تحلیل بنیادی گروه محصولات لبنی

در شرکت های تولیدکننده محصولات لبنی ۹ شرکت را مورد بررسی قرار داده ایم که #غپاک #غفارس #غگلپا #غگیلا #غشان #غگلستا #غپآذر #غشاذر #غالبر هستند.

این شرکت ها در سال مالی قبل ۴٫۹همت درآمد داشتند اما انتظار می رود که درآمد این شرکت ها ۵۰% – ۱۰۰% در سال جاری رشد کرده و به ۷٫۸۲همت برسد.

حاشیه سود این شرکت ها در سال گذشته ۱۳درصد بوده اما در بهار به ۹درصد کاهش یافته که در تمامی نمادها روند حاشیه سود نزولی بوده اما #غگیلا و #غشاذر روند بهتری را نشان می دهند.

هزینه عمومی اداری صنعت طی سال گذشته ۳۷۲میلیارد تومان بوده، در بهار ۱۴۰۰ نیز ۱۲۷میلیارد تومان هزینه پرداخت شده و برای سال جاری در کل ۵۱۵میلیارد تومان هزینه عمومی اداری فرض کرده ایم.

تقریبا هیچ کدام شرکت ها سایر درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی با اهمیت و تکرار پذیر ندارند اما #غالبر از محل دو شرکت زیرمجموعه سودی در سطح ۳۰میلیارد تومان می تواند دریافت کند.

طی سال گذشته هزینه مالی این ۹ شرکت ۹۸میلیارد تومان بوده، در بهار ۳۰میلیارد تومان هزینه مالی دادند و فرض ما این است که در کل سال ۱۳۴میلیارد تومان هزینه مالی پرداخت شود. #غگیلا بدهی بانکی و هزینه مالی ندارد.

در این صنعت به دلیل حاشیه سود پایین، نسبت p.s نیز بسیار پایین است. میانگین P.s ttm همکنون ۲٫۶ است که #غپاذر #غگلپا پایین ترین نسبت را دارند اما برای سال ۱۴۰۰ به صورت فوروارد، رقم ۱٫۶ واحد p.s fw فرض شده است.

در این صنعت نمادی که P.e ttm زیر ۳۰ داشته باشد، کمتر دیده می شود . عموما بین ۳۰ الی ۶۰ هستند اما به لحاظ Fw انتظار داریم که #غپاک از زیان به سود برسد و p.e fw آن حدود ۵۰ واحد باشد. #غالبر هم p.e fw در محدوده ۱۹ خواهد داشت که پایین ترین عدد این گروه است.

به طور کلی p.e ttm از ۴۷ به ۳۲ تنزل می یابد. مادامی که قیمت شیر و قیمت محصولات به یک اندازه رشد کند و طبعا کشش محصول هم در بخش تقاضا یاری نکند، انتظار اینکه p.e fw به سطح میانگین بازار برسد نداریم. اگر در این میان شرکتی دارایی های با اهمیتی داشته باشد که آن را به فروش رسانده و آن را مولد کند و یا شرکتی نسبت به ایجاد دامداری عظیم اقدام و سرمایه گذاری کند، ممکن است که تحولی دیده شود.

نکته جالب توجه این است که با وجود افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ محصولات اما مقدار فروش کل صنعت در بهار روند صعودی داشته و ایرانی ها به محصولات لبنی با هر قیمتی نه نمی گویند و برای یک دبه ماست ۵۰هزار تومانی هم جوک می سازند.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *