پالایشگاه لاوان

پالایشگاه لاوان طی بهار ۲٫۹۸میلیون بشکه نفت و ۱٫۹میلیون بشکه میعانات گازی مصرف کرده است. نفت را با نرخ ۵۶٫۸۶دلار در هر بشکه و میعانات را با نرخ ۵۲٫۸۸دلار در هر بشکه دریافت نموده است.

در مجموع ۴٫۸۲میلیون بشکه تولید، ۴٫۸۸میلیون بشکه خوراک و ۵٫۱میلیون بشکه فرآورده به فروش رسیده است. متوسط فروش هربشکه محصول ۵۹٫۳۸دلار بوده و متوسط خوراک دریافتی ۵۵٫۳۸دلار بوده است.

در ابتدای سال شرکت ۳٫۱میلیون بشکه موجودی محصول با نرخ متوسط ۳۲٫۵دلار هر بشکه داشته در حالی که پایان سه ماهه ۲٫۶۱میلیون ريال بشکه محصول با نرخ ۴۵٫۸دلار داشته است.

ازین زاویه کرک اسپرد محاسباتی ۴دلار است اما بخشی از تخفیف در موجود مواد خود را نشان می دهد که ۳٫۹۲دلار به ازای هر بشکه بوده است. بر این اساس کرک اسپرد واقعی شاوان در بهار ۷٫۹۲دلار با خوراک ۵۵٫۳۸دلاری و دلار ۲۱٫۵۰۰تومانی بوده است.

با توجه به اینکه در پایان خرداد موجود محصول با بهای تمام شده ۴۵٫۸دلاری به ارزش ۱۲۰میلیون دلار، با دلار زیر ۲۱هزار تومان وجود داشته و از طرف دیگر به دلیل افزایش با اهمیت قیمت نفت در پایان شهریور و عبور دلار از ۲۳هزار تومان، اثر این رویداد در گزارش تابستان بسیار با اهمیت خواهد بود.

انتظار می رود ۱٫۲همت سود ازین ناحیه شناسایی شود که در کنار کرک اسپرد فعالیت عملیاتی باعث می شود که سود تابستان به شکل با اهمیتی از بهار بیشتر باشد.

به طور کلی نتیجه این است که سود پالایشی ها در بهار هر عددی باشد، در تابستان حداقل ۵۰درصد بالاتر است و این در تمام پالایشی ها عمومیت دارد. توجه کنیم که نرخ محصولات در بهار حدود ۵۵دلار بوده و همکنون بالای ۸۰دلار است.

ولید هلالات

#تحلیل_بنیادی  #شاوان

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *