(۱)خبرگان اقتصاد برای توسعه چندین مرحله نام میبرند که اولین مرحله آن خیز اقتصادی است

مفهوم این خیز اقتصادی این است که کشوری بتواند ۱۰٪ از تولید ملی خود را پس انداز کند. لطف خدا را ببینید در سال ۹۹، تولید ناخالص داخلی ایران(بدون نفت) به روایت بانک مرکزی به قیمت های سال ۹۰ برابر با ۴.۳۵ میلیون میلیارد تومان بوده است با در نظر گرفتن ۲۱ میلیارد دلار صادرات نفت در سال ۹۹ و در نظر گرفتن نرخ نیما برای تسعیر آن، رقم ریالی صادرات نفتمان برابر با ۴۸۳ هزار میلیارد تومان می‌باشد(۱۱٪ تولید ناخالص داخلی) این یعنی ۱۰٪ مورد نیاز برای خیز اقتصادی کشور عزیزمان بصورت خدادادی در اختیار ما قرار گرفته است یا بعبارتی ما همواره در حالت خیز اقتصادی قرار داریم.

اما چرا این توسعه محقق نشده است؟

سوالی که بنظرم در همه فرهنگ های عالم از خود پرسیده اند این است که آیا برای توسعه از غرب تقلید کنیم؟ یا همه کارها را همانگونه که در گذشته انجام میدادیم ادامه دهیم(فرمان و سنت)؟ شاید نیافتن پاسخ صحیح در نپرسیدن صحیح همین سوال نهفته است…چگونه می‌توانیم روح توسعه غربی را در قالب فرهنگ غنی اسلامی خود بدمیم و انسان باوری و علم باوری را در قالب صنعت و اقتصاد خود نهادینه کنیم. انسان باوری به این معنا که در فرایند توسعه صنعتی خودمان باید محور، سرمایه انسانی باشد.

اگر میخواهیم علم باور حرکت کنیم، بپذیریم روش علمی چارچوب خاص خود را دارد. اینکه برخی اصطلاحات را وصله کارمان کنیم، این کار علمی نمی‌شود و تشکیل این سرمایه انسانی فقط مربوط به نظام آموزشی مان نمی‌شود، شکل‌دهی به نظام انگیزشی اتفاقا از همه مهمتر است. فرهنگی و معیشتی را هم باید در نظر گرفت.

در این مدتی که بنا داشتم به نمایندگی از شرکای عزیزم از بین نخبگان علم و فن، افراد شایسته‌ای را برای تصدی کرسی هیات مدیره در شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین انتخاب کنم متوجه شدم، به لطف خدا جوانان تحصیل‌کرده کم نداریم…اما چگونه با آنها برخورد کردیم که انگیزه ای برای مطالعه و تحقیق شبانه‌روزی منجر به تولید ارزش افزوده بیشتر، ندارند.

آقایان عزیز! رانت که فقط دلالی منابع سپرده بانکی یا دادن مجوزهای صادرات و واردات بیخودی نیست.

از بانک وامی بگیرد با نرخ ۲۰٪ و با یک پورسانتی این وام را به شخص دیگری بفروشد. رانت می تواند مالکیت زمینی باشد که با گذشتن یک بزرگراه از کنار آن، قیمت آن از متری ۹۰۰ هزار تومان به ۴.۵ میلیون تومان افزایش یافته در چنین شرایطی اگر نظام آموزشی ما متخصص هم تربیت کند، سرمایه انسانی تشکیل نخواهد شد، در بازاری که عمده اهالی آن بعضا با روش های غلط اقدام به ارزیابی ارزش ذاتی سهام می‌کنند و با هزار ترفند و تردستی این محتوای نادرست را به هموطنان عزیزی که مشتاق سرمایه گذاری در بورس تهران هستند قالب می‌کنند.

نوآوری برای استفاده از ظرفیت های این دارایی های مالی و هدایت سرمایه ها از بخش غیر مولد به تولید و صنعت، اقدامی است که نیازمند تشویق و حمایت است، نه اینکه اجازه بدهیم افرادی با تطمیع یا توسل به انواع و اقسام حیل قانونی و غیرقانونی اقدام به مانع تراشی کنند.

صحبت به اینجا رسید باید صادقانه اعتراف کنم، هر جا و زمانی که حقانیت من و برادرم اثبات شد چیزی جز همراهی مسئولین ذیربط ندیدیم در یک موردی هم که خلاف قاعده پیشآمد کرد دلجویی و تدبیر لازم اندیشیده شد و این باعث بیشتر شدن باور به اصلاح امور در حد بضاعتمان در همه ما و شرکای عزیزمان شده است. چه اینکه اگر علمی نبود حقیقت روشن نمی‌شد و اگر عزمی نبود همراهی عزیزان مسئول حاصل نمی‌شد.

(۲)از زمانی که به تشخیص سازمان بورس اوراق بهادار، توصیه به خرید و فروش در فضای مجازی ممنوع اعلام شده و نیازمند طی مراحل قانونی مشخص برای اخذ مجوز مربوطه شد، تبعیت نمودم چون منفعت جمع را در گرو رعایت بی قید و شرط قانون یافته ام، اما موردی ذهن من را مشغول کرده است که به جهت حسن همراهی آن سازمان محترم عرض می‌کنم

زمانی که بنده سهمی را می‌خرم، ظاهرا تنها خواجه حافظ شیرازی(ره) است که خبر ندارد بنده با چه کدهایی و چه تعداد خریده ام این در حالی است که در روزهای بعد از آن هم میزان افزایش یا کاهش مانده سهام اینجانب در کدهای مذکور و برنامه احتمالی بنده، مورد بحث و بررسی نامحرمان قرار می‌گیرد، با این اوصاف آیا روال قبلی که خرید و فروش سهام خودم را در این کانال اعلام می‌کردم مناسب نبود؟ حداقل حلالی حرام نمی‌شد.

موضوع دیگر اینکه پس از منع آن سازمان محترم در خصوص ارائه توصیه به خرید یا فروش سهام در فضای مجازی، بنده تبعیت نمودم، اما ظاهرا تخریب و تبانی افراد معلوم الحال و مدیران فاسد بعنوان ظرفیتی بکر برای ایجاد حاشیه در سهام، مجاز تلقی شده و این موضوع در کنار سکوت بنده مستمسکی است تا نااهلان و شیادان حاشیه امنی برای فریب برخی سهامداران و ایجاد عدم‌النفع برای خودشان ایجاد کنند. از نظر اینجانب بهتر است تعلیق‌های مکرر از سوی ناظر محترم جایگزین پیگیری حقوق مالباختگانی شود که با ترفندها و تردستی‌های این کلاهبرداران آسیب مالی دیده‌اند.

عرضی نمانده جز نزدیکی اربعین حسینی و التماس دعا از عزیزانی که شرف حضور به حرم اباعبدالله(ع) پیدا کردند، قرار بود من و برادرم، ۲۵ شهریور ماه عازم عتبات عالیات شویم که تعویق مجمع به هفتم مهر ماه همین هفته جاری، موجب این خسارت شد یقین که رزق و روزی دست خداست و دوای این بیتابی هم دعوتی دیگر از سوی حضرتش و صد البته عبادت بجز خدمت خلق نیست.

مثل همیشه بر خود واجب می‌دانم که از حمایت ها و پشتیبانی شما همراهان عزیز، مخاطبان فرهیخته کانال و همه شرکای جان که با ایمیل هایتان بنده کمترین را مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهید بصورت ویژه تشکر کنم و از همین‌ جا تمام قد سر تعظیم بر حسن ظنتان فرود آورم

و در آخر عنایت به بازخوردهایی که در این مدت از اساتید اهل فن و پیشکسوتان خودم گرفتم لازم می‌دانم از همه مسئولین محترمی که بضاعت اندک من را مبذول توجه خود قرار دادند سپاسگزاری کنم، چرا که آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

محسن جلالی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *