کمی تلخ ؛کمی شیرین …

امروز بازار جای حساسی بود . حساس و خاص … هر طور شده باید واکنشی به این نقاط و این جهات نشان میداد و از همین رو روز بسیار مهمی برای بازار بود که بد هم اغاز نکرد ولی خیلی زود فشار فروش امان بازار را باردیگر برید و جو منفی شد ولی انچه نقطه عطف بازار امروز بود از منفی به مثبت رسیدن ها بود که باعث شد تلخی منفی های امروز را کمی شیرین کند . نگرانی های بازار کمی کم شده ولی هنوز هست هنوز بازار به شدت نگران اتفاقات اتی است ولی امروز نیاز داشت تا حدودی نشان دهد و داد …

بازار امروز به نوعی حکم مرگ و زندگی برای خود داشت او باید اثبات می کرد که قصد برگشت به گذشته را ندارد و آن دوره تلخ و سخت ریزش سپری شده ، این مهم ترین رویداد و هدف بازار بود که امروز باید با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. بازار هم از نظر روانی هم از نظر نموداری و هم از نظر بازه زمانی به این برگشت نیاز داشت امروز بازار باید علاوه بر برگشت حجمی خوب را هم چاشنی کار خود می‌کرد و علاوه بر برگشت خوب حجم خوبی را هم بخورد که در هر دو نه خیلی موفق و نه ناموفق بود . برای همین است که همه چیز به فردا و فرداها موکول می شود .

بازار امروز به این جمع و جور شدن و تا حدودی منفی به صفر و مثبت نیاز داشت و افزایش حجم در مثبت ها از همین رو بود که هر طور شده با کمک حقوقی ها و صندوق توسعه و همه ابزاری که داشت امروز ایستاد و مقاومت کرد .

به یک نکته دیگر دقت کنید این متنی است که هفته قبل سه شنبه ۱۶شهریور نوشتیم :

اگر شاخص تا محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هم بریزد جای دوری نرفته و در موعد زمانی نیز ممکن است تا دوشنبه بازار در گیر و دار برگشت یا عدم برگشت باشد . یعنی بازاری که از تقریبا ۸ شهریور اصلاح کرده طبیعی است که ۱۰ روز کاری زمان ببرد که روزهای میانی هفته بعد می شود . یک نکته بسیار مهم این است که این پیش بینی با توجه به الگوی آن مقطع بازار بیان شده (مقطعسال ۹۹ منظور است ) در حال حاضر نه آن شهوت و هوس در جریان پول در چهره فعلی بازار دیده می‌شود و نه سرعت جریان اتفاقات شبیه آن وقت است از همین رو معتقدیم بازار در حال جمع کردن پتانسیل حرکت بعدی خود است و شناسایی سهم خوب در این مقطع فعلی بهترین کار ممکن برای فعالان بازار می‌تواند باشد.

اما دقت کردید که در چهره فعالان بازار نوعی ترس از این دولت مردان دیده می شود. دلیل این امر این است که همبستگی و یک صدای واحد از این مجموعه ها شنیده نمی شود و این مهم ترین ریسک بازار فعلی است و ترس بازار را رقم زده است .

کم کم بازار و دست اندرکاران و مسئولان و تصمیم‌گیران بازار متوجه می‌شوند که ریسک بازارهای جهانی و دلار ریسک واقعی بازار حداقل در حال حاضر نیست و باید از غضنفر بازی برخی افراد جلوگیری کرد تا گل به خودی نزنند بازار طی این مدت احساس می کرد که از چند ناحیه تحت فشار خواهد بود.

یکی سهام عدالت بود که به سرعت اخبار مبنی بر عدم عرضه ان منتشر شد یکی دیگر از مهمترین اتفاقات بحث‌های نرخ‌گذاری دستوری بود که به نظر می‌رسد سایه این نوع تصمیمات اعم از نرخ گذاری های دستوری و نرخ سود و نرخ ارز دستوری و موارد دیگر همچنان روی سر بازار باشد اما نکته بسیار مهم این است که یک ریز موج عقلانیت نیز در این میان دیده شده و می شود که تا جنگ این دو به سود موج عقلانیت و تصمیمات درست اقتصادی تمام شود این گوساله گاو شده و دل صاحبش آب شد !

صحبت‌های دیروز متفق‌القول وزیر صمت ، رئیس سازمان بورس و بورس کالا ، همه یکی بود و یک دلگرمی و دلخوشی موقتی را به سهامداران دادتا خیال آنها از کمی ازاین بابت راحت باشد اما این نشان می‌دهد این روند و اتفاقات احتمالاً بار دیگر با همین الگو تکرار میشود الگوی که یکی از دولتمردان حرفی زده و همه به دلیل اثرگذاری منفی شروع به ماله کشی روی ان حرف و اصلاح و کم اثر کردن آن دارند بازار آن حرف اولیه را می‌خورد و واکنش نشان می‌دهد این حس ترس باعث بروز اتفاقاتی نظیر همین چند روز شده که بازار به راحتی دل به خرید نمی دهد …

بازار به ارامش نیاز دارد ارامشی که بتواند خیال بسیاری از سهامداران را راحت کند که با خرید انها فردا روزی کسی در برجک بازار نمی زند . این ارامش نسبی حاکم شد قطعا بازارهای جهانی و دلار ازاد و نیما و عوامل دیگر نظیر گزارش ها اثرات مثبت خود را در بازار خواهند داشت .

نکته اخر در مورد حمایت ها از بازار به نظر حقوقی های بازار فارغ از بحث های روزانه و نوسانی در قیمت های جذاب با این نرخ ارز و این وضعیت شرکت ها باید در بازار بیشتر فعال باشند از صندوق توسعه و تثبیت گرفته تا بقیه حقوقی ها … رفتار بسیاری از انها خرید در مثبت های بازار است و در منفی ها تماشاچی می شوند … این رفتار باید تغییر کند .

و اما سراغ بازار امروز برویم که تلاطم های زیادی داشت ابتدا کمی منفی بعد مثبت شد و دوباره با عرضه های زیاد نفس بازار گرفته شد و نقطه عطف بازار امروز ای منفی به مثبت هایی بود که رخ داد هر چند اخر وقت دوباره کمی فشار فروش زیاد شده بود ولی میتوان گفت امروز و دیروز زهر جدی فشار فروش گرفته شده است

بتاسهم

#بورس    #بازار    #اقتصاد

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *