صعود قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی بورس کالا با دو سیگنال افزایشی

طيبه مرادي : قیمت پایه بخش عمده مواد اولیه پتروشیمیایی بورس کالا روز گذشته روند صعودی آرامی را تجربه کرد. بهای ارز با روند صعودی معاملات خود در بازار آزاد، نرخ نیمایی دلار را نیز افزایشی کرده است تا جایی که در معادله تعیین نرخ پایه، قیمت مبنای دلار که از میانگین هفتگی نرخ خرید و فروش دلار در سامانه نیما به دست می‌آید، با رشد ۱۷/ ۱ درصدی، ۲۲ هزار و ۹۳۶ تومان محاسبه شد، آن هم در شرایطی که بهای آزاد ارز همچنان به نوسان خود ادامه می‌دهد. ذهنیت افزایشی معامله‌گران بازار محصولات پتروشیمیایی که هفته گذشته این افزایش نرخ را پیش‌بینی کرده بودند، محقق شد و بار دیگر شاهد صعودی شدن نرخ پایه پلیمرهای بورس کالا در تمامی گریدهای آن بودیم.

البته بیش از نیمی از این محصولات با نرخی بالاتر از درصد تغییر بهای نیمایی ارز افزایشی شدند که مربوط به رشد قیمت جهانی این محصولات در جریان معاملات هفته گذشته است. اگرچه پلیمرها با جرقه‌های رشد نرخ جهانی همراه شده‌اند، اما این افزایش هنوز شدید نیست و به نوعی می‌توان از رشد آرام قیمت این محصولات خبر داد.

ترکیبی از افزایش و کاهش در بین شیمیایی‌ها

در بین گروه شیمیایی‌های بورس کالا هنوز ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ پایه دیده می‌شود که افت بهای جهانی این گروه از محصولات مسبب اصلی این کاهش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تکانه‌های کاهشی نرخ جهانی محصولات شیمیایی بسیار برجسته‌تر از تغییرات مثبت آن بوده است، تا جایی که ایزوبوتانول، منفی ۷ درصد کاهش در قیمت پایه را تجربه کرد که نه‌تنها اثر افزایشی قیمت مبنای دلار را خنثی کرد، بلکه سبب کاهشی شدن قیمت پایه این محصول به میزان ۲هزار و ۷۰۴ تومان شد. در حالی بیشترین صعود قیمت پایه در بین محصولات شیمیایی مربوط به آروماتیک سنگین بود که تنها ۸۷/ ۲درصد رشد بهای پایه را نشان داد. ازاین‌رو می‌توان گفت، در بین شیمیایی‌های بورس کالا جریان نوسان مثبت قیمت جهانی در مقایسه با پلیمرها بسیار محدودتر بوده و حتی در برخی از گریدهای آن، قیمت به میزان محسوسی کاهش داشته است.

اثر صعود ۲۶۵ تومانی قیمت مبنای دلار در کنار تکانه‌های افزایشی قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی سبب شد، نرخ پایه این گروه از مواد اولیه پتروشیمیایی در بازه مثبت ۹/ ۰ تا ۰۹/ ۵درصدی نوسان کند. به این ترتیب، همه گریدهای این محصولات هفته جاری با رشد بهای پایه عرضه می‌شوند. پلی وینیل کلرایدهای بورس کالا (PVC) در تمامی گریدهای خود بیشترین افزایش نرخ پایه را تجربه کردند، به‌طوری که صدرنشین رشد قیمت پایه روز گذشته پلیمرها بودند و در گریدهای مختلف طی هفته جاری با قیمت ۳۴ تا ۳۷ هزار تومانی عرضه می‌شوند.

دنياي اقتصاد

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *