گزارش بازار امروز دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰

مهرورزی پول و اخبار!

قبل از هر چیز یک خسته نباشید به شیر بچه‌های کشتی ایران باید گفت که دیشب بعد از مدت ها آوار اخبار غم و غصه و مرگ ، دل مردم را شاد کردند فقط خواهشاً کسانی که دست اندر کار هستند و این متن را میخوانند انصافا و حقاً به این بچه‌ها برسید … کدام کار شما در این مدت دل مردم را انقدر شاد کرد؟! اما دیشب چند دقیقه حرکت این بچه ها شادی و امید عجیبی در دل مردم به وجود آورد که میلیاردها میلیارد می ارزد امیدواریم کمی از آن خرج های که به هیچ جای کشور هم کمک نمی کند کم کرده و خرج این بچه‌ها کنید که دل مردم را شاد کردند …

نسیم تعطیلات پیش رو و یک روز بین تعطیلی باعث شده بود تا امروز کمی فقط کمی فشار خرید کمتر باشد و صبر و تردید سهامداران بیشتر . البته به نظر میرسد از هفته بعد که بازار اغاز می شود کار گزارش دهی شرکت ها سرعت گرفته و توپخانه اخبار کدالی برای بازار همچنان پر باشد و فکر میکنیم اتفاق عجیبی اگر رخ ندهد گزارش های خوبی را شاهد باشیم و یک موج توجه دیگر به سهم های بنیادی را تجربه کنیم .

بازار امروز با اینکه دوباره شرایط خاصی را با توجه به جو تعطیلات تجربه می‌کرد ولی وضعیت نسبتا خوبی را داشت که آن را در حجم و شرایط معاملات خوب و امیدوار کننده می توانستیم ببینیم که البته محوریت معاملات بازار امروز بیشتر روی سه محور پالایش و بانک و خودرو سوار بود.

البته ترس های خاص بازار هم او را رها نمی کند به خاطر دارید مدت ها قبل از دو ترس مواجه شدن بازار با سقف قبلی شاخص و کابوس انتشار دوباره اوراق گفتیم که حرف‌های جدی بازار است که می‌تواند اثرات بسزایی در رفتار معاملاتی سهامداران داشته باشد این موضوعات همچنان بازار را همراهی کرد و او را رها نمی کند البته در مورد بحث تکنیکال و شاخص به نظر چه بخواهیم و چه نخواهیم با آن سرشاخ خواهیم شد.

اما یک موضوع را در مورد اوراق عرض کنیم.

ببینید یکی از دلایلی که در مقطع گذشته باعث شد انتشار اوراق درد زیادی را به بازار تحمیل کند این بود که اوراق دولتی اکثراً بدون بازارگردان و ضامن نقد شوندگی ، یله و رها بود و صاحبان این اوراق نیز گاهی برای فروش مجبور به خرید و یا فروش در قیمت های غیر منطقی می شدند به نظر شاید این اتفاق یعنی انتشار اوراق اگر نظم مشخصی بگیرد به این شکل که بانک مرکزی به عنوان بازار ساز و بازارگردان وارد میدان شده و نرخ‌های خاص و غیرمنطقی را در مقاطع خاص به عنوان بازارگردان متعادل کند اتفاق رو به جلویی خواهد بود.

به نظر در این شرایط و با ورود بانک مرکزی هم شکل و فرماین بازار حفظ شده و هم آسیب کمتری به بازار سرمایه می رسد و کم کم این ریسک عجیب هم از سر بازار برداشته می شود و بازار نگران فروش اوراق نخواهد بود این را باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیگیر باشند و صد البته این را هم باید اذعان کرد که دولت اگر قصد فروش سهام در بازار دارد و اگر قرار بر بازار بی رمق باشد چنین چیزی محقق نخواهد شد

اما دیروز در مورد بحث‌ها و شایعات و حرف‌های اقتصادی صحبت کردیم چیزی که جدی تر شده و گویا در نشست های فرعی و اصلی کمیته های مختلف دولت سناریوهای متفاوت ارزی و پیشنهادها برای کسری بودجه طرح شده است این است باید تغییراتی را اعمال کرد.

همه اذعان دارند که نظام ارز چند نرخی فساد عجیبی را در کشور به وجود آورد نرخ ۴۲۰۰ ، نرخ نیما ، نرخ صرافی ملی ، نرخ بازار آزاد تنها یک شما از این بازار بلبشو ست. برخی شنیده ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد نرخ ارز را به نوعی به سمت یک نرخ شدن سوق داده و تقریباً یک نرخ ارز داشته باشیم که حتی بودجه نیز با آن تصویب شده و درآمد صادرات به طور کلی همه چیز بر پایه آن گذاشته می شود.

اگر به خاطر داشته باشید بازار سرمایه در مقطعی که دلار ۴۲۰۰ شده بود و پس از آن دلار نیما وارد شد یک رشد خوب را تجربه کرد به نظر این پتانسیل در دل بازار وجود دارد که با یکسان شدن و یا نزدیک شدن نرخ نیما و بازار آزاد مسیر خوبی را در پیش میگیرد اثرات این موضوع در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ ساعت و البته بیشتر سال ۱۴۰۱ خود را نمایان خواهد ساخت و باعث ثبات در سود شرکت ها و با کیفیت شدن و دقیق تر شدن آن می شود.

حتی شنیده می شود حذف ارز ۴۲۰۰ ممکن است در روزهای پیشرو رقم بخورد و مبلغ اختلاف ارز ۴۲۰۰ تا دلار نیما به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود به نظر هرچه به سمت اقتصاد بازار محور و پرهیز از نرخ گذاری دستوری حرکت کنیم شرایط بازار نیز بهتر خواهد شد شد و البته یکی از ریسک های بازار نیز دخالت های احتمالی دولت در برخی نرخ گذاری ها برای افزایش درآمد خود است که می تواند چالش بازار باشد

و اما حرف اخر که با توجه به شرایط فعلی دو هفته اخر مهر هفته های پر خبری برای بازار از نظر گزارشی است … در مورد گزارش ها به نظر گزارش‌ها شرایط خوبی را در بازار رقم زده و یک کف بنیادی مشخص را برای آنها به وجود اورده و خیال بازار را جمع کرده اتفاق فعلی بازار این است که اگر این گزارش ها بتوانند ادامه داشته باشد و برای ماه‌ها پیش رو تکرار شود یک جریان قوی از سود سازی را برای شرکت ها به وجود می آورد که می تواند به بازار پالس مثبت داده و رشد قیمت سهام ها را رقم بزنم.

برخلاف بسیاری از عزیزان بازار که کدال را محوریت نمی‌دانند معتقدیم این بار با توجه به جریان محدود پول اهمیت گزارش ها و اطلاعیه های کدال روز به روز بیشتر خواهد شد و این به معنی این است که جریان فروش شرکتها اگر تقویت شود قطعاً منجر به تقویت قیمت ها در بازار میشود .

قصد داشتیم امروز در مورد الگورتیم ها و حواشی ان صحبت کنیم ولی اجازه بدهید روزهای اتی با تکمیل شدن برخی اطلاعات و منابع آن به ابعاد پیدا و پنهان این موضوع وارد شویم …

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم … بازار امروز با شرایط خوبی در ابتدا مواجه بود و جو خوبی شکل گرفت ولی رفته رفته عرضه ها نیز که مطابق انتظار بود از راه رسید و شرایط را کمی پرفشار کرد . بازار را باید با این شکل دید که وارد یک فاز تعطیلی شده و کمی هم صبوری میکند ولی در هر صورت شکل و شمایل بازار در ۳ صنعت پالایش بانک و خودرو این چند روز کمی بهتر بود …

بتاسهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *