گزارشات ماهانه

تاکنون ۲۴۶نماد از صنایع مختلف (به جز بانک، بیمه، لیزینگ، تامین سرمایه، هلدینگ و سرمایه گذاری) را بررسی کرده ام. این شرکت ها در بهار ۲۲۷همت درآمد داشتند و در تابستان به ۲۶۱همت رسیده است.

قندی ها چون در بهار درآمد نداشتند و در تابستان فروش بالایی ثبت کردند، رشد با اهمیتی را نشان می دهند که البته ناشی از فعالیت فصلی است اما اگر فرض کنیم مقادیر تولید و فروش حدود ۱۰درصد رشد کند با شیب درآمد فعلی، تعداد نمادهایی که p.e محور بشوند در این گروه، کم نیست.

خودروسازها خصوصا تجاری سازها در تابستان عملکرد خاصی داشتند. #خدیزل #خزامیا #خپارس و #خکاوه از جمله شرکت هایی بوده اند که رشد تابستان نسبت بهار را به نمایش گذاشتند و شیب تندی در صعود داشتند.

شرکت های توزیع کننده اقلام غذا و دارو نیز وضعیت صعودی خوبی به نمایش گذاشتند. گروهی که در آن #دتوزیع #هجرت #پخش دیده می شود به سبب افزایش نرخ فروش و عادی شدن مقادیر فروش صنعت دارو، روزهای خوبی را سپری می کند. افزایش نرخ فروش دارو به معنای افزایش درآمد شرکت های پخش کننده است. در ایران فروش دارو تنها توسط پخش کننده مجاز است و شرکت داروساز اجازه فروش دارو ندارد.

اما از میان بزرگان بازار

عملکرد فصلی #ارفع خوب بود البته در بهار کم فروخته بود و در تابستان عملکرد خود را اصلاح کرد. #فملی از ۱۳٫۵همت درآمد بهار به ۲۱٫۴همت درآمد رسید که یک رکورد مهم بود. #فسپا #فباهنر #نوری #آریا #کچاد #شخارک #شپدیس #بوعلی نیز به ترتیب در تابستان نسبت به بهار رشد درآمد مناسبی را ثبت کردند.

چون بازار ما به گزارش های متناظر فصلی (مثلا تابستان به تابستان) اهمیت می دهد لذا نگاهی به رشد درآمد فصل های مشابه در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ هم باید داشته باشیم.

تقریبا گروه ها و نمادهایی که در بالا گفتیم اینبار هم در صدر جدول هستند اما امثال #شپترو #خراسان #سپاها #کفپارس #غبشهر #حآفرین #شدوص #سیمرغ #کاسپین #زاگرس #شغدیر #دکپسول #شبهرن #شبصیر طی تابستان ۱۴۰۰ دو تا سه برابر تابستان ۱۳۹۹ درآمد داشته اند که باعث می شود EPS TTM آن ها تقویت شود.

به لحاظ رشد سود انتظاری در تابستان نسبت به بهار

نمادهایی مانند #کاسپین #خدیزل #خزامیا #قصفها #قشهد #پخش #خکار #لبوتان #قزوین #نطرین #ارفع #کساوه #چخزر #سیمرغ #شجم #هجرت #حسینا #دامین #شخارک #آریا #بفجر #نوری #فملی #فسپا #فباهنر #کرازی #لطیف به ترتیب می توانند گزارش های صعودی بدهند که از چندبرابر سود بهار تا ۳۰درصد بالاتر از بهار رشد سود را تجربه می کنند.

برخی نمادها در تابستان قبلی سود اندکی داشتند و تابستان جاری قوی تر می شوند که EPS TTM را بهبود می بخشد. #کفپارس #خمهر #شکربن #سیمرغ #ستران #شصدف #دتوزیع #شبصیر #خراسان #دکپسول #ذوب #سشرق #لبوتان #فملی #پخش #هجرت #شگویا #سبهان #دشیمی #فولاد #ساوه #سرود #بموتو چند برابر تابستان سال قبلی تا ۵۰درصد بالاتر از تابستان سال قبل رشد سود را تجربه می کنند.

در بررسی ما ۱۷۳ نماد هستند که سودآور بوده و p.e ttm آن ها به طور متوسط ۱۲٫۵ است. انتظار داریم با آمدن گزارش تابستان p.e ttm تغییر محسوسی نداشته باشد اما ۱۱۵نماد p.e ttm خود را بهبود می بخشند و ۵۰نماد شاهد تضعیف p.e ttm هستند و سایر نمادها تغییری در p.e ندارند.

ازین زاویه اگر وزن تغییرات را کنار بگذاریم به شکل هم وزن، حدود ۷۰درصد نمادها با آمدن گزارش تابستان p.e ثابت یا بهتری نسبت به قبل پیدا می کنند هرچند که میانگین کل تغییر مهمی نکند.

*همراهان گرامی توجه کنید اعداد فوق بر اساس یک سری فرمول ها به دست آمده و طبعا تک تک نمادها تحلیل جامع بنیادی نشده اند. این مطلب برای کمک به شما مخاطب گرامی است تا نمادهای پرپتانسیل تر را سریع تر پیدا کرده و خودتان تحلیل کنید. امیدوارم که مطلب حاضر راهنمای مناسبی باشد.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *