل بازار محدوده ی ۱٫۶ را برای خودتان تارگت کرده بود و حالا رسیدن به این اعداد باعث افزایش فشار فروش و عرضه در بازار شده است البته تقریباً تنها کسی که این را نمی دانست خواجه حافظ شیراز بود !! همه می دانستند که این محدوده بازار شرایط پرفشار را دارد به نظر بهتر است با در نظر گرفتن شرایط بازار حرکت کرد در حال حاضر در عین این که باید مراقب لرزه‌های احتمالی در این محدوده بود نباید از ترس تکرار اتفاقات قبل تب کرد و پرتفوی را به اتش کشید.اتفاقا باید معقول عمل کرد .

حتی اگر بدترین سناریو را در نظر بگیریم و بازار واکنش تند و تیزی نسبت به این محدوده مقاومت داشته باشد نتیجه این است که بازار دچار یک اصلاح خواهد شد و اتفاقاً این اصلاح فرصت خوبی برای خرید و شناسایی سهم های خوب در این شرایط است این را در نظر بگیرید که اصلاح تکنیکالی در شرایطی که بازار بنیاد درست حسابی نداشته باشد اصلاح احتمالاً هم زمانی و هم قیمتی خواهد بود اما در فضایی که جو بنیادی و ارزندگی سهم ها نسبتاً مناسب است اصلاح تکنیکالی نه زمان زیاد و نه احتمالاً درصد بالایی خواهد بود. هر چند بازهم میگوییم چشم بازار به ارز است …

و اما کابینه…

ماجرای کابینه هنوز تمام نشده است … همه منتظر تکمیل شدن این تیم هستند این تیم زمانی کامل میشود که رئیس کل بانک مرکزی هم به این جمع اضافه گردد رئیس کلی که دو دیدگاه آن می تواند برای بازار مهم باشد دیدگاه اول جریان نرخ سود دیدگاه دوم جریان نرخ ارز و اختلاف فعلی دلار نیما و آزاد . حتی به نظر در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند نقش قوی تر و مهم تری نسبت به سایر اعضای کابینه در بازار سرمایه داشته باشد و میزان اثرگذاری او بالاست بهترین گزینه گزینه‌ای است که آشنا با بازار سرمایه باشد و بدترین گزینه گزینه‌ای بود که در سال های قبل تجربه آن را در وزارت اقتصاد و سیاست های سفت و سخت انقباضی داشتیم امیدواریم این موضوع نیز هرچه سریعتر روشن شده و شرایط شفافتر بیان گردد.

به طور مشخص اعلام رئیس کل بانک مرکزی و سیاست های او تاثیر بسزایی در بازار خواهد داشت و معتقدیم اعلام سیاست‌های رئیس کل بانک مرکزی و سایر اعضای کابینه گذر از مرحله ۱ و ۶۰۰ را نیز آسان تر می کند.

این روزها تقریباً گزارش‌های ماهانه اکثرشان راهی کدال شدند و برخی عامل افزایش ریسک بازار و حتی عرضه های فعلی را این گزارش ها میدانند که البته این نظر ما نیست و به ان معتقد نیستیم ولی در اکثر آنها یک خصوصیت مشترک وجود داشت و آن کاهش مبلغ فروش بود که به واسطه تعطیلات و قطعی برق کاهش مقدار فروش را رقم زد و در نهایت مبلغ فروش نیز افت داشت .

میتوان گفت که در برخی شرکت ها حتی از میانگین ۴ ماه قبل نیز کمتر بود .گزارش‌های ماهانه مرداد نمی تواند مبنایی برای کل سال باشد اما تکرار این وضعیت و این شرایط اگر رخ دهد شک نکنید واکنش بازار جور دیگری خواهد بود و این فضا و این گزارش ها افزایش عرضه در بازار را رقم می‌زند بازار اگر گزارش‌ها موقت و یک ماه باشد و فقط برای این ماه باشد برایش قابل پذیرش است اما تکرار و تعمیم آن به دوره های جلوتر ،فشار روی بازار را قطعی کرده و فروش را افزایش می‌دهند

و اما حرف اخر …

پیش بینی روند جریان پول در بازار بسیار دشوار است تقریباً پیش‌بینی‌ها شبیه شعبده بازی است اما احساس میکنیم همزمان با نزدیک شدن به این محدوده از شاخص و نامشخص بودن سیاست های دولت کمی ورود جریان پول به بازار آهسته تر شده و صبر می‌کنند تا قطعیت های بیشتری را دریافت کنند و پیش‌بینی می‌کنیم این جریان طی دو هفته آتی و بعد از مشخص شدن فضای کلی اقتصاد و سیاست گذاری ها تصمیم قاطع خود را برای بازار خواهد گرفت که می تواند حضور جدی در بازار باشد و اعداد مقاومت ذکر شده را نیز زیر پا بگذارد

و اما سراغ بازار برویم برخی از روند های این چنینی بازار می ترسند و از ترس ریزش قبلی احتمالا فردا هم فشار فروش را داریم ولی باید گفت که بازار تا وقتی روند نرخ ارز اتفاق عجیبی را به خود نبیند جای نگرانی ندارد مگر تا امروز بازار با چه بالا امده بود با همین جریان و یک نکته مهم هم این که ان کسی که بازار را به هم ریخت خودشم هم میتواند دوباره به بهبود ان کمک کند . به نظر شبندر طی روزهای اتی کمک حال بازار خواهد شد …

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس

گزارش بازار  گزارش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *