گزارش بازارامروزدوشنبه ۱۵شهریور ۱۴۰۰

بلای شیرین !

نیم ساعت دیگر بازار ادامه پیدا میکرد لکه های قرمزی که روی کل بازار سرمایه ریخته شده  بود پر رنگ تر و صفوف فروش را رقم میزد و کار را سخت ترمیکرد  .

بازار امروز مثبت به منفی تلخی داشت و این  فشار عرضه را برخی به دلار ربط میدهند ، برخی به تحولات خود  بازار و بسیاری هم معتقدند رسیدن  شاخص هم وزن به مقاومت عرضه را رقم  زده است . درست در همین  لحظه که برخی از شدت  عرضه های بازار می ترسند و واهمه ریزش بیشتر انها  را  فرا گرفته است  برخی ازاین  روزها  به عنوان  بلای شیرین  بازار یاد میکنند .

شاعر میگفت من بلا رو دوست دارم بلای جونم باش  !!

و یکی در تفسیر این شعر و این تکه کلام بانو توضیح می داد که خواننده  آن چنان با غلظت و با شدت  آن را بیان می‌کند که همه آغوش برای این بلا باز کردند و آن را به جان می خرند …
.حالا حکایت بازار ما  و اصلاح فعلی حکایت برخی چارتیست ها و افراد بیرون بازار است که از اصلاح زمانی و بلای اصلاح قیمتی به عنوان بلای شیرین یاد کرده و آن را به جان می خرند تا بازار جذاب تر شود اگر قرار باشد با این دید به بازار نگاه کنیم به نظر منفی های فعلی خیلی جای نگرانی نیست و می‌تواند حتی زمینه برای بهبود وضعیت بعدی بازار باشد .
این  خاصیت روزهای پس از هر دوره رشد است. البته  برخی عرضه های اولیه  را عامل دیگر عرضه های بازار می دانستند  و برخی دیکر تسویه اعتبار کارگزاری ها ! ولی در هر صورت هر چه  بود کمی فضا  منفی و پر عرضه دنبال  شد . ولی بازهم میگوییم  تا وقتی همان  ۳ جریان  ارز، بازار های جهانی و تحولات اقتصادی- سیاسی کابینه منفی نشده اند بازار خیلی راه دوری نمی رود  .

امروز کابینه را بیشتر صحبت میکنیم …

این روزها بحث جبران کسری بودجه به یکی از مهم ترین بحث های محافل تبدیل شده و راه و روش های آن می تواند در بازار نیز اثرگذار باشد صحبت های دیشب وزیر اقتصاد بسیار امیدوارکننده بود جایی که نشان می دهد تلاش ها برای جبران کسری بودجه به شکل منطقی و معقول در جریان است و از آن طرف که اوراق بی حساب و کتاب و با نرخ بالا منتشر شود به نظر خیلی قابل پذیرش نیست البته میتوان انتظار داشت در نیمه دوم سال جریان فروش اوراق و  احتمال همکاری بانک‌ها شکل دیگری به خود بگیرد در سوی دیگر ما شاهد  این هستیم که احتمالا این کسری بودجه از محل نرخ ارز نیز نخواهد بود چرا که دیشب تاکید می شد راههای غیرتورمی ،  راههای تورمی یعنی چاپ پول و افزایش نرخ دلار  که به ظاهر در دستور کار نیست
به نظر اگر نظم فعلی نظام پولی برهم نریزد یکی از مهمترین چیزهایی که بازار فکر و خیالش را کرده و و مثل سایه او را دنبال می‌کند از سر او باز میشود و این اتفاق مهمی برای افزایش مشارکت و حضور پول ها در بازار است.

در برنامه های دولت هر جا صحبت از اقدام سریع و فوری و انقلابی می شود دو هدف و دو برنامه به فوریت پشت سر آن  اعلام می گردد

۱ واکسیناسیون فوری ۲ ساخت یک میلیون مسکن…  اما اثرات این دو موضوع در بازار سرمایه چیست به نظر واکسیناسیون علاوه بر آرامش روانی بهبود کسب و کارها نیز کمک کرده و اتفاق خوب و مثبتی برای اقتصاد ماست اما اثرات شاید ملموس و محاسباتی ندارد اما برنامه دوم یعنی یک میلیون مسکن فارغ از اینکه این یک میلیون شدنی است یا نشدنی در ظاهر است یا شعار است و یا برنامه اجرایی و موارد دیگر دو استنباط از این موضوع برداشت می شود ۱ ساخت یک میلیون مسکن به نوعی سیاست انبساطی است و احتمالاً منجر به افزایش تسهیلات خواهد شد و صد البته در در جریان نقدینگی نیز موثر است ۲ ساخت یک میلیون مسکن در سال می‌تواند پیشران خوبی برای بسیاری از صنایع بورسی و شرکت ها باشد این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست این اتفاق خوبی است که بازار می‌تواند کم کم از این برنامه دریافت کند.  به نظر ساخت یک میلیون واحد مسکن کاری دشوار اما برای بازار‌سرمایه شیرین است که همین حالا نیز شیرینی آن را در صنایع مختلف مشاهده می‌کنیم

و موضوع سوم و اخر …

در عین  این که  بازار منفی است ولی برخی خبرها دلگرم  کننده است … طی روزهای گذشته اتفاقی در بازار سیمان رخ داد که بسیاری از فعالان بازار را امیدوار کرد و در واقع این اولین سیگنال قوی از سمت دولتمردان به بازار سرمایه بود که به بورس کالا اعتقاد داشته و آن را مسیر درستی برای اتفاقات و رویدادها می بینند به صحبتهای دیروز و امروز وزیر صنعت و اقتصاد توجه کنید همین موضوع شنیده می شود که مخالف دستور و نرخ گذاری دستوری و سپردن  قیمتها به  بازار هستند  . این همان ریسکی بود که  در سه بخشی عوامل موثر در بازار در کنار دلار و بازارهای جهانی قرار می‌گرفت بازار از آن واهمه داشته ولی اولین اتفاق بد نبود و اتفاقا خوب و به سود  بازار بود . چند چشمه از این سیاست‌گذاری‌ها می‌تواند به آرامش نسبی بازار کمک کند و خیال  بازار را  راحت تر نماید.

بتاسهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *